Use of information and communications technologies by Ecuadorian dentistry teachers

Authors

Keywords:

information technology, faculty, professional development, professional competence, education, medical

Abstract

Background: New information and communication technologies have undergone a marked evolution in all areas of society, and the teaching-learning process is not an exception.
Objective: To characterize the use of information and communication technologies by teachers in the Dentistry program at the University of Guayaquil.
Methods: A descriptive research was carried out in the Dentistry program at the University of Guayaquil in the period from January to March 2024. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive and historical-logical; empirical: questionnaire to investigate the use of technologies by teachers. The mathematical-statistical method was used to analyze the data found.
Results: It was found that there is a small percentage (11.63%) of teachers who never used technological trends in their activities. The information obtained indicated that 46.51% were trained in their use. 54.26% always used PowerPoint as a very useful tool in the teaching-learning process of the Dentistry course.
Conclusions: the use of information and communication technologies by the professors of the Dentistry course at the University of Guayaquil was characterized; in general, there is an adequate use; however, constant updating must be increased, which will contribute to a better quality of university teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Walter Nicolas Palacios Valderrama, University of Guayaquil.

Professor and researcher in the Dentistry program. Master's in Curriculum Design.

Marlene Isabel Hernández Navarro, University of Guayaquil.

Master's in Medical Education. Professor.

Evelyn María Gonzaga Gutiérrez, University of Guayaquil.

Physician

María de los Ángeles Palacios Valderrama, University of Guayaquil.

Doctor of Dentistry

References

1. Maldonado Berea GA, García González J San Pedro Requena BE. El efecto de las TIC y redes sociales en estudiantes universitarios. Rev Iberoam Educ Distancia [Internet]. 2019 [citado 14/06/2024];22(2):153-76. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3314/331460297009/html/

2. Quintero Barrizonte JL. Las tecnologías de la información y las comunicaciones como apoyo a las actividades internacionales y al aprendizaje a distancia en las universidades. Univ Soc [Internet]. 2020 [citado 14/06/2024];12(1)366-73. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100366&lng=es&nrm=iso&tlng=es

3. Kawadito M, Setiawan Y. Análisis de la aplicación de las tecnologías de la información y la comunicación en las micro, pequeñas y medianas empresas. Actas de la Conferencia Internacional de Ingeniería y Tecnología y desarrollo Sostenible. Colombia: CIITED; 2022.

4. Tapia Repetto G, Gutiérrez C, Tremillo Maldonado O. Nuevas tecnologías en educación superior. Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y entornos virtuales de aprendizaje (plataforma Moodle). Odontoestomatología [Internet]. 2019 [citado 14/06/2024];21(33): [aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93392019000100037

5. Levano Francia L, Sánchez DíazS, uillén Aparicio P, Tello Cabello S, Herrera Paco N, Collantes Inga Z. Competencias digitales y educación. Propósitos Represent [Internet]. 2019 [citado 24/06/2024];7(2):569-88. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es

6. Palacios Valderrama WN, Alvarez Avilés ME, Valle Villamarín L, Hernández Navarro MI. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones por docentes universitarios ecuatorianos. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 04/06/2024];10(3):25-39. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300003

7. Gordillo Mejía A, García-Muñoz Mejía C. Uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los profesores universitarios. Hitos Cienc Econ Adm [Internet]. 2020 [citado 14/06/2024];26(74):18-32. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://revistahitos.ujat.mx/index.php/hitos/article/download/3692/2824/19096&ved=2ahUKEwju5e2q_rOKAxVbTTABHV2ZCYYQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1tAaW0A0aleSx3cQ7qY7id

8. Hernández Gómez AS, Carro Pérez AH, Martínez I. Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación. Rev Educ Distancia [Internet]. 2019 [citado 14/06/2024];19(60):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/373411

9. Varela Ordorica SA, Valenzuela González JR. Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Rev Electron Educare [Internet]. 2020 [citado 14/06/2024];24(1):1-20. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582020000100172&lng=en&nrm=iso&tlng=es

10. Topón Valdivieso VA, Tapia Batallas MC, Suica Ashki JA, Santana Barrero EF. El desarrollo de la tecnología en el aprendizaje médico. Rev Atlante [Internet]. 2019 [citado 14/06/2024];(6:):[aprox. 52 p.]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/tecnologia-aprendizaje-medico.html

11. Shouman D, Itani A, Kawtharani A. Preparando a los estudiantes con habilidades del siglo XXI para la futura era pospandémica. En: Aragay Tusell A. Reimaginando la educación: el papel del aprendizaje electrónico, la creatividad y la tecnología en la era pospandémica [Internet]. Barcelona: Editorial Paidós; 2017. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://planetadelibrosec0.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/37/36299_Reimaginando_la_educacion.pdf&ved=2ahUKEwjiw5z0_7OKAxWpfzABHaSlDrkQFnoECD8QAQ&usg=AOvVaw2HfGRqitTJ2qSgfrauQTzO

12. Lawrence J, Tar U. Factores que influyen en la adopción e integración de las TIC por parte de los docentes en el proceso de enseñanza/aprendizaje. Medios Educativos Internacionales [Internet]. 2018 [citado 14/06/2024];55:105-79. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09523987.2018.1439712

13. Kram H, Abdelrady A, Al-Adwan A, Ramzan M. Percepciones de los docentes sobre la integración de la tecnología en las prácticas de enseñanza-aprendizaje: una revisión sistemática. Front Psychol [Internet]. 2022 [citado 14/06/2024];13. Disponible en: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.920317

14. Sánchez Otero M, García Guiliany J, Steffens Sanabria E, Hernández Palma H. Estrategias pedagógicas en procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación superior incluyendo tecnologías de la información y las comunicaciones. Inf Tecnol [Internet]. 2019 [citado 14/06/2024];30(3):277-86. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642019000300277

15. Nawale A, Nawale A. Utilizar PPT como una herramienta eficaz de vanguardia para la enseñanza-aprendizaje innovadora. Revista India de Lengua y Lingüística [Internet]. 2022. [citado 14/06/2024];3(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.54392/ijll2211

Published

2025-03-01

How to Cite

1.
Palacios Valderrama WN, Hernández Navarro MI, Gonzaga Gutiérrez EM, Palacios Valderrama M de los Ángeles. Use of information and communications technologies by Ecuadorian dentistry teachers. EDUMEC [Internet]. 2025 Mar. 1 [cited 2025 Jul. 6];17(1):e2970. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2970

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL