A didactic point of view for the development of intellectual abilities in the Bio-medical Sciences
Keywords:
Didactics, development of intellectual abilities, bio-medical sciences.Abstract
So as to contribute with a better orientation of the didactic work in the development of intellectual abilities in the Medicine career, it was considered the criteria of 30 professors with great experience in the teaching of Bio-medical Sciences, in different faculties. It was searched about 15 intellectual abilities that are declared in the syllabus of these sciences. Pertinent theoretical and empirical procedures were applied. There were identified 11 intellectual abilities with a strong connection with the basic biomedical knowledge system. They were organized according to the level of complexity. It was concluded that the abilities that are in a closer relation with the knowledge system can be worked out through the praxis of the teaching learning process, according to a didactic point of view with three levels of complexity, taking into account the coordination and subordination relations among them; oriented from the sensory perceptual to the rational activity as the principal gnostic-methodological axis for its development.Downloads
Download data is not yet available.
Published
2013-02-13
How to Cite
1.
Cañizares Luna O, Saraza Muñoz NL. A didactic point of view for the development of intellectual abilities in the Bio-medical Sciences. EDUMEC [Internet]. 2013 Feb. 13 [cited 2025 Jun. 30];3(3):30-5. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/136
Issue
Section
ARTÍCULO ORIGINAL
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).