A reflexive view over the medical thought of M.D. Fidel Ilizástigui Dupuy
Keywords:
Fidel Ilizástigui Dupuy, medical practice, medical education, higher education, medicine career, curriculum, educative model.Abstract
M.D. Fidel Ilizástigui Dupuy, as a professor played an outstanding role in the academic transformations carried out in Cuba after the triumph of the revolution. The objective of this work is to value Dr. Ilizástigui´s criteria in respect to the changes in the curriculum of the Medicine career since 1995. It was carried out a documentary analysis of the text” Educación Médica y necesidades de salud poblacional”. The results are shown by means of the complete reproduction of fragments and through the comments of the authors. The talent of this prestigious professor let him grasp the transformations in the medical education according to the requirements of the professional practice and the tendencies of higher education. Dr. Ilizástigui´s medical thought about education are present on the theoretical-methodological basis of the curricular changes and they support the educational researching activity in health sciences.Downloads
Download data is not yet available.
Published
2013-02-13
How to Cite
1.
Díaz Velis Martínez E, Ramos Ramirez R. A reflexive view over the medical thought of M.D. Fidel Ilizástigui Dupuy. EDUMEC [Internet]. 2013 Feb. 13 [cited 2025 Jul. 6];3(3):18-29. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/135
Issue
Section
ARTÍCULO ORIGINAL
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).