E- textbook for the Basic Computing subject

Authors

Keywords:

teaching materials, knowledge management-, e-accessibility, information technology, education, medical

Abstract

Background: educational systems face the challenge of using information and communications technologies to provide their students with the necessary tools and knowledge imposed in the 21st century.
Objective: design the thematic structure of the electronic book for the subject Basic Computing in medical sciences.
Methods: a development research with a qualitative approach was carried out at the “Calixto García” Faculty of Medical Sciences in the 2022 academic year. Theoretical level methods were used: historical-logical, structural systemic, modeling and inductive-deductive. At the empirical level: interview and questionnaire to verify the links and relationships offered in the theoretical references related to the characteristics that a textbook should have as a teaching aid for the teaching-learning process.
Results: the Basic Computing electronic book was prepared where the objectives and development of skills declared in the subject program were taken into account; it contains five topics; It is structured into a cover, index and chapters; It has proposed exercises and solved exercises, diagrams, animations and images, links where additional and precise information can be extracted, and multiple bibliographic documents.
Conclusions: the electronic book for the Basic Computing subject strengthens the development of the educational teaching process and serves as a basis for the formation of skills once the student graduates. It was assessed as adequate according to the objectives of the course, by the experts consulted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Daniel del Castillo Saiz, University of Medical Sciences of Havana.

Graduate in Education. Mathematics Specialty. Master of Science. Assistant Professor. "Calixto García" Faculty of Medical Sciences. Havana.

Lourdes Bárbara Alpízar Caballero, University of Medical Sciences of Havana.

Doctor of Sciences. Associate Professor. "Calixto García" Faculty of Medical Sciences. Havana.

Gisela Sanjuán Gómez, University of Medical Sciences of Havana.

"Calixto García" Faculty of Medical Sciences. Havana.

Olga Rabell Piera, University of Medical Sciences of Havana.

"Calixto García" Faculty of Medical Sciences. Havana.

Margarita Gómez Martínez, University of Medical Sciences of Havana.

"Calixto García" Faculty of Medical Sciences. Havana.

Orestes Leiva Tamarit, University of Medical Sciences of Havana.

"Calixto García" Faculty of Medical Sciences. Havana.

References

1. Del Castillo Saiz GD, Sanjuán Gómez G, Gómez Martínez M. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 20/02/2023];10(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742018000100011&lng=es

2. Vega Izaguirre L, López Cossio F, Ramírez Pérez J F, Orellana García A. Impacto de las aplicaciones y servicios informáticos desarrollados por la Universidad de las Ciencias Informáticas para el sector de la salud. RCIM [Internet]. 2020 [citado 20/02/2023];12(1):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S168418592020000100058&lng=es

3. Rodríguez N, Bravo Polanco E, Delgado Acosta HM, Montenegro Calderón T, Herrera Fragoso LR, Centeno Díaz A.La tutoría en la formación del futuro profesional de Enfermería. Medisur [Internet]. 2019 [citado 20/02/2023],17(4):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4369

4. Triviño Ronquillo LE, Cabrera García CC, Barberán Cevallos JP. Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava [Internet] 2019 [citado 20/02/2023];11(Especial):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653

5. Aguilera Castellanos JA, García Jerez S, Cárdenas Zea MP. Referentes teóricos del proceso enseñanza aprendizaje de la asignatura Informática y la activación intelectual en la resolución de problemas con el uso de las TIC. Mikarimin [Internet]. 2021[citado 20/02/2023];7(1):[aprox. 21 p.]. Disponible en: https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/2260

6. Ministerio de Educación. Resolución Ministerial No109/2009. Programa de estudio de la asignatura Informática Básica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2009.

7. Echevarría Hernández A, de la Rúa Batistapau M. Enseñanza de la medicina, informatización de la sociedad y libro electrónico. Rev Cuba Anestesiol y Reanim [Internet] 2020 [citado 20/02/2023];19(2):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/615

8. Ibáñez Tarrín J, Mínguez Tárraga R. La resolución de problemas en los libros de texto de matemáticas de educación primaria: del informe Cockcroft a la actualidad. Didactas de las Matemáticas [Internet]. 2021 [citado 20/10/2023]; 40(107): [aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.sinewton.org/numeros/numeros/107/Articulos_02.pdf

9. Fernández Medina H, Perea Ospino M. El libro electrónico como recurso didáctico para fortalecer la comprensión lectora en básica primaria [tesis] Colombia: Universidad de la Costa; 2019. Disponible en: https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5691?show=full&locale-attribute=es

10. Oriano Diaz, PM, de la Rúa Batistapau Ml. El libro electrónico en la formación semipresencial de los ingenieros informáticos. RP [Internet] 2020 [citado 20/10/2023];8(2):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422020000200303&lng=es&nrm=iso

11. Contreras Rodríguez MJ. Aplicación de un libro electrónico para el aprendizaje de la hoja de cálculo dirigido a estudiantes de sexto grado. RIITE [Internet]. 2017 [citado 20/10/2023];3(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://revistas.um.es/riite/article/view/266241

12. Moreira P. El aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo social y cognitivo de los adolescentes. Rehuso [Internet]. 2019 [citado 20/10/2023];4(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1845

13. Taype Tito JS. Uso pedagógico de las TIC para la evaluación formativa en una modalidad de educación a distancia [tesis] Perú: Pontificia Universidad Católica; 2021. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12404/18864

14. Aquinga Pumashunta CP, Guano Quispe JP. Recursos educativos digitales para el aprendizaje híbrido en el área de Ciencias Naturales [tesis]. Ecuador: Universidad Técnica de Cotopaxi; 2023. Disponible en: http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11518

15. Luna Méndez EA. La formación de un docente en las distintas etapas de la enseñanza a través de la mediación pedagógica, las instancias y las prácticas del aprendizaje [tesis]. Ecuador: Universidad del Azuay; 2023. Disponible en: http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/13028

16. Navarrete Anchundia M. Estrategias de motivación a la lectura digital en tiempos de emergencia sanitaria. Caso: carrera de bibliotecología, documentación y archivo de la UTM. ReHuSo [Internet]. 2021 [citado 20/10/2023];6(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/6731/673171218010/673171218010.pdf

17. Moreno Rodríguez MA. Libro digital interactivo para el aprendizaje de Biología en estudiantes de segundo semestre de pedagogía de química y biología de la UNACH [tesis] Ecuador: Universidad Nacional de Chimborazo;2023. Disponible en: http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/11369

18. Acevedo Duque ÁE, Arguello A, Pineda B, Turcios P. Competencias del docente en educación online en tiempo de COVID-19: Universidades Públicas de Honduras. Rev de Ciencias Sociales [Internet]. 2020 [citado 20/10/2023];26(2):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28064146014/28064146014.pdf

Published

2024-05-15

How to Cite

1.
del Castillo Saiz GD, Alpízar Caballero LB, Sanjuán Gómez G, Rabell Piera O, Gómez Martínez M, Leiva Tamarit O. E- textbook for the Basic Computing subject. EDUMEC [Internet]. 2024 May 15 [cited 2025 Jul. 2];16(1):e2827. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2827

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL