Model to improve the writing of scientific texts in higher education

Authors

  • Tamara Jiménez Padilla Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez".
  • Caridad Cancio López Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez".
  • Antonio Valentín Hernández Alegría Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"
  • Laureano Rodríguez Corvea Universidad de Ciencias Médicas "Faustino Pérez Hernández”.
  • Raquel de la Cruz Soriano Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Keywords:

communication, language arts, professional competence, education, professional

Abstract

Background: the fundamental mission of higher education institutions is the training of professionals capable of responding efficiently and effectively to the requirements of society and coping with the social demands of historical time.
Objective:  to evaluate the results of the practical support of the model for the improvement of the writing of scientific texts in professors of the “José Martí Pérez” University of Sancti Spíritus.
Methods: an experimental research with a quantitative-qualitative approach was carried out at Sancti Spíritus University of from 2014 to 2020. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive, historical-logical, systemic-structural, modeling; empirical: documentary analysis, scientific observation, questionnaire for teachers, group interview with managers and professors, study of the products of professors' activity, pedagogical pre-experiment; and mathematical-statistical
Results: a change in attitude was evident in the process of writing texts, demonstrated in greater interest and involvement in the acquisition of theoretical and practical knowledge, an improvement was achieved in the total errors per professors and in the total number of professors per error; in addition to changing trends in disclosure.
Conclusions: the evaluation of the results shown demonstrated the significance of the practical support of the model from the formative dynamics as a way of sharing knowledge, expanding, acquiring and perfecting knowledge, skills and attitudes from demands in the teaching-learning process for writing scientific texts. , by achieving trends of change in the professors' writing process and improvements in the preceding dissemination process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tamara Jiménez Padilla, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez".

Licenciada en Educación. Especialidad Español-Literatura. Máster en Ciencias de la Educación.  Doctor en Ciencias de la Educación. Profesora  del Centro Universitario Municipal de Cabaiguán.

Caridad Cancio López, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez".

Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular.

Antonio Valentín Hernández Alegría, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Doctor en Ciencias Filosóficas. Profesor Auxiliar.

Laureano Rodríguez Corvea, Universidad de Ciencias Médicas "Faustino Pérez Hernández”.

Doctor en Ciencias Informáticas. Profesor Titular.

Raquel de la Cruz Soriano, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Ingeniera Química. Doctora en Ciencias Técnicas. Profesora en el Centro Universitario "Cap. Silverio Blanco Núñez". Cabaiguán.

References

1. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Educación de Posgrado. La Habana: MES; 2019.

2. Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2017-2021. Aprobados en el 8vo Congreso del Partido (2021). La Habana: Editora política; 2021. Disponible en: https://www.tsp.gob.cu/sites/default/files/documentos/Conceptualizaci%C3%B3n%20y%20Lineamientos%20actualizados%20%281%29.pdf

3. López Gómez E, Cabrera Suárez M, Pegudo Sánchez A, Cruz Camacho L. Fenómenos lingüísticos frecuentes que dificultan la calidad de los textos científicos escritos por profesionales. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 08/02/2023];3(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/109/221

4. Méndez Lloret D, Alonso Paz S. La Comunicación Científica Oral de los Profesionales: su significación. Soldag Ins [Internet]. 2015 [citado 08/02/2023];20(1):[aprox. 2 p.]. Disponible en: https://www.scielo.br/j/si/a/5WMxjZPrV9LkXtxcVDXt7kB/

5. Pérez de Valdivia LM, Rivera Martín ER, Guevara Fernández GE. La redacción científica: una necesidad de superación profesional para los docentes de la salud. Rev Hum Med [Internet]. 2016 [citado 10/02/2023];16(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000300009&lng=es

6. Ruíz Díaz A, Roque Doval Y. La comunicación de resultados científicos desde un enfoque de competencia. Pedag y Soc [Internet]. 2017 [citado 10/02/2023];20(49):[aprox. 23 p.]. Dispponible en: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/553

7. Domínguez García I, Rivero Fernández M. Leer y escribir en la universidad ¿Alfabetización académica? Atenas [Internet]. 2018 [citado 10/02/2023];2(42):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478055152006/478055152006.pdf

8. Jiménez Padilla T, Hernández Alegría A, Cancio López C. La redacción científica como formación continua desde la perspectiva integradora: ciencia-tecnología-sociedad. Lecturas: Educación Física y Deportes [Internet]. 2017 [citado 10/02/2023];22(227):[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://www.efdeportes.com/efd227/la-redaccion-cientifica-para-la-formacion.htm

9. De Jesús Paula AM, Chávez Rodríguez JA, Pérez Lemus L. Acerca de la metodología de la investigación educativa. Reflexiones a debates [ponencia]. 12mo.Congreso Internacional de Educación Superior. La Habana: Universidad de La Habana; 2020. Disponible en: http://congresouniversidad.cubagrouplanner.com/

10. De Armas Ramírez N, Valle Lima A. Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2011.

11. Jiménez Padilla T, Hernández Alegría A, Cancio López C. Modelo de formación continua desde la redacción científica. Pedagogía Universitaria [Internet]. 2018 [citado 25/02/2023];23(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/782

12. Fonseca Montoya S, Lucio Chávez ED, Sánchez Gálvez S. Una mirada a tres lustros de educación continua y postgraduada en la Universidad de Guayaquil (1990-2016). El caso de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Conrado [Internet]. 2019 [citado 25/02/2023];15(67):[aprox. 9 p.]. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

13. Domínguez García I, Roméu Escobar A, Pírez Noy B, Fontanills Gimeno Y, Cisneros Garbey S, Otero Góngora Y. El texto científico: algunas consideraciones para la comunicación en la ciencia. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela; 2018.

14. Domínguez García I, Rivero Fernández M. Leer y escribir en la universidad ¿Alfabetización académica? Atenas [Internet]. 2018 [citado 25/02/2023];2(42):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478055152006/478055152006.pdf

15. Carrera Moreno G, Corral JJ. La lectura y escritura de textos científicos en la educación superior. Ecuador: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí; 2018. Disponible en: http://cilx2018.uvigo.gal/actas/pdf/659822.pdf

Published

2024-03-15

How to Cite

1.
Jiménez Padilla T, Cancio López C, Hernández Alegría AV, Rodríguez Corvea L, de la Cruz Soriano R. Model to improve the writing of scientific texts in higher education. EDUMEC [Internet]. 2024 Mar. 15 [cited 2025 Jul. 5];16(1):e2570. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2570

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL