Level of knowledge about biosafety in Nursing students during the COVID-19 screening

Authors

Keywords:

coronavirus infections, students, community medicine, staff development, education, medical

Abstract

Background: biosafety is considered a universal preventive norm to reduce risk factors, it is oriented in the field of health to promote safety, and the protection of professionals and students in risk contexts.
Objective: to assess the level of knowledge in Nursing students about biosafety measures during COVID-19 screening.
Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out in the period from February to October 2021, in Camagüey, Cuba. Theoretical methods were applied for the foundation of the research, and empirical ones: participant observation and survey made by the authors. The following variables were established: health area, number of infected students, possible causes of infection, and level of knowledge about biosafety.
Results: there was a greater representation of students from the Santa Cruz municipality (15%). The health area with the most infections was Previsora with 6.25%. The possible causes of contagion identified refer to hygienic-sanitary behavior during the investigation: difficulties in the use of the mask, the physical distance between students and with the population under investigation, and the use of disinfectant 91.25%, 87, 50% and 82.50% respectively.
Conclusions: it was assessed that the level of knowledge in Nursing students about biosafety measures during the COVID-19 screening was low, despite having received a training course prior to the activity, and their presence in the study programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yudeisi Castro Rivera, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Máster en Longevidad Satisfactoria. Profesor Asistente. Licenciada en Enfermería. Departamento de Enfermería. Facultad Tecnologica

Elizabeth Caridad López Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Máster en Atención integral a la mujer. Profesor Asistente. Licenciada en Enfermería. Departamento de Enfermería. Facultad Tecnologica

Mirulaides Lahera Basulto, Facultad Tecnologica. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Máster en Longevidad Satisfactoria. Profesor Asistente. Licenciada en Enfermería. Departamento de Enfermería.

Jaqueline García Rodríguez, Facultad Tecnologica. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Máster en Trabajo Social. Profesor Auxiliar. Lic. en Psicología. Departamento de Posgrado e Investigaciones.

Silvia Marlen Pupo Jorge, Facultad Tecnologica. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Especialista en Enfermería Materno Infantil. Profesor Asistente. Licenciada en Enfermería. Departamento de Enfermeria

Mariela Fernández Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Profesor Asistente. Licenciada en Enfermería. Departamento de Enfermería. Facultad Tecnologica

References

1. Nápoles-Salas J. Conocimientos de bioseguridad en los estudiantes de ciencias médicas para realizar la pesquisa de la COVID-19.Progaleno. [Revista en Internet].2022 [citado 5 May 2022]; 5(1) ):[aprox. 2 p.]. Disponible en: https://revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/3

2. Manual de Bioseguridad del Laboratorio Clínico. 3ra ed. México: OMS; 2005.

3. Sánchez Lera R M, Pérez Vázquez I A. Pertinencia del conocimiento y cumplimiento de la bioseguridad para el profesional de la salud. Rev Hum Med [Internet].2021 [citado 29 Abr 2022]; 21(1) :239-258 Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci-arttex&pid=S1727-81202021000100239&Ing=es.

4. Nápoles Vega D, Sebasco Rodríguez K. La bioseguridad biológica en el contexto de los laboratorios clínicos. Panorama. Cuba y Salud [internet].2022 [citado 29 Abr 2022]; 16(1): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http:www//revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1229

5. Piloto Tomé KM, González Piloto S, Piloto Gil AB, González Cordero F, Hernández Sanchidrian O. Pesquisa activa poblacional para la COVID-19 con estudiantes de las ciencias médicas en San Cristóbal. Artemisa. Cuba. INFODIR [Internet]. 2021 [citado 23 Feb 2022] ;(35): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1018

6. Molina-Raad V. Caracterización del componente estudiantil en la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2020 [citado 23 Feb 2022]; 45(3):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2260

7. Falcón-Hernández A, Navarro-Machado V, Díaz-Brito A, Delgado-Acosta H, Valdés-Gómez M. Pesquisa activa masiva poblacional para la COVID-19. Experiencia con estudiantes de las ciencias médicas. Cienfuegos, 2020. Medisur [revista en Internet]. 2020 [citado 2022 Abr 4]; 18(3): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4655

8. Aguilera Díaz R, Castro Rodríguez A, Meireles Ochoa M. Aplicación de programa educativo sobre bioseguridad en los laboratorios de Microbiología. MULTIMED [Internet]. 2019 [citado 30/03/2022]; 23(5): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1347

9. Aguilera Díaz R, Castro Rodríguez A, Meireles Ochoa M. Aplicación de programa educativo sobre bioseguridad en los laboratorios de Microbiología. MULTIMED [Internet]. 2019 [citado 30/03/2022]; 23(5): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1347

10. Hidalgo Ávila M, Vega Lorenzo Y, Aparicio Álvarez FE, Martínez Lorenzo FY, Carvajal Pérez M, Caraballo Berrío Y. Bioseguridad en tuberculosis. MediCiego [Internet]. 2016 [citado 30/03/2022]; 22(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/441

Published

2023-07-15

How to Cite

1.
Castro Rivera Y, López Martínez EC, Lahera Basulto M, García Rodríguez J, Pupo Jorge SM, Fernández Rodríguez M. Level of knowledge about biosafety in Nursing students during the COVID-19 screening. Edumecentro [Internet]. 2023 Jul. 15 [cited 2025 Jun. 27];15(1):e2425. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2425

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL