Ethics in teaching and research activity from the medical sciences in Cuba

Authors

Keywords:

education, ethics, research, medical, faculty

Abstract

Background: in the academic field of medical sciences, ethics in teaching and research activity must be oriented towards respect for human dignity and the reliability of findings because it allows the promotion of inescapably humanistic values.
Objective: to carry out a systematic review of ethics in teaching and research activities in the medical sciences in Cuba.
Methods: a documentary review on the topic was carried out in Scielo, PubMed, Scopus , Redalyc databases and the repository of doctoral theses in Infomed from the last 10 years, from May 31, 2013 to  May 31, 2023, as well as current regulations of the Cuban Ministry of Public Health related to ethics. The key words used were education, ethics, research, research ethics and their equivalents in English. Initially 89 articles were selected. Then 25 were obtained, which met the inclusion criteria.
Development: from the teaching and research context, the importance of integrating ethics into the processes developed in the field of medical sciences is demonstrated, as well as the relevance of the work of institutional ethics committees and the rejection of bad practices in the act of publication such as plagiarism, the lack of honesty and originality in the results.
Conclusions: the importance of ethical positions in teaching and research was valued, with adherence to scientific veracity and respect for human dignity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuleimis Montero Vizcaíno, University of Medical Sciences of Havana

1st Degree Specialist in Neonatology. Master in Comprehensive Child Care and Medical Emergencies. Assistant researcher. Assistant professor. Juan Manuel Márquez Pediatric Hospital. Faculty of Medical Sciences "Victoria de Girón"

María del Carmen Vizcaíno Alonso, University of Medical Sciences of Havana

I and II Degree Specialist in Psychiatry. Doctor in Medical Sciences. Master in Sexuality Pedagogy. Senior Researcher. Full professor and consultant. Faculty of Medical Sciences "Victoria de Girón"

Lourdes de la Caridad Borges Oquendo, University of Medical Sciences of Havana

I and II Degree Specialist in Epidemiology. Doctor in Pedagogical Sciences. Master in Environmental Health and Medical Education. Senior Researcher. Full Professor and Consultant. Faculty of Medical Sciences "Calixto García"

References

1. Montero Vizcaíno Y, Vizcaíno Alonso MC, Borges Oquendo LC, Montero Vizcaíno YY. Consideraciones éticas en la práctica investigativa de los docentes en ciencias médicas. [Internet]. XI Jornada Científica de la SOCECS; 20 de noviembre al 30 de diciembre de 2022; Holguín. Disponible en: https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin22/2022/paper/view/177

2. Barceló Hidalgo M, González Mirabal AP. Comportamiento de la producción científica del Seminario Internacional de Docencia Universitaria de la Universidad de Cienfuegos. LUZ [Internet]. 2022 [citado 05/11/2022];21(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/luz/v21n1/1814-151X-luz-21-01-13.pdf

3. Sánchez Ambriz G, Yáñez Hernández A, Sánchez Ambriz ML. Investigación científica y transferencia de conocimiento: ¿Desafío en la formación universitaria? RUDICS [Internet]. 2023;14(26):[aprox. 29 p.]. Disponible en: https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/wp-content/uploads/2023/02/RUDICSn14v26p1_29.pdf

4. Espinoza Freire EE. La investigación cualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Conrado [Internet]. 2020 [citado 10/11/2022];16(75):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n75/1990-8644-rc-16-75-103.pdf

5. Cuadros Contreras R. Ética y formación de investigadores: la importancia de las virtudes y la sabiduría práctica. Rev Colombiana de Educac [Internet]. 2019 [citado 10/11/2022];1(79):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/7972/7136

6. Chávez Díaz S. La ética médica y el proceso docente educativo en Ciencias Médicas. Revista Electrónica Medimay [Internet]. 2020 [citado 01/11/2022];27(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1558/pdf_237

7. Zaldívar Rosales Y, Cedeño Díaz ZL, Marañón Cardonne T, Vinent Mendi MB. La formación ético-profesional como componente integral del proceso formativo del estudiante de Medicina. Maestro y Sociedad [Internet]. 2022 [citado 18/05/2023];19(3):[aprox. p.]. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5669/5459

8. Cuba. Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana; 2021.

9. Ávila Morales JC, Robayo Téllez AV. La bioética y su inseparable relación con la investigación. REDIIS [Internet]. 2017 [citado 01/04/2022];1:[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://revistas.sena.edu.co/index.php/rediis/article/view/1231

