Integrated teaching tasks, a necessity in hospital ward round

Authors

Keywords:

faculty; teaching; health; patients; education, medical

Abstract

In medical sciences, hospital ward round constitutes an essential form of teaching organization for workplace education. As a result of educational research, the multidimensional nature of this activity was identified, given its focus on care, teaching, research, and university outreach. Therefore, the teaching task as a central component of the educational process required the design of a system of teaching tasks integrated into hospital ward round to meet the objectives of this form of workplace education aligned with the patient's health problem. The objective of this article is to communicate how a system comprised of clinical teaching, research, and university outreach was integrated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dianelí Lorely Reyes Hernández, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Especialista en Medicina Interna. Profesora Auxiliar, investigador agregado. Doctorante en Ciencias Pedagógicas. Presidenta del Capítulo de Medicina Interna de Villa Clara

Hospital clínico-quirúrgico "Arnaldo Milián Castro"

Tania Robaina Pedrosa, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Licenciada en Educación Marxismo, Leninismo e Historia. Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora Titular.

References

1. Ministerio de Salud Pública. Reglamento general de Hospitales en Cuba. 9 de enero de 2007. Resolución Ministerial No.1 de 2007 [Internet]. La Habana: Minsap; 2007 [citado 06/01/2025]. Disponible en:

https://platform.who.int/docs/default-source/mca-documents/policy-documents/policy/CUB-CC-10-01-POLICY-2007-esp-Reglamento-general-de-hospitales.pdf

2. Cuba. Ministerio de Justicia. Ministro de Educación Superior. Resolución 47/2022 “Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias” (GOC-2022-1133-O129). Gaceta oficial de la república de Cuba, No. 129 Ordinaria (diciembre 19, 2022). Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2022-o129.pdf

3. Aula virtual de salud. Dirección General de Docencia Médica del MINSAP. Protocolo para ejecutar y controlar el desarrollo de la Educación en el Trabajo en Ciencias Médicas. [Internet]. La Habana: Minsap; 2022 [citado 06/01/2025]. Disponible en:

https://www.google.com/search?client=opera&q=Direcci%C3%B3n+General+de+Docencia+M%C3%A9dica+del+MINSAP.+Protocolo+para+ejecutar+y+controlar+el+desarrollo+de+la+Educaci%C3%B3n+en+el+Trabajo+en+Ciencias+M%C3%A9dicas&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

4. Díaz Brito A, Chávez Amaro DM. La tarea docente. Una herramienta necesaria en la formación médica. MediSur [Internet]. 2021 [citado 06/01/2025];19(2):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v19n2/1727-897X-ms-19-02-346.pdf

5. Sánchez Anta AJ, Miralles Aguilera EA. La tarea docente en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas. Educ Méd Super [Internet]. 2023 [citado 06/01/2025];37(4):[aprox. 16 p.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3953/1535

6. Suárez Conejero JE, Listovsky G, Magaña Valladares L, Duré MI, García Gutiérrez JF, Van Olphen M. Competencias esenciales para la docencia en salud pública: marco regional para las Américas. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2023 [citado 08/01/2025];47:[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/58240/v47e1372023.pdf?sequence=1&isAllowed=y

7. Chávez Vera KJ, Calanchez Urribarri AV, Tuesta Panduro JA, Valladolid Benavides AM. Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Universidad y Sociedad [Internet]. 2022 [citado 08/01/2025];14(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n1/2218-3620-rus-14-01-426.pdf

8. Echevarría Parlay JC, Pérez Montes de Oca E, Fernández Arguez A. El método clínico en el siglo XXI. HolCien [Internet]. 2024 [citado 08/01/2025];5(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://revholcien.sld.cu/index.php/holcien/article/view/261/189

9. Veliz Gutiérrez JA, González Fernández Larrea M, Pérez Díaz N, Veliz Pérez A, Veliz Pérez A. La extensión en las universidades médicas en el enfrentamiento a la Covid. Masquedós [Internet]. 2022 [citado 09/01/2025];7(8):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos/article/view/189/147

Published

2025-08-01

How to Cite

1.
Reyes Hernández DL, Robaina Pedrosa T. Integrated teaching tasks, a necessity in hospital ward round. EDUMEC [Internet]. 2025 Aug. 1 [cited 2025 Oct. 10];17(1):e3124. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3124

Issue

Section

COMUNICACIÓN