Educational activities to promote HIV/AIDS risk perceptions in university students of Manicaragua municipality
Keywords:
strategies; risk factors; health status indicators; health promotion; indicators of quality of life; education, medicalAbstract
Background: HIV/AIDS constitutes a problem at world level, however, the perception of risk against this illness is limited, mainly due to inadequate sexual behaviors.
Objective: to design educational actions for HIV/AIDS risk perceptions in university students belonging to the University Center of Manicaragua municipality, in Villa Clara, Cuba.
Methods: a descriptive crossed study was developed, during 2024 where methods of theoretical level, like; empiric: documental analysis, group interviews and questionnaire; and mathematical-statistical for the analysis of the investigated data, were applied to university students. The specialist’s principles were used to value the actions of the educational proposals.
Results: diagnosis allowed to confirm that some of the students either frequently change couple, or they have several couples simultaneously; others assume sexist positions and most rejects the stable and durable matrimonial union. 79.48 % out of them were situated in Low level regarding the perception of risks against HIV/AIDS; that’s why educational actions were designed, structured in three phases: orientation, execution and control.
Conclusions: the university students were assessed by means of specialists' approaches, with prevalence of Very Appropriate Category within the education of risk perception in the prevention of sexually transmitted diseases in an informative, formative and bearer order as an effective tool for an appropriate perception of HIV/AIDS risk.
Downloads
References
1. ONUSIDA. Actualización mundial sobre el Sida. 2024. NY: ONUSIDA; 2024. Disponible en: https://www.unaids.org/sites/default/files/media_asset/2022-glo
2. ONUSIDA. El sida y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. NY: ONUSIDA; 2022. Disponible en: https://www.unaids.org/es/AIDS_SDGs
3. Cuba. Anuario Estadístico de Salud. Temas de Salud. Estadísticas de salud. La Habana: Infomed; 2024. Disponible en: https://temas.sld.cu/estadisticassalud/2023/08/11/anua2024/"rio-estadistico-de-salud-2024/
4. Aguilar G, Kawabata A, Samudio T, Rios-Gonzalez CM. Comportamiento epidemiológico del VIH en Paraguay, 2017. Rev Salud Pública del Paraguay [Internet]. 2018 [citado 23/10/2022];8(2):[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.18004/rspp.2018.diciembre.9-14
5. Balarezo G. El impacto social del SIDA en el siglo XX. [Internet]. Lima, Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2022. Disponible en: https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/601012/El+Impacto+Social+SIDA+en+el+Siglo+XX.pdf?sequence=1
6. Alfonso Figueroa L, Santillano Cárdenas I, Figueroa Perez L, Rodríguez Gonzalez A, García Breto L. Prevención de las conductas sexuales de riesgo en adolescentes del municipio Consolación del Sur. Rev de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2020 [citado 23/10/2024];24(4):[aprox. 18 p.]. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4318
7. Olivera Carmenates C, Bestard Aranda AM, Morales Sotolongo I. Intervención educativa para prevenir el embarazo en la adolescencia. [Internet]. Tecnosalud 2016. Camagüey: Centro de Convenciones Santa Cecilia: 19 y 20 Mayo de 2016. Disponible en: http://tecnosalud2016.sld.cu/
8. Rui L, Wenhang D, Wei HYiming L.Chinese Dental students´Knowledge and attitudes toward HIV/AIDS. J of Dental Sciences [Internet]. 2016 [citado 23/10/2024];11(1):72-78. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jds.2015.09.001
9. López D, Rodríguez AM, Peña M. Conductas sexuales de riesgo para infecciones de transmisión sexual en adolescentes. Novedades en Población [Internet]. 2020 [citado 23/10/2022];16(31):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rnp/v16n31/1817-4078-rnp-16-31-187.pdf
10. Arminda Tandala BM, Suárez Estévez A. El VIH-sida un imperativo social en la formación inicial de profesores de pedagogía, del instituto superior de ciencias de educación de Luanda. Órbita Científica [Internet] 2020 [citado 25/10/2024];110(26):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/967/1303
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leyanis Conde López, Maydell Pérez Ineráriti, Liset Perdomo Bravo, Tamara Pulido Betharte, Aray Cabello Cabrera, Sandra Vergara Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).







