Traditional games for visually impaired children: a necessary knowledge in medical education

Authors

  • Lorena Rodríguez García Comillas Pontifical University. CESAG.
  • Rosa de la Cruz Hernández Moya Central University "Marta Abreu" of Las Villas.
  • Daniela de los Milagros Palacio González Central University "Marta Abreu" of Las Villas.
  • Ernesto Pacheco Rodríguez Central University "Marta Abreu" of Las Villas https://orcid.org/0000-0003-0589-8705
  • Sandra Banguela Beuvide Central University "Marta Abreu" of Las Villas.
  • Ovania Antunes Ferrer Santa Clara Municipal Education.

Keywords:

education of visually disabled, mobility limitation, recreation, education, medical

Abstract

Background: traditional games are motivating and easy to play for schoolchildren with special educational needs because they favor the mobility and spatial orientation of visually impaired children.
Objective: to propose a group of traditional games adapted to improve the mobility and spatial orientation of visually impaired children at "Fructuoso Rodríguez" Special School in Santa Clara, Villa Clara, Cuba.
Methods: a cross-sectional descriptive study was carried out, from May to September 2021. Theoretical methods were used: analytical-synthetic, inductive-deductive and historical-logical; and empirical ones: document analysis, observation, questionnaire and interview.
Results: the diagnosis made corroborated that the subjects studied presented difficulties in mobility and spatial orientation; distrust, insecurity and few initiatives related to recreation in their family daily life, for which 10 known traditional games were adapted, but little played by children with visual disabilities, in order to reach other ways that contribute to improving their mobility and orientation space, after a stage of confinement caused by Covid-19.
Conclusions: the proposal of adapted traditional games responds to the detected need and enhances the recreation and inclusion of these infants in school and extracurricular activities after the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorena Rodríguez García, Comillas Pontifical University. CESAG.

Doctor of Science. Associate Professor. MOBhE Research Group.

Rosa de la Cruz Hernández Moya, Central University "Marta Abreu" of Las Villas.

Doctor of Science. Associate Professor. Faculty of Physical Culture. Villa Clara.

Daniela de los Milagros Palacio González, Central University "Marta Abreu" of Las Villas.

Doctor of Science. Associate Professor. Faculty of Physical Culture.

Ernesto Pacheco Rodríguez, Central University "Marta Abreu" of Las Villas

Graduate. Assistant Professor. Faculty of Physical Culture. Villa Clara.

Sandra Banguela Beuvide, Central University "Marta Abreu" of Las Villas.

Master of Science. Assistant Professor. Faculty of Physical Culture. Villa Clara.

Ovania Antunes Ferrer, Santa Clara Municipal Education.

graduate. Professor of the Comprehensive Sports School "Héctor Ruiz Pérez" Villa Clara.

References

1. Palacio González DM. La adaptación de las tareas motrices de la educación física. Una metodología para la inclusión de escolares con discapacidad físico-motora, en la escuela primaria [tesis de doctorado]. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Cultura Física. Centro de Estudios de la Cultura Física y el Deporte; 2020. Disponible en: http://riberdis.cedid.es/bitstream/handle/11181/6042/

2. González Nocedo EB. Alternativa metodológica para el diagnóstico físico del escolar ciego desde el contexto de la Educación Física. Rev de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física [Internet]. 2020 [citado 05/12/2021];15(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000100038

3. Pascual Fís A. Actividad Física Adaptada Educación Especial. La Habana: Editorial Deportes; 2009.

4. Organización Mundial de la Salud. Ceguera y discapacidad visual. Ginebra: WHO; 2014. Disponible en: http://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment.

5. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Impacto del COVID-19 en los niños, niñas, adolescentes y sus familias en América Latina y el Caribe; Washington: Unicef; 2020. Disponible en: https://www.unicef.org/lac/media/10966/file/Impact-children-covid19-lac.pdf

6. García Llamas JJ. Orientación y movilidad autónoma en niños con discapacidad visual. [Tesis de doctorado]. Doctorado interinstitucional en Educación. Jalisco, México: Departamento de Psicología, Educación y Salud. 2019. Disponible en: http://hdl.handle.net/11117/5865

7. Ramírez Hernández R. Juegos sencillos para el desarrollo de la movilidad y la orientación espacial en niños con deficiencia visual [tesis]. Holguín: Universidad de Holguín; 2017. Disponible en: http://repositorio.uhp.edu.cu/jspui/handle/uho/2554

8. Cañón Chala RE, Muriel Zapata AF. La Educación Física, a través de los Juegos Tradicionales como Medio para Fortalecer los Valores del Respeto y la Tolerancia Dentro del Aula en los Estudiantes del Grado Séptimo de la Jornada Mañana de la Institución Educativa Playa Rica en la Ciudad de Villavicencio [tesis]. Colombia: Universidad de los Llanos; 2020. Disponible en:

https://repositorio.unillanos.edu.co/bitstream/handle

9. Daza Carrillo AA. Actividad física recreativa adaptada para niños con Discapacidad visual - parcial en el nivel escolar [tesis]. Ecuador: Universidad de Guayaquil; 2018. Disponible en: http://reporitorio.ug.edu.ec/handle/redug/27281

10. Pachón Moreno JO. El juego como objeto de enseñanza en la Educación Física [tesis de doctorado]. México: Universidad Pedagógica Nacional (UPN); 2020. Disponible en:

http://reporitory.pedagogica.edu.co

11. Cervantes CT, Giles Girela FJ, Herencia Gutiérrez M. El juego tradicional ¿puente entre culturas? de lo posible a la realidad. Rev Infancia, Educación y Aprendizaje [Internet]. 2017 [citado 05/02/2022];1(1):[aprox. 18 p.]. Disponible en:

http://doi.org/10.22370/ieya.2015.1.1.572

12. Nakayama L. El juego como contenido de la Educación Física: Construcción y resignificación en la práctica docente [tesis de maestría]. Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; 2018. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1627/te.1627.pdf

13. Gil Espinosa FJ, Aznar Cebamanos M. Educación física de calidad en el sistema educativo español. Rev Española de Educación Física y Deportes: REEFD [Internet]. 2016 [citado 17/03/ 2022];(414):[aprox. 14 p.]. Disponible en:

http//www.reefd.es/index.php/reefd/article/viewFile/481/46

Published

2023-07-15

How to Cite

1.
Rodríguez García L, Hernández Moya R de la C, Palacio González D de los M, Pacheco Rodríguez E, Banguela Beuvide S, Antunes Ferrer O. Traditional games for visually impaired children: a necessary knowledge in medical education. EDUMEC [Internet]. 2023 Jul. 15 [cited 2025 Jul. 12];15(1):e2414. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2414

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL