Multimedia of prophylactic, therapeutic and rehabilitative exercises in the upgrading of Physical Education teachers
Keywords:
knowledge management, teaching materials, information technology, medical informatics application, education, medicalAbstract
Background: the application of the new information and communication technologies, as a tool for the preparation of different teaching and learning aids, has demonstrated its usefulness in the process of training students and in the methodological development of professionals.
Objective: to design a multimedia with therapeutic, prophylactic and rehabilitative exercises, aimed at preventing diseases and enriching the knowledge of Physical Education teachers.
Methods: a technological innovation research was carried out at the Faculty of dentistry of Villa Clara University of Medical Sciences from January 2017 to December 2018. Theoretical methods were used: historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive; Empirical ones: nominal group to teachers, and criteria of specialists and users. Computing programs were used for the design of the multimedia: WebStorm, Photoshop and Windows Office.
Results: based on the methodological preparation needs of Physical Education professionals, and to have a new learning resource, a multimedia was designed with hyperlinks to the contents in correspondence with the objectives of the program, videos, basic and complementary bibliographies, cases problems and physical and therapeutic exercises.
Conclusions: the designed multimedia was valued by the criteria of specialists and users, who issued favorable opinions about its design, usefulness, ease of interaction and applicability.
Downloads
References
1. Gómez Estacio L, Carbó Ayala JE, Espino Morales L. Galería de imágenes morfológicas para el estudio del sistema respiratorio en Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 02/12/2020];9(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
2. De la Hoz Rojas L, Contreras Pérez JM, Pérez De la Hoz AB, Valladares Clavijo DC, Cobo Lueje MR, Ramos Quintanilla C. Sitio web para el estudio de los contenidos de la asignatura Epidemiología en Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 12/12/2020];9(3):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300159&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
3. Santos Velázquez T, Vega Rodríguez E, Peña Vega AE. Software educativo Elementos de Nutrident para el proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2018 [citado 20/12/2020];22(6):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v22n6/1561-3194-rpr-22-06-114.pdf
4. Cevallos Oñate VP, Zaldívar Pérez B. Los impactos de la ciencia y la tecnología en la rehabilitación cardiovascular. Rev Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2019 [citado 20/12/2020];(9): [aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/rehabilitacion-cardiovascular.html
5. Organización de las Naciones Unidas. Declaración de los Derechos Humanos [Internet]. [aprox. 17 p.]. Disponible en: https://www.un.org/es/documents/udhr/UDHR_booklet_SP_web.pdf
6. Martínez Abreu J, Gispert Abreu E A, Castell-Florit Serrate P, Alfonso Pacheco C L, Diago Trasancos H. Consideraciones sobre el concepto de salud y su enfoque en relación a la salud bucal. Rev Med Electron [Internet]. 2014 [citado 02/12/2020];36(5):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242014000500015&lng=es
7. Matos Cantillo DM, Matos Laffita D, Pita Laborí LY, Matos Cantillo CC, Cardero Leyva D. Multimedia educativa sobre el sistema masticatorio para estudiantes de la carrera de Estomatología. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 [citado 09/02/2020];97(3): [aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ric/v97n3/1028-9933-ric-97-03-616.pdf
8. Talero Jaramillo EA, Guarnizo Carballo N. El currículo de la educación física en modalidad e-learnig y b-learning durante el confinamiento. Acción Motriz [Internet]. 2022 [citado 03/02/2023];27(1):[aprox. 2 p.]. Disponible en: https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/175/171
9. Guzmán-Ortega. R, Cabrera-Junco P, Méndez-Matos. D, Cabrera-Guzmán J, Chávez-Melián R. Multimedia educativa para el aprendizaje de la asignatura Educación Física en ciencias médicas. MEDISAN [Internet]. 2020 [citado 14/06/2020];24(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2882
10. Moreno Guagchinga CE. Desarrollo de aplicaciones multimedia para el apoyo de enseñanza en Educación Física a tercero de bachillerato UISRAEL [tesis]. Quito: Universidad Israel; 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).