Moral dilemmas: a pedagogical option for the education in values in the medical sciences
Keywords:
Social values, education, medical, morals.Abstract
Background: the education in values is a pedagogical condition that has been kept in the formation of the public health human resources, in spite of the massive registrations.
Objective: to analyze the criteria given by the medical students while phasing two moral dilemmas which represent a conscious expression of their own values.
Methods: a descriptive cross-sectional study based on observations was carried out in the Faculty II of Santiago de Cuba University of Medical Sciences in the academic year 2009-2010. The universe included 204 students of the first year medicine career and the sample comprised 60 students chosen in a simple randomized way. Theoretical methods were used, among them: analysis-synthesis, induction-deduction. Empirical methods were also used in the application of the pedagogical technique moral dilemmas, so as to elaborate the personal judgments of the students in reference to different values. Mathematical methods: For absolute and relative values.
Results: it could be stated that some values like responsibility, respect for life, honesty, collectivism and loyalty have not been completely internalized by the students.
Conclusions: this study indicated the necessity to increase and complete the work with these values, so as to guaranty the formation of a health professional with a solid ethical formation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).