Art therapy: a valuable educational resource for children with behavioral disorders

Authors

Keywords:

art therapy, conduct disorder, education, therapeutics

Abstract

Background: Art therapy is an effective methodological approach for the diagnosis and treatment of children with behavioral disorders and to achieve social commitment and a better quality of life. The authors have set as their objective: to establish a theoretical-methodological support derived from the application of art therapy in plastic expression for the educational treatment of children with behavioral disorders.
Methods: a bibliographic review was carried out on art therapy, its definitions and application in 2024, from which a theoretical-methodological support was derived, feasible to be applied in the treatment of children with behavioral disorders. Several texts were consulted and 23 in Spanish were selected, among them 8 doctoral theses, three international blogs and several journal articles. The key words used were art therapy, plastic expression and methodological approach.
Results: Art therapy constitutes the practice of psychological therapy through the exercise of art. Reference is made to artistic manifestations and plastic expression is recognized as the most used. The support of plastic expression as a modifier of behavioral disorders in school children, its empirical foundations, the pedagogical requirements of the workshop as a pertinent organizational form in its activities, the oral, visual and practical methods and the procedures related to the experiential practice of the environment and group work are described.
Conclusions: a theoretical-methodological support was formed on the use of art therapy that demonstrates the possibility of being applied in the educational work with children with behavioral disorders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pavel Ernesto Arribas Llópis, Minor Care Center. Santa Clara. Villa Clara. Cuba.

Doctor in Educational Sciences. Degree in Law. Master in Direction. Assistant teacher. Research professor.

Yakelín Gómez Morales, Marta Abreu Central University of Las Villas

Graduate in Plastic Education. Doctor in Pedagogical Sciences. Associate Professor. Research professor. Center for Education Studies.

Yosdany González Hernández, Marta Abreu Central University of Las Villas

Graduate in Education. Faculty of Secondary Education. “Félix Varela†Pedagogical Headquarters

References

1. Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., versión 23.7. 2014. [actualizado en 2023]. Disponible en: https://dle.rae.es

2. American Art Therapy Association. Vanderberg DC; 2014. [actualizado en 2024]. Disponible en: https://arttherapy.org/

3. Federación Española de Asociaciones Profesionales de Arteterapia. Madrid; 2010. [actualizado en 2023]. Disponible en: http://feapa.es

4. British Association of the Art Therapist. London: s.f. [actualizado en 2024]. Disponible en: https://baat.org/

5. Bustamante Azcuénaga I. Arteterapia: concepto, origen y las inteligencias múltiples de Gardner [tesis de maestría]. España: Universidad de Cantabria; 2021. Disponible en: https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/21625/BustamanteAzcuenagaIvan.pdf?sequence=1&isAllowed=y

6. Coll Espinosa FJ. Un viaje por arteterapia. Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social [Internet]. 2006 [citado 15/05/2024];1[aprox. 4 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2314461

7. García Bullé S. La arteterapia y su rol en la educación. Monterrey: Instituto para el desarrollo tecnológico de la educación; 2020. Disponible en: https://observatorio.tec.mx/edu-news/arteterapia-educacion/

8. Aranguren M, León TE. Arteterapia: sus fundamentos y beneficios de aplicación en la psicosis. III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XVII Jornadas de investigación. Séptimo Encuentro de investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires: Facultad de Psicología. Universidad de Buenos Aires; 2011. [aprox. 6 p.]. Disponible en: https://www.aacademica.org/000-052/196.pdf

9. Hidalgo MA. La arteterapia usa las artes y la expresión creativa para facilitar procesos de fortalecimiento personal y social. España: Universidad Pablo Olavide; 2019. Disponible en: https://www.upo.es/diario/cursos-verano/2019/07/la-arteterapia-usa-las-artes-y-la-expresion-creativa-para-facilitar-procesos-de-fortalecimiento-personal-y-social/

10. Arribas PE. El proceso educativo en menores con trastornos de la conducta a través de la expresión plástica [tesis de doctorado en Ciencias de la Educación]. Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas; 2022.

11. Ministerio de Salud Pública. Programa del médico y enfermera de la familia. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2011.

12. Arribas Llópis PE, Gómez Morales Y. La cultura artística desde los talleres de apreciación-creación plástica en alumnos con trastornos afectivos conductuales. Varona. 2021 [citado 18/10/23];72:[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n72/1992-8238-vrcm-72-104.pdf

13. Gómez Y. El desarrollo de la cubanía desde la expresión plástica en niños y niñas del segundo ciclo de la escuela primaria [tesis de doctorado]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”; 2010.

14. García Machado E. El desarrollo de habilidades de Artes Plásticas en los instructores de plástica [tesis de doctorado]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”; 2012.

15. Torres Díaz N. La cultura de paz en estudiantes de secundaria básica desde talleres de apreciación-creación [tesis de doctorado]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”; 2012.

16. Romero E. La educación patrimonial en los escolares de la Educación Primaria [tesis de doctorado]. Centro de Estudios de Educación. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas; 2019.

17. López Jiménez L. El repertorio musical local en la formación inicial de los instructores de arte de música [tesis de doctorado]. Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”; 2020.

18. Urra Dávila I. La concepción de la educación estética en la formación profesional permanente [tesis de doctorado]. Universidad “Camilo Cienfuegos”; 2020.

19. Laguna Maldonado KD, Matuz Mares D, Pardo Vázquez JP, Fortoul Van Der Goes TI. El aprendizaje basado en problemas como una estrategia didáctica para la educación médica. Rev Fac Med [Internet]. 2020 [citado 28/04/2023];63(1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/facmed/v63n1/2448-4865-facmed-63-01-42.pdf

20. Guillén Estévez AL, Ramírez Mesa C, Contreras Vidal JL, Torres Rivera R. Preparación metodológica de docentes de las Licenciaturas en Tecnología de la Salud sobre la clase-taller. Rev Haban de Cienc Med [Internet]. 2019 [citado 28/04/2023];18(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2480/2226

21. Arribas Llópis P, Gomez Y, Contreras J, Morales A. Humanísticas. La cultura artística en alumnos con trastornos afectivo-conductuales. Una experiencia pedagógica. Campeche; 2021.

22. Savin N. Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación; 1972.

23. Arribas Llópis PE, Gómez Morales Y, Garcés González R. La violencia en la conducta de los adolescentes y su prevención. Didáctica y educación [Internet]. 2020 [citado 25/05/2024];11(1):[ aprox. 12 p.]. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/941/938

24. Conill Armenteros JA, Hernández Hernández Y, Álvarez García Y. El proceso de enseñanza-aprendizaje de la expresión plástica en escolares con síndrome de Down. Mendive [Internet]. 2018 [citado 20/05/2024];16(2):[aprox. 19 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n2/1815-7696-men-16-02-185.pdf

Published

2024-07-15

How to Cite

1.
Arribas Llópis PE, Gómez Morales Y, González Hernández Y. Art therapy: a valuable educational resource for children with behavioral disorders. EDUMEC [Internet]. 2024 Jul. 15 [cited 2025 Nov. 17];16(1):e2937. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2937

Issue

Section

ARTÍCULO DE POSICIÓN