Book "Hip fracture in the elderly": learning resource for the general practitioner

Authors

  • Eraclio Delgado Rifá University of Medical Sciences of Las Tunas. https://orcid.org/0000-0002-1614-8240
  • Blanca Nieve Martínez Rubio University of Las Tunas.
  • Elvira Alonso Hernández University of Las Tunas.

Keywords:

Textbook, training, education, professional, medical

Abstract

Background: the teaching means constitute one of the backbones of the actions at any level of education.
Objective: to show the theoretical foundations of the book: "Hip fracture in the elderly", as a learning resource for the professional improvement of the family doctor.
Methods: a research with a qualitative approach was carried out at "Dr. Zoilo Marinello Vidaurreta" University of Medical Sciences from Las Tunas in 2021. Theoretical methods were used for the theoretical foundation; and documentary analysis as an empirical one to verify the links and relationships that are offered in the theoretical references related to the characteristics that a textbook must have as a teaching medium in the educational process, its importance, advantages and foundations. Expert criteria were used to assess its relevance, feasibility and methodological structure.
Results: a book designed as a learning resource for professional improvement is presented; it contains the particularities of the content to be taught and what family doctors need to learn about care for the elderly with hip fracture. It is structured in thirteen chapters with a predominance of questions which are answered with precision and clarity. Its theoretical foundations are highlighted.
Conclusions: the main theoretical foundations of the book "Hip fracture in the elderly" were shown as a teaching tool for the professional improvement of the family doctor and its main advantages as a didactic component of the educational teaching process were highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eraclio Delgado Rifá, University of Medical Sciences of Las Tunas.

Doctor in medicine. Second Degree Specialist in Orthopedics and Traumatology. Assistant Professor. Assistant Researcher. Master in Natural and Traditional Medicine. University Hospital “Dr. Ernesto Guevara de la Serna. The Tunas.

Blanca Nieve Martínez Rubio, University of Las Tunas.

Degree in Psychology-Pedagogy. PhD in Pedagogical Sciences. Associate Professor.

Elvira Alonso Hernández, University of Las Tunas.

Degree in Psychology-Pedagogy. PhD in Pedagogical Sciences. Associate Professor.

References

1. Sánchez Delgado JA, Pérez Almoza G, Sánchez Lara NE. Comportamiento epidemiológico de la fractura de cadera. Rev Cubana Ortop Traumatol [Internet]. 2021 [citado 09/12/2022];35(1):e380. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864215X2021000100008&lng=es

2. Intervenciones de enfermería para la atención de adultos mayores con fractura de cadera. Guía de Evidencias y Recomendaciones: Guía de Práctica Clínica. [Internet]. México: Instituto Mexicano del Seguro Social; 2018. Disponible en: http://www.imss.gob.mx/profesionales/guiasclinicas/Pages/guias.aspx

3. Peraza Zamora C, Gil López Y, Pardo García Y, Soler Cruz LO. Caracterización de los medios de enseñanza en el proceso de enseñanza- aprendizaje en la Educación Física. Rev PODIUM. 2017;12(1):4-11.

4. Rodríguez Selpa S, Iraola Valdés N, Peñaranda Calzado M, Fernández Parrado C. Sistema de medios de enseñanza-aprendizaje para la disciplina Historia de Cuba en la Educación Médica Superior. Rev Hum Med [Internet]. 2016 [citado 09/12/2022];16(3):[aprox. ]. Disponible en:

5. Valiente López N, Tejera Reyte CC. Las tecnologías de la información y las comunicaciones como medios de enseñanza-aprendizaje. Luz [Internet]. 2022 [citado 20/05/2019];21(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu

6. Harpa M. Escritura para la reflexión pedagógica: rol y función del Diario del Profesor en Formación en las Prácticas Iniciales. Estud Pedagog [Internet]. 2015 [citado 04/07/2019];43(2):[aprox. ]. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718

7. González A. El diario: La escritura autobiográfica en su dimensión sociocultural y sus posibilidades cognoscitivas y creativas. La Palabra [Internet]. 2017 [citado 09/12/2022];(30):[aprox. ]. Disponible en: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6961

8. Mederos Villalón L. El diario como material educativo para la promoción de una sexualidad saludable (2015-2018). Educ Med Super [Internet]. 2021 [citado 09/12/2022];35(1):[aprox. ]. Disponible en:

9. Figueredo O. Necesidad social de los fundamentos filosóficos de la superación del juez

profesional egresado en la solución de conflictos sociales. Ecos de la Academia. 2018;7(4):101-112.

10. Mira Falcón Y, Castillo Suárez I, Marcos Mendoza M. Los medios de enseñanza: una alternativa para el desarrollo de la educación. Revista Atlante [Internet]. 2018 [citado 09/12/2022];4:[aprox. ]. Disponible en:

https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/04/medios-ensenanza-educacion.html

11. Romero NE. El libro de texto como objeto de prácticas de editores y docentes. Foro de Educación [Internet]. 2015 [citado 20/05/2019];13(19):[aprox. 24 p.]. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP35HOo9DtAhUno1kKHWz4Cd8QFjABegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2

Farticulo%2F5153362.pdf&usg=AOvVaw19pvZKBgAMkT7vOEvG_602

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Delgado Rifá E, Martínez Rubio BN, Alonso Hernández E. Book "Hip fracture in the elderly": learning resource for the general practitioner. EDUMEC [Internet]. 2023 May 15 [cited 2025 Jul. 6];15(1):e2447. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2447

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL