Food and nutrition education, its curricular implementation

Authors

Keywords:

food and nutrition education; teaching; learning; projects

Abstract

The objective of the article is to emphasize interdisciplinarity, understood as the collaboration between disciplines to address complex problems that promotes holistic development and avoids the fragmentation of the teaching-learning process. In this sense, content such as food and nutrition education, which constitutes curricular strategies, requires active methodologies such as project-based learning, hybrid laboratories, and gamification—collaborative work aimed at the assimilation of interdisciplinary content with each of its stages linked to academic and community settings—for their curricular integration. The underscores the need to contextualize content and develop practical skills in teachers. Although progress has been made, challenges persist in curricular integration that require more systemic and articulated approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yumenet Borroto Mederos, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Licenciado en Educación, especialidad: Biología. Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesor Asistente. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Departamento de Ciencias Naturales. Facultad de Educación Media.

Yusimí Guerra Véliz, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara. Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Física. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

Julio Leyva Haza, Sergo Ordzhonikidze Russian State University

Licenciado en Educación, especialidad Física Astrología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

References

1. Leal Zapata G, Araya Crisóstomo S. Interdisciplinariedad desde la mirada del futuro profesorado de Ciencias. Pensam Educ [Internet]. 2024 [citado 20/05/2025];61(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/pel/v61n3/0719-0409-pel-61-03-00107.pdf

2. World Health Organization. Noncommunicable diseases. Progress monitor 2022. [Internet]. Ginebra: WHO; 2022 [citado 20/05/2025]. Disponible en: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/353048/9789240047761-eng.pdf?sequence=1

3. Bruch V, Retamar Malizia N, Sorgentoni IS. Educación alimentaria nutricional (EAN) como contenido transversal en perspectiva de política pública en instituciones de nivel inicial y primario de la ciudad de Rosario, provincia de Santa Fe. Rev Esc Ciencias Educ [Internet]. 2021 [citado 03/06/2025];1(16):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/591/411

4. Bahamonde N, Lozano E, Pintos JC, Dillon L. Estudio de prácticas y contextos alimentarios de adolescentes de secundaria en Argentina, a partir del uso de redes sociales. Bio-grafía [Internet]. 2021 [citado 29/05/2025];14(27):[aprox. 19 p.]. Disponible en: https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/15728/10407

5. Pérgola MS, Galagovsky L. Enseñanza en contexto: la importancia de revelar obstáculos implícitos en docentes. Ens ciencias [Internet]. 2020 [citado 06/06/2025];38(2):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://ensciencias.uab.cat/article/view/v38-n2-pergola-galagovsky/2822-pdf-es

6. Guo P, Saab N, Post LS, Admiraal W. A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures. Int J Educ Res [Internet]. 2020 [citado 03/06/2025];102:[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/341480053_A_review_of_project-based_learning_in_higher_education_Student_outcomes_and_measures

7. García Valcárcel Muñoz Repiso A, Basilotta Gómez Pablos V. Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Rev invest educ [Internet]. 2017 [citado 03/06/2025];35(1):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://revistas.um.es/rie/article/view/246811/203561

Published

2025-09-01

How to Cite

1.
Borroto Mederos Y, Guerra Véliz Y, Leyva Haza J. Food and nutrition education, its curricular implementation. EDUMEC [Internet]. 2025 Sep. 1 [cited 2025 Nov. 8];17(1):e3187. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3187

Issue

Section

COMUNICACIÓN