10. Peacok Aldana S, Cala Calviño L, Labadié Fernández S, Álvarez Escalante S. Ética en la investigación biomédica: contextualización y necesidad. Medisan [Internet]. 2019 [citado 23/03/2023];23(5):[aprox. 21 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v23n5/1029-3019-san-23-05-921.pdf

11. Organización Panamericana de la Salud y Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Médicas. Pautas éticas internacionales para la investigación relacionada con la salud con seres humanos [Internet]. Ginebra: OPS; 2016 [citado 01/11/2022]. Disponible en: https://cioms.ch/wp-content/uploads/2017/12/CIOMS-EthicalGuideline_SP_INTERIOR-FINAL.pdf

12. Orozco H, Lamberto J. La ética en la investigación científica: consideraciones desde el área educativa. Perspectivas. [Internet]. 2022 [citado 04/11/2022];10(19):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.perspectivas.unermb.web.ve/index.php/Perspectivas/article/view/355/512

13. Ribot Reyes VC. Código Deontológico para la observancia de los derechos de los enfermos mentales en Cuba [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.

14. Vidal EA. Aplicación del principio bioético de justicia en investigación. Aportes desde el principio de solidaridad y el concepto de responsabilidad social. Vida y Ética. [Internet]. 2022 [citado 04/11/2022];23(2):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/16456/1/aplicación-principio-bioético-justicia.pdf

15. Rosales Cevallos MM. La ética en la investigación científica universitaria y su inclusión en la práctica docente. Cienc Lat [Internet]. 2021 [citado 18/05/2023];5(6):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1454/2021

16. Montgomery Urday W. Ética profesional del docente universitario de psicología frente a un panorama multi–paradigmático. Rev Dig Invest Docencia Univ. 2020 [citado 18/05/2023];14(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v14n1/2223-2516-ridu-14-01-e1033.pdf

17. Martínez FD. Ética docente-asistencial. Med Ética [Internet]. 2022 [citado 08/10/2022];33(2):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/mye/v33n2/2594-2166-mye-33-02-441.pdf

18. Matos Ceballos JJ, Tejera Concepción JF, Terry Rodríguez CE. Estrategia didáctica para la formación del valor responsabilidad. Sinéctica [Internet]. 2018 [citado 20/10/2022];50:[aprox. 18 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n50/2007-7033-sine-50-00013.pdf

19. Betancourt Reyes GL, Betancourt Betancourt GJ. Los dilemas éticos y los conflictos psicológicos en la adecuación del esfuerzo terapéutico. Rev Cub Med Int Emerg [Internet]. 2016 [citado 04/11/2022];15(4):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revmie.sld.cu/index.php/mie/article/view/179/html_72

20. Cuba. Asamblea Nacional del Poder Popular. Constitución de la República de Cuba. [Internet]. La Habana; 2019 [citado 04/11/2022]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-ex5.pdf

21. Solis Sánchez G, Alcalde Bezhold G, Alfonso Farnós I. Ética en investigación: de los principios a los aspectos prácticos. Anales de Pediatría [Internet]. 2023 [citado 04/12/2023];99(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1695403323001467

22. Betancourt Betancourt GJ, Betancourt Reyes GL. Los comités de ética en las instituciones de salud. Rev Cub Med Int Emerg [Internet]. 2022 [citado 04/11/2022];21(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revmie.sld.cu/index.php/mie/article/view/859/pdf

23. Kotalik J. Medical Assistance in Dying: Challenges of Monitoring the Canadian Program. Can J Bioeth [Internet]. 2020 [citado 20/05/2023];3(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://www.erudit.org/fr/revues/bioethics/2020-v3-n3-bioethics05693/1073799ar/

24. Katib AA. Clinical Research Authorships: Ethics and Problem-Solving. Can J Bioeth [Internet]. 2020 [citado 20/10/2022];3(3):[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://www.erudit.org/en/journals/bioethics/2020-v3-n3-bioethics05693/1073787ar.pdf

25. Pullman D. In a Familiar Voice: The Dominant Role of Women in Shaping Canadian Policy on Medical Assistance in Dying. Can J Bioeth [Internet]. 2020 [citado 20/10/2022];3(3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://www.erudit.org/fr/revues/bioethics/2020-v3-n3-bioethics05693/1073778ar/

Published

2024-07-01

How to Cite

1.
Montero Vizcaíno Y, Vizcaíno Alonso M del C, Borges Oquendo L de la C. Ethics in teaching and research activity from the medical sciences in Cuba. EDUMEC [Internet]. 2024 Jul. 1 [cited 2025 Jul. 1];16(1):e2729. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2729

Issue

Section

ARTÍCULO DE REVISIÓN