Interdisciplinarity and prevention of occupational diseases in postgraduate pedagogical professional performance

Authors

Keywords:

training courses, health postgraduate programs, education, professional, learning, medical

Abstract

Background: the topic of postgraduate pedagogical professional performance, linked to the prevention of occupational diseases, must be treated from an interdisciplinary position based on the existing needs in educational practice.
Objective: to design a system of workshops for the optimization of postgraduate pedagogical professional performance in interdisciplinary treatment for the prevention of occupational diseases.
Methods: a descriptive, longitudinal and retrospective investigation was carried out, from September 2021 to January 2022 at Matanzas University of Medical Sciences; The theoretical methods applied were analysis-synthesis, historical-logical, and modeling; among the empirical ones: the teacher survey and the focal group technique. In addition, specialists were consulted to obtain evaluative criteria. Percentage analysis was used for the processing and presentation of the results.
Results: the fundamental contents of the workshop system were structured and the methodological guidelines for its practical implementation were conceived. In addition, an evaluative criterion was formed on its relevance from the consultation with specialists. Satisfaction was identified in the teachers participating in the workshops, who attributed high significance to the optimization of professional pedagogical performance in the interdisciplinary treatment of the prevention of occupational diseases.
Conclusions: the design of the workshop system evidenced potentialities for the optimization of postgraduate pedagogical professional performance in correspondence with the proposed objective, according to the criteria of specialists and the results of the practical implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evelyn González Betancourt, University of Medical Sciences of Matanzas.

Doctor in medicine. I Degree Specialist in Comprehensive General Medicine. Assistant teacher. “René Vallejo Ortiz†Teaching Polyclinic. Matanzas.

Yasser García Baró, University of Matanzas.

Doctor in Pedagogical Sciences. Associate Professor. Graduate Department.

Lissette Jiménez Sánchez, University of Matanzas.

Doctor in Pedagogical Sciences. Associate Professor. Graduate Department.

References

1. Organización Internacional del Trabajo. Construir una cultura de prevención en materia de seguridad y salud en el trabajo [Internet]. 2017 [citado 11/01/2020]. Disponible en: http://www.ilo.org/global/about-the-ilo/how-the-ilo-works/ilo-director-general/statements-and-speeches/WCMS_364085/lang--es/index.htm

2. Asamblea Nacional del Poder Popular. Ley No. 116. Código de Trabajo. [Internet]. La Habana: GOC; 2014. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/ley-no-116-codigo-de-trabajo

3. Chapé Paumier R, Quiala Long Y. El desempeño profesional pedagógico de los docentes que imparten Geografía de Cuba en el nivel primaria. Varona [Internet]. 2019 [citado 05/04/2021];68(1):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1992-82382019000100008&script=sci-arttext

4. González Betancourt E, García Baró Y. Interdisciplinariedad, posgrado y prevención de enfermedades profesionales: esencias para una concepción teórico-metodológica. Atenas [Internet]. 2022 [citado 07/12/2022];4 (60):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/279

5. Ministerio de Salud Pública. Resolución No.283/2014. Listado de enfermedades profesionales y el procedimiento para la prevención, análisis y control de las mismas en el sistema nacional. [Internet]. La Habana: GOC; 2014. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/enfermedades-profesionales

6. Bernaza Rodríguez GJ, Troitiño Díaz DM, López Collazo ZS. La superación profesional: mover ideas y avanzar más. La Habana: Editorial Universitaria; 2018.

7. Piza Burgos ND, Amaiquema Márquez FA, Beltrán Baquerizo G. Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado [Internet]. 2019 [citado 21/01/2020];15(70):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442019000500455&lng=es&nrm=iso

8. Hernández Fernández EL, Cubillas Quintana F, Padrón Álvarez A. Talleres metodológicos para la superación profesional en la aplicación de metodologías activas desde las TIC. Luz [Internet]. 2022 [citado 21/01/2023];21(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/117329/1898

9. Ávila Roque I. Evaluación médico ocupacional preventiva en la práctica de la atención primaria de salud cubana. Rev Cuban Salud Trabajo [Internet]. 2019 [citado 07/12/2021];20(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/129/165

10. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Pérez Bada E. Médico de familia y atención integral a la salud del trabajador. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2021 [citado 07/12/2021];37(4):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1695/521

11. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Yeras Alos IB, Beltrán González BM, Pérez Bada E. Identificación de necesidades de aprendizaje en materia de salud ocupacional por el especialista en Medicina General Integral. Educ Med Sup [Internet]. 2018 [citado 07/12/2021];32(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1455/701

12. Asamblea Nacional del Poder Popular. Constitución de la República de Cuba. [Internet]. La Habana: GOC; 2019. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/constitucion-de-la-republica-de-cubaproclamada-el-10-de-abril-de-2019

13. Bernaza Rodríguez GJ, Douglas de la Peña C, Orama Domínguez I, González Betancourt E, Pausa Carmenates MM, Dumé Sánchez JA. Diseño curricular de programas de maestría para profesionales de la salud. Educ Med Super [Internet]. 2022 [citado 01/03/2023];36 (4):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3675/1473

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
González Betancourt E, García Baró Y, Jiménez Sánchez L. Interdisciplinarity and prevention of occupational diseases in postgraduate pedagogical professional performance. EDUMEC [Internet]. 2023 Sep. 15 [cited 2025 Jul. 1];15(1):e2472. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2472

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL