Smartphone use based on learning styles among university students
Keywords:
information technology; students; learning; education, medicalAbstract
Background: University students' behavior is largely influenced by their use of smartphones, which has fostered the development of their learning styles during their academic activities.
Objective: To describe students' learning behaviors using smartphones based on the development of their learning styles.
Methods: A descriptive, qualitative research study was carried out from September to December 2024 in the first-year students of the Bachelor's Degree in Health Rehabilitation at the Faculty of Health Technology and Nursing at the University of Medical Sciences of Villa Clara. Theoretical methods were applied: historical-logical and analytical-synthetic; empirical methods were applied: a VAK test to assess students' sensory preferences based on the most commonly used perception systems; a student survey to assess smartphone use in their learning activities; and descriptive statistics were used for data processing.
Results: The VAK test revealed that students used several perceptual systems in combination, with a preference for the visual system. A balance was demonstrated between their preferences during learning activities regarding traditional methods and updated technological methods, specifically smartphones.
Conclusions: Students' academic behavior has evolved based on the development of their learning styles, which requires teachers to pay attention to their individual differences for the effective use of learning resources, including smartphones.
Downloads
References
1. Turull M. Manual de docencia universitaria. [Internet]. Barcelona: Ediciones Octaedro S.L; 2020. 360 p. Disponible en: https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/166737/1/15213-Manual-de-docencia-universitaria-FINAL.pdf
2. Tarazona Miranda VH, Huamán Gutiérrez OG, Angulo Calderón CA, Mendoza Hidalgo ML. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Caso de estudio Escuela de Mecánica de Fluidos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Conrado [Internet].2021 [citado 22/09/2022];17(79):293-302. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000200293
3. Loarca Marroquín S. Estilos de aprendizaje y tecnología educativa virtual en la carrera de Derecho. Rev Cientif Internac [Internet]. 2020 [citado 22/09/2022];3(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://revista-cientifica-internacional.org/index.php/revista/article/view/17/44
4. Geanny Sánchez O, Rodríguez Hernández R, Jorge Saínz Y, Hernández Serrano Y, Bermúdez Aguilera Y, Navarro Arrieta S. (2021) Estilos de aprendizaje en estudiantes de primer año de Medicina. X Jornada Científica de la SOCECS EdumedHolguín 2021 [Internet]. Holguín, Cuba. Universidad de Ciencias Médicas de Holguín; 2021 noviembre 20-diciembre 20.
5. Cañizares Espinosa Y, Ferrer García M, Espinosa Navarro S, Guillen Estevez AL. Estilos de aprendizaje y Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación Superior. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 06/03/2025];15:e2631:[aprox. 19 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742024000100005
6. Pérez L. Estilos de aprendizaje: Visual, auditivo y kinestésico. [Internet]. México: INITEC Universidad Tecnológica de México; 2021. Disponible en: https://blogs.unitec.mx/vida-universitaria/estilos-de-aprendizaje-visual-auditivo-y-kinestesico-cual-eres/
7. López Baloy VM. Estilos de aprendizaje en los estudiantes de inglés de acuerdo al género. Orbis Cógnita [Internet]. 2021 [citado 26/09/2022];5(1):[aprox. 16 p.]. Disponible en: https://revistas.up.ac.pa/index.php/orbis_cognita/article/view/1982
8. Ferrer García M, Cañizares Espinosa Y, Pérez de Corcho Martínez M. La tecnología educativa en la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. [Internet]. La Habana: Convención y Feria Internacional de Informática 2020. 16-20 Mar; 2020. Disponible en: http://www.informaticahabana.cu/sites/default/files/ponencia-2020/SLDO71.pff
9. Chenche Jácome WL, Posligua Espinoza JE. Utilización de la TIC en los métodos tecno pedagógicos que inciden en la gestión docente. Alfa Publicaciones [Internet]. 2022 [citado 04/07/2022];4(1.1):[aprox. 21 p.]. Disponible en: Https://doi.org/10.33262/ap.v4i1.1.169
10. Roque Herrera Y, Tenelanda López DV, Basantes Moscoso DR, Erazo Parra JL. Teorías y modelos sobre los estilos de aprendizaje desde una visión holística. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 15/07/2023];15:[aprox. 19 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2362
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EDUMECENTRO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).







