Didactic model for the development of affective-motivational learning strategies from the Biological Basis of Dentistry

Authors

Keywords:

strategies; learning; students, dental; education, medical

Abstract

Background: Biological Bases of Dentistry subject requires students to develop learning strategies to meet the objectives and the system of skills proposed in the program with emphasis on the stimulation of self-regulation and social interaction strategies.

Objective: to design a didactic model aimed at the development of affective-motivational learning strategies from the Biological Bases of Dentistry discipline.

Methods: a qualitative research was developed at the Dental Faculty in Camagüey, 2023. Theoretical methods such as historical-logical, analysis-synthesis and induction-deduction were used for the analysis of the object and the field of action. The structural systemic method allowed us to substantiate the system character of the model; the Academic Motivation and Learning Strategies questionnaires and the Learning Strategies Scale were used as empirical ones; surveys were also applied to teachers and students to know the status of the studied object.

Results: a didactic model consisting of two subsystems was developed: identification of affective-motivational learning strategies in Biological Bases of Dentistry subject and contextualized instrumentation of affective-motivational learning strategies. The synergy resulting from their relationships determined the quality of morphophysiological learning from the appropriation of affective-motivational strategies.

Conclusions: the theoretical support for the development of affective-motivational learning strategies from the Biological Bases of Dentistry discipline allowed their realization in the praxis of the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kenia Betancourt Gamboa, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

No existen conflictos de intereses.

Miriela Betancourt Valladares, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

No existen conflictos de intereses.

Denia Betancourt Gamboa, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”.

No existen conflictos de intereses.

Daniela Alejandra Chacón Betancourt, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”.

No existen conflictos de intereses.

References

1. Quiroz Carrión EN, Mera Ponce SV, Asqui BO, Berrones Yaulema LP. Estrategias cognitivas, metacognitivas y afectivas para el aprendizaje autorregulado. Pol Con [Internet]. 2023 [citado 25/03/2025];8(6):995-1017. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9152502

2. Betancourt Gamboa K, Soler Herrera M, Colunga Santos S. Desarrollo de estrategias de aprendizaje afectivo-motivacionales en estudiantes de Estomatología desde la disciplina Morfofisiología. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 25/03/2025];12(4):73-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v12n4/2077-2874-edu-12-04-73.pdf

3. Buenaño NA, Palacios CY, Soplapuco JP, Reluz FF. Importancia de la motivación para el aprendizaje universitario: Una revisión integradora. Rev Ciencias Sociales [Internet]. 2023 [citado 25/03/2025];29(4):371-385. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/41261

4. Dorado Á, Yandar J, Garcez Y, Obando L. Programa de estrategias de aprendizaje para estudiantes de una institución educativa. Praxis & Saber [Internet]. 2020 [citado 25/03/2025];11(25):75-95. Disponible en:

https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.9272

5. Betancourt Gamboa K, Soler Herrera M, Betancourt Valladares M. Estrategias de aprendizaje motivacionales utilizadas por estudiantes del primer año de Estomatología en Camagüey. Educ Med Super [Internet]. 2021 [citado 25/03/2025];35(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2409

6. Prada Segura JA, Moreno Sierra FA, Corredor García MP. Análisis de estrategias de aprendizaje del programa de Contaduría Pública: Distancia Uniminuto con escala MSLQ. European Public & Social Innovation Review [Internet]. 2024 [citado 25/03/2025];9:1-17. Disponible en: https://doi.org/10.31637/epsir-2024-917

7. Cardeñoso Ramírez O, Larruzea Urkixo N, Bully Garay P. Adaptación al contexto universitario español y propiedades psicométricas del MSLQ: Contribución a la medida y análisis de las diferencias de género del aprendizaje autorregulado. Anales de Psicología [Internet].2022 [citado 25/03/2025];38(2):295-306. Disponible en: https://revistas.um.es/analesps/article/view/444851/322631

8. Cortina Bover VM, Trujillo Baldoquin Y. Talleres de opinión crítica y construcción colectiva: un método para corroborar resultados en la investigación pedagógica. Ponencia presentada en el Congreso Internacional Pedagogía 2009. 26-30 enero. La Habana: Palacio de las Convenciones; 2009.

9. Arízaga MD y Molina Nieto VH. Contenido afectivo motivacionales y su incidencia en el aprendizaje de los niños de cuarto año de educación básica de la Unidad Educativa Alborada de la ciudad de Cuenca en el año lectivo 2012-2013 [tesis]. [Internet]. Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana; 2013. Disponible en: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/6304/1/UPS-CT002873.pdf

10. Betancourt Gamboa K, Soler Herrera M, Betancourt Valladares M. Desarrollo de estrategias de aprendizaje afectivo-motivacionales en estudiantes de Estomatología desde la disciplina Morfofisiología. Rev Opuntia Brava [Internet]. 2023 [citado 25/03/2025];15(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1772

11. Betancourt Valladares M, Bermejo Correa RM, García González MC, Betancourt Gamboa K. Análisis histórico de la enseñanza- aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas y su integración en Estomatología. Hum Med [Internet]. 2022 [citado 25/03/2025];22(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2230/141

12. Cañizares O, Sarasa N, Morales X. Didáctica las ciencias básicas biomédicas. Un enfoque diferente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2018. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2018/04/06/didactica-de-las-ciencias-basicas-biomedicas-un-enfoque-diferente/

13. González M, Alemán M, Montes de Oca A, Cabrera A. Potenciar el desarrollo de estrategias de aprendizaje en Morfofisiología: una experiencia necesaria. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 25/03/2025];11(2):213-219. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1342/html_451

14. Norzagaray C, Sevillano M, Valenzuela B. Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico: La perspectiva del estudiante de psicología. Rev Raíces [Internet]. 2021 [citado 25/03/2025];3(1):59-68. Disponible en: https://reunido.uniovi.es/index.php/riaices/article/view/10805/13487

15. Gargallo B, Morera I, Iborra S, Climent M, Navalón S, García E. Metodología centrada en el aprendizaje. Su impacto en las estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Rev Española de Pedagogía [Internet]. 2014 [citado 25/03/2025];72(259):415-435. Disponible en: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3683/Metodolog%C3%ADa%20centrada%20en.pdf?sequence=3

16. Navea Martín A, Suárez Riveiro JM. Estudio sobre la utilización de estrategias de automotivación en estudiantes universitarios. Psicología Educativa [Internet]. 2017 [citado25/02/2019];23:[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S1135755X17300192?token=2440C802D46355AA074639BDEBC9841C124F79DDFB099B5B1E0F28ADCA39238F0A75F594DA2C296C2BF5F03507814208

Published

2025-12-01

How to Cite

1.
Betancourt Gamboa K, Betancourt Valladares M, Betancourt Gamboa D, Chacón Betancourt DA. Didactic model for the development of affective-motivational learning strategies from the Biological Basis of Dentistry. EDUMEC [Internet]. 2025 Dec. 1 [cited 2025 Dec. 12];17(1):e3126. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3126

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL