System of educational actions for the comprehensive evaluation of the Ophthalmology resident
Keywords:
Ophthalmology, educational measurement, internship and residency, inservice training, education, graduate education, continuing, medicalAbstract
Background: the evaluation system is an important component of the teaching-learning process of the Training Program for Medical Specialties.
Objective: to develop a system of educational actions to contribute to the comprehensive evaluation of the Ophthalmology resident.
Methods: a qualitative research was carried out at the Villa Clara Ophthalmological Center, from September 2019 to October 2021. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive, historical-logical and systemic approach; empirical ones: documentary analysis, questionnaire and interview; mathematics: absolute and relative values.
Results: all the teachers considered it important to promote the formation of values, ethical and moral principles in the residents. 95% did not know how to argue the relationships established between section I of general aspects of the evaluation card and the other components of the teaching-learning process; most confuse the methods and teaching aids with the forms of organization of teaching; only two residents have mastery of the aspects contemplated in the study plan of the specialty and all have little perception of the importance of section I of the evaluation card, for which a system of educational actions was developed taking into account the objectives, content and educational methods to solve the deficiencies found.
Conclusions: the diagnosis made achieved the identification of insufficiencies and potentialities in the comprehensive evaluation of the resident and its concretion in section I of the evaluation card; the actions were satisfactorily valued by the specialists consulted, who suggested aspects that were added to the final product.
Downloads
References
1. Pulido Díaz A, Barreiro Pousa L. La gestión de la evaluación del aprendizaje en la educación superior en Cuba. Rev Cubana Edu Superior [Internet]. 2020 [citado 03/03/2022];39(2):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000200012&lng=es&tlng=es
2. Prado Solar LA, Hernández Díaz O, Rodríguez Curbelo M, Alonso Suárez KM. Comportamiento del proceso de evaluación externa de las especialidades médicas en la Universidad de Matanzas. Rev Med Electron [Internet]. 2020 [citado 09/03/2022];42(4):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242020000401998&lng=es
3. Bernaza Rodríguez GJ, Aparicio Suárez JL, de la Paz Martínez E, Torres Alfonso AM, Alfonso Manzanet JE. La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 09/03/ 2022];34(4):e2718. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400015&lng=es
4. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Resolución Ministerial No. 140/2019. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba; 2019.
5. Ministerio de Salud Púbica. Instructivo para el llenado de la Tarjeta de Evaluación del Residente. (Modelo 36-37). La Habana: Minsap; 2020.
6. Leal García E, Rodríguez Fernández N, Cueto Domínguez SM, Endo Milan JY. Desafíos pedagógicos del profesor guía en el contexto generacional actual. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 05/04/2021];11(4):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1345/html_527
7. Medina Borges RM, García Savón Y, Cervantes Castillo AD, Wilson Calderón R, Castillo Hernández N. Programa educativo para la formación humanista de estudiantes de tecnología de la salud. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 30/11/2020];34(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1957
8. Rey Estévez BN, Pardo Gómez ME, Fuentes González H. Formación de residentes en oftalmología sobre retinopatía diabética desde un enfoque educativo-preventivo. MEDISAN [Internet]. 2018 [citado 14/02/2022];22(3):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192018000300014&lng=es
9. Melgarejo-Solis G, Rivas-Díaz L. Percepción de la Calidad del Proceso Enseñanza-Aprendizaje según dimensión planificación, ejecución y evaluación en maestrantes de Enfermería. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2021 [citado 09/03/2022];37(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3555
10. Orellana-Fonseca C, Salazar-Jiménez R, Farías-Olavarría F, Martínez-Labrin S, Pérez-Díaz G. Valoraciones que estudiantes de un posgrado de profesión docente tienen sobre la formación en metodología de la investigación recibida en el pregrado y su uso en la práctica docente. Rev Electron Educ [Internet]. 2019 [citado 23/02/2022];23(1):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.17
11. Casanova-Acosta X, Salazar-Duany Z, Vicet-Caliz M, Miguez-Linares B, Torres-Torres A, Lahera-Sorzano M. La educación en el trabajo, influencia en el proceso formativo en estudiantes de educación superior. Panorama Cuba y Salud [Internet]. 2020 [citado 10/03/2022];15(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1124
12. Galarza-Salazar FM. Evaluación formativa: revisión sistemática, conceptos, autorregulación y educación en línea. Maestro y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 14/02/2022];18(2):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5368/4997/
13. Falcón Centa Y, Aguilar Hernando J, Luy-Montejo CA, Morillo-Flores J. La evaluación formativa, ¿realidad o buenas intenciones? Estudio de caso en docentes del nivel primario. Propos Represent [Internet]. 2021 [citado 03/03/2022];9(1):e1041. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2307-79992021000100014&script=sci_arttext
14. Morales Héctor FC, Ojeda Pérez L, Trimiño Pérez L, Pérez Rodríguez I, Peralta Lanzaque BJ, Rodríguez del Sol R. Acciones educativas para fortalecer la educación cívica de estudiantes de las tecnologías de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 14/02/2023];14:e1992. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100027&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).