Didactic guides for use in practical classes of the subject Introduction to the Clinic

Authors

Keywords:

teaching materials, knowledge management, material resource management, programs, education, medical

Abstract

Background: teaching guides facilitate the teaching-learning process and allow the student's cognitive independence.
Objective: to describe the design of teaching guides for the practical class in the subject Introduction to the Clinic of the second year of the Medicine degree.
Methods: a qualitative study was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Manzanillo in the Granma province during the 2020-2021 academic year. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction, systemic-structural; and empirical ones: documentary review and assessment by expert criteria.
Results: eight teaching guides were designed for the practical class in the subject Introduction to the Clinic, structured in objectives, skills, contents, self-assessment questions and bibliography, in order to organize and facilitate the student's independent work.
Conclusions: they were considered accurate, viable and feasible to be applied by the experts who took into account their theoretical and organizational foundations. They are relevant when enhancing the teaching-learning process of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leidys Proenza Fernández, Manzanillo University of Medical Sciences

Doctor in medicine. II Degree Specialist in Comprehensive General Medicine. Master in Satisfactory Longevity. Associate Researcher. Assistant Professor. Faculty of Medical Sciences of Manzanillo.

Damaris Nilvia Castillo Alarcón, Manzanillo University of Medical Sciences.

Doctor in medicine. II Degree Specialist in Comprehensive General Medicine. Master in Medical Education. Associate Researcher. Assistant Professor. Faculty of Medical Sciences of Manzanillo.

Roberto José Figueredo Remón, Manzanillo University of Medical Sciences.

Doctor in medicine. II Degree Specialist in Comprehensive General Medicine. Associate Researcher. Assistant Professor. Faculty of Medical Sciences of Manzanillo.

Gabriela Amarilis García Proenza, Manzanillo University of Medical Sciences.

Fourth year medical student. General Surgery assistant student. Member of the student scientific group of the Faculty of Medical Sciences of Manzanillo.

References

1. Murcia Herrera A. Diseño de guías didácticas para la enseñanza aprendizaje de la morfología humana a estudiantes de citohistotecnología. Primer semestre. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud -FUCS [Internet]. Bogotá D.C, Colombia: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Especialización en Docencia Universitaria; 2016. Disponible en: https://repositorio.fucsalud.edu.co/bitstream/handle/001/416/REDI-FCA-2016-11.pdf?sequence=1

2. Pino Torrens RE, Urías Arbolaez G. Guías didácticas en el proceso enseñanza aprendizaje: ¿Nueva estrategia? Rev Scientific [Internet]. 2020 [citado 20/10/2022];5(18):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.20.371-392

3. Pimienta Concepción I, Barbón Pérez OG, Camaño Carballo L, González Reyes Y, González Benítez SN. Efectividad de un taller para docentes de diseño de recursos didácticos en el mejoramiento de la calidad de las guías didácticas. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 20/10/2022];32(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n3/a7_1407.pdf

4. Cardozo Rodríguez ME. Metodología para el diseño de guías de aprendizaje para cátedras de programas de formación universitaria [Internet]. Bogotá, Colombia: Fundación Universitaria Los Libertadores. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales; 2018. Disponible en: https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/2186/Cardozo_M_2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

5. Barrios Perea S, Reales Fontalvo MJ. Fortalecimiento de las competencias comunicativas y el aprendizaje autónomo en estudiantes, a través de una guía didáctica [Internet]. Barranquilla, Colombia: Corporación Universitaria de la Costa. Departamento de Humanidades; 2021. Disponible en: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/7980/FORTALECIMIENTO%20DE%20LAS%20COMPETENCIAS%20COMUNICATIVAS%20Y%20EL%20APRENDIZAJE%20AUTONOMO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

6. Manso López AI, Rodríguez Cárdenas M, Paz Paz O, Jaime Valdés LM, Moya Moya CJ, Mena González E. Guías didácticas: experiencias de su empleo en la asignatura Introducción a la Medicina General Integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 22/10/2022];11(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/download/1246/pdf_378

7. Bravo Hernández PL, Santos Smith K. Propuesta para el diseño de una guía didáctica en la disciplina Bioquímica. Educ Med [Internet]. 2017 [citado 25/10/2022];18(1):[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316300845https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S1575181316300845?token=1D245253E8F42D344419ED3580299E48289886463E39D5A1FDA7EB67519130EA343ACA8F6DFFB18508674B5D6BFBC4A8&originRegion=us-east-1&originCreation=20221020135547

8. Jiménez León AA, Rodríguez Rincón NM, Valero Hernández N, Vargas Huertas MA. Diseño de una guía didáctica para favorecer la habilidad comunicativa de precomprensión lectora en los estudiantes de ciclo I del Colegio San Francisco IED [Internet]. Bogotá D.C, Colombia: Universidad de la Salle. Facultad de Ciencias de la Educación; 2018. Disponible en: https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1411&context=maest_docencia

9. Betanco K. ¿Cómo elaborar Guías Didácticas? En: Guías Didácticas [Internet]. León, Nicaragua: Blogger.c.2020-. [Aprox. 4 p.]. Disponible en: https://gdidacticas.blogspot.com/2020/04/como-elaborar-guias-didacticas.html

10. Villodre S, Llarena M, Cattapan A. Estructura de una Guía Didáctica. Programa Permanente de Investigación Educación a Distancia [Internet]. San Juan, Puerto Rico: Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ciencias Exactas Físicas y Naturales; 2014. Disponible en: http://www.unsj.edu.ar/unsjVirtual/sistema_gestion_calidad/wp-content/uploads/2015/04/Pautas-para-elaborar-Gu%C3%ADa-Did%C3%A1ctica-P2.1.7.pdf

11. Jacome Tayupanta JG. Guías didácticas de las prácticas de laboratorio del Área de Química en el Diseño Curricular de la Carrera de Ciencias Naturales y del Ambiente, Biología y Química de la Universidad Central del Ecuador, período 2016-2016. [Internet]. Quito, Ecuador: Universidad Central del Ecuador. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación; 2017 Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/11475/1/T-UCE-0010-1669.pdf

12. Mero Saldaña CA. La guía didáctica basada en competencias en el Proceso de Enseñanza [Internet]. Panamá: Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología “UMECIT”. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; 2017. Disponible en: https://repositorio.umecit.edu.pa/bitstream/handle/001/646/C%C3%A9sar%20Augusto%20Mero%20Salda%C3%B1a.pdf?sequence=3&isAllowed=y

13. García Aretio L. De nuevo, la GUÍA DIDÁCTICA o Guía Docente. En: Contextos universitarios mediados [Internet]. Francia: Open Edition Hypotheses; c.2020-. Disponible en: https://aretio.hypotheses.org/3188

14. Jiménez Fernández L, Armada Esmoris Z, Chala Tandrón JM, García Arcia M, del Río de la Paz BR, Olivera Hernández A. Guías didácticas para el aprendizaje del tratamiento farmacológico de enfermedades infecciosas frecuentes en la comunidad. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 21/10/2022];14:[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/download/e1926/pdf

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Proenza Fernández L, Castillo Alarcón DN, Figueredo Remón RJ, García Proenza GA. Didactic guides for use in practical classes of the subject Introduction to the Clinic. EDUMEC [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2025 Jul. 2];15(1):e2519. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2519

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL