Pedagogical alternatives for the interdisciplinary approach between Morphology and Integral General Medicine. First year of the medical studies
Keywords:
Interdisciplinary, human Mophophysiology, Integral General Medicine medical education, biomedical basic sciences teaching.Abstract
A new study plan is being applied in the Faculty of Medicine of the University of Medical Sciences in Villa Clara, which includes disciplines that enclose extended areas of knowledge. Fro that reason, the First year pedagogical staff has decided to perform an investigation with the aim of developing pedagogical alternatives for the interdisciplinary treatment, considering the contents and the organizational teaching forms involved in the respective programs.
The analysis of the normative documents of the new study plan confirmed the conception of using the scenario of primary health attention for the consolidation of Morphology and its connection with the professional profile, however, the documental analysis of the subjects demonstrated that it is not favored by the curriculum because it does not establish the linking, neither between the proper subjects of the career, nor between the subjects of the career and the subjects of the general formation.
In the present study some alternatives are suggested by the first-year staff, for the coordination of the subjects of Morphology and Integral General Medicine and the design of some teaching activities.
The interdisciplinary relations constitute, at present, a demand that implies the re-organization of the professors’ work, presenting them to group and cooperative visions, as a via of achieving a collective compromise work and to a more holistic vision of the students’ formation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).