Learning objects for teaching Dentistry y in distance learning
Keywords:
knowledge management, e-accessibility, teaching materials, schools, dental, learning, professional development, education, medicalAbstract
Background: the creation of powerful repositories of learning objects constitutes a challenge for teachers in the context of the COVID-19 pandemic.
Objective: to design learning objects that integrate the necessary information on different subject topics for fourth-year students of the Dentistry degree in distance learning.
Methods: a technological development research was carried out at Camagüey Faculty of Dentistry of in the period from April to June 2020. Theoretical, empirical and mathematical statistical methods were used. The eXeLearning 2.3.1 program was used to create the learning objects. The products were evaluated according to the criteria of students and specialists.
Results: learning objects were created for the Comprehensive Family Care II and III, Pediatric Dentistry and Orthodontics subjects, which contributed to the academic performance of the students, who, for the most part, highlighted their positive aspects.
Conclusions: the learning objects were very useful for the distance learning teaching process of Dentistry students; they contributed to the development of intellectual abilities, motivation and the assimilation of contents in an affordable way. They were valued by specialists in the category Very suitable for use in teaching.
Downloads
References
1. Montano Luna JA, Tamarit Díaz T, Rodríguez Hernández O, Zelada Pérez MD, Rodríguez Zelada D. La pesquisa activa. Primer eslabón del enfrentamiento a la COVID-19 en el Policlínico Docente “Antonio Maceo”. Rev Habanera de Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado 05/10/2020];19(Supl):[aprox.13 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3413
2. Profet Naranjo A, Martínez Hernández NL, Morales Basulto R, De León-Ramírez LL, González Caballero DC, Aguilar Guerrero K. Quisteoft, software educativo para el estudio de quistes maxilares. 16 de Abril [Internet]. 2021 [citado 20/08/2021];60(281):[aprox.12 p.]. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_4/article/view/1304
3. Machado Cuayo M, Gutiérrez Segura M, Zaldívar Pupo OL, Castillo Santiesteban YC. Software educativo sobre instrumental y materiales para prótesis estomatológica. CCM [Internet]. 2019 [citado 20/08/2021];23(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200334&lng=es
4. Jaime Rodríguez JA. Revisión didáctica de la educación a distancia aplicada en el entorno personal de aprendizaje. Educare [Internet]. 2019 [citado 20/08/2021];23(75):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?as_ylo=2017&q=educación+a+distancia+entorno&hl=es&as_sdt=0,5#d=gs_qabs&u=%23p%3DvJ9ydaN62XUJ
5. Rojas de la Hoz L, Pérez De la Hoz AB, Valladares Clavijo DC, Contreras Pérez JM, Cobo Lueje MR, Vilches Céspedes CE. Sitio web para el estudio de los contenidos de la asignatura Epidemiología en Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 07/08/2020];11(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300159&lng=es
6. Cervantes Márquez AP, Cerón Garnica C, Zepeda Cortés C, Castillo Zacatelco H. Diseño de un Objeto de Aprendizaje para estudiantes visuales: introducción a la librería Three. Js. EDUCATECONCIENCIA [Internet]. 2020 [citado 07/08/2020];26(27):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?start=10&q=objeto+de+aprendizaje&hl=es&as_sdt=0,5&as_ylo=2017#d=gs_qabs&u=%23p%3DBdk8h6xQpPcJ
7. Albarracín Villamizar CZ; Hernández Suárez CA, Rojas Suárez JP. Objeto virtual de aprendizaje para desarrollar las habilidades numéricas: una experiencia con estudiantes de educación básica. Panorama [Internet]. 2020 [citado 07/08/2020];14(26):[aprox.23 p.]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343963784007
8. Cruz Pérez JL, Bueno Almaguer LA, Estrada Mirabal Y, Ferrá Feo M, Jiménez Martín D, Martín Reyes O. Lesiones traumáticas de dientes temporales y permanentes jóvenes: multimedia para estudiantes de Estomatología. Rev 2 de Diciembre [Internet]. 2021 [citado 27/07/2021];4(1):[aprox.10 p.]. Disponible en: http://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/120
9. Cedeño Ramírez R, Velázquez González VA, González Morales R, Díaz Morell JE, Macías García EM. Impacto del software educativo de medios audiovisuales en la carrera Estomatología. CCM [Internet]. 2021 [citado 20/08/2021];25(2):[aprox.17 p.]. Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3645
10. Valverde Grandal O, García Alfonso MO, Rodríguez Soto A. VI Jornada Virtual de Educación Médica Superior, Edumed2019. Experiencias en el uso del aula virtual de la Facultad de Estomatología de la Habana [Internet]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2019 [citado 20/08/2021]:[aprox.9 p.]. Disponible en: http://edumed2019.sld.cu/index.php/edumed/2019/paper/view/43
11. Pérez Pérez SM, Expósito Gallardo MC, Ortiz Romero GM, Castro Pérez M, Soto Santiesteban V, Mustelier de León RC. Utilización de la plataforma Moodle en la disciplina Informática Médica de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 20/08/2021];12(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200037&lng=es
12. Aúcar López J, Hidalgo Hidalgo S, Cardoso CY, Cardoso Casas Y, Pindado Álvarez S. Software educativo sobre el desarrollo histórico de la especialidad Prótesis Estomatológica en Camagüey. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 20/08/2021];11(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=85074
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).