Morphophysiology of the Nervous System: essential content in basic biomedical sciences

Authors

  • José Alfredo Gallego Sánchez University of Medical Sciences of Las Tunas. https://orcid.org/0000-0002-7686-8776
  • Alejandro Román Rodríguez University of Medical Sciences of Artemisa.
  • Reynaldo López Milanés University of Medical Sciences of Las Tunas.
  • Camila García Gallego University of Medical Sciences of Las Tunas.
  • Arismel Hernández Peña University of Medical Sciences of Las Tunas.
  • Rosymar Silva Lago Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.

Keywords:

education, medical, undergraduate, learning, students, educación médica

Abstract

Background: Morphophysiology of the Nervous System is one of the essential contents of the basic biomedical sciences and the most cognitively difficult for students studying Medicine.
Objective: to identify the level of knowledge about the morphophysiology of the nervous system of the students of the fourth year of the Medicine degree, at the Medical Sciences Branch of Puerto Padre, in Las Tunas.
Methods: a descriptive research with a quantitative-qualitative approach was carried out at the Medical Sciences Branch of Puerto Padre, Las Tunas province, in the 2022-2023 school year. Theoretical methods were used: analytical-synthetic and inductive-deductive; empirical: questionnaire; and mathematical-statistical for the analysis of the results obtained through the use of theoretical and empirical methods.
Results: the level of general knowledge about the Morphophysiology of the Nervous System was rated average in 81.6% of the students. There was no statistical association with respect to sex.
Conclusions: the level of knowledge about the Morphophysiology of the Nervous System of the students of the fourth year of the Medicine degree was identified, which allows emphasis on the achievement of meaningful learning of these contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Alfredo Gallego Sánchez, University of Medical Sciences of Las Tunas.

5th year Medicine student. Puerto Padre Medical Sciences Branch. Las Tunas.

Alejandro Román Rodríguez, University of Medical Sciences of Artemisa.

4th year Medicine student. Faculty of Medical Sciences. “Manuel González Díaz†Teaching Polyclinic. Bahía Honda. Artemisa.

Reynaldo López Milanés, University of Medical Sciences of Las Tunas.

Doctor of Medicine. First Degree Specialist in General Comprehensive Medicine. Assistant Professor. “Romárico Oro†Teaching Polyclinic. Puerto Padre Medical Sciences Branch. Las Tunas.

Camila García Gallego, University of Medical Sciences of Las Tunas.

5th year Medicine student. Puerto Padre Medical Sciences Branch. Las Tunas.

Arismel Hernández Peña, University of Medical Sciences of Las Tunas.

5th year Medicine student. Puerto Padre Medical Sciences Branch. Las Tunas.

Rosymar Silva Lago, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.

University of Medical Sciences of Artemisa. Faculty of Medical Sciences. “Manuel González Díaz†Teaching Polyclinic. Bahía Honda. Artemisa. Cuba.

References

1. Artiles Vargas LA, Orozco González M, Vera Estrada M, Jorge Rodríguez G. Tareas docentes para las clases prácticas de Morfofisiología en la Licenciatura en Rehabilitación en Salud. InterCambios [Internet]. 2023 [citado 15/04/2024];10(2):96-105. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2301-01262023000200096

2. Franco Pérez PM, Guevara Couto MC. La Morfofisiología Humana: un problema científico recurrente en las ciencias básicas biomédicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 15/04/2024];8(4):81-99. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700007&lng=es

3. González Jardínez M. La Sociedad Cubana de Ciencias Básicas Biomédicas desde una perspectiva integradora. Rev Cubana Invest Biomed [Internet]. 2021[citado 16/04/2024];40(1):e920. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002021000100001&lng=es

4. Ministerio de Salud Pública. Síntesis del plan de estudio de la carrera Medicina. [Internet]. La Habana: Minsap; 2019. Disponible en: https://instituciones.sld.cu /ucmc/sintesis-del-plan-de-estudio-de-la-carrera-de-Medicina/

5. Duque Salazar W. Estrategias educativas: percepción de los estudiantes para la mejora del aprendizaje en Morfofisiología. Rev Investig Andin [Internet]. 2023 [citado 10/09/2024];25(46):e2257. Disponible en: https://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/2257

6. Rodríguez Herrera R, Losardo Ricardo J, Binvignat O. La Anatomía Humana como disciplina indispensable en la seguridad de los pacientes. Int J Morphol [Internet]. 2019 [citado 25/05/2024];37(1):241-250. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022019000100241&lng=es

7. Pinheiro de Oliveira CS, de Oliveira Brito S, Ayala Giménez CE, Ayala R. La anatomía en la enseñanza de las ciencias: análisis y comprensión de la percepción de los estudiantes sobre la importancia del cuerpo humano. UNIDA Sld [Internet]. 2024 [citado 10/09/2024];3(2):34-38. Disponible en: https://revistacientifica.unida.edu.py/publicaciones/index.php/unidasld/article/view/224

8. Augello Díaz SL. Retención de conocimientos sobre sistema nervioso en alumnos de cuarto año de Medicina [tesis]. Holguín. Centro provincial de información de Ciencias Médicas; 2018. Disponible en: https://tesis.hlg.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=1550&ReturnText=Search+Results&ReturnTo=index.php%3FP3DAdvancedSearch%26Q%3DY%26SR3D0%26SD%3D0%26G75%3D561.

9. González García S, Casadelvalle Pérez I, Octavio Urda M, Fortún Sampayo T, Mezquía de Pedro N, Melón Rodríguez RG. Un reto en tiempos de pandemia para la educación médica en Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 16/04/2024];34(3):e2457. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300016&lng=es

10. Rochina Chileno SC, Ortiza Serrano JC, Paguay Chacha LV. La metodología de la enseñanza aprendizaje en la educación superior: algunas reflexiones. Universidad y Sociedad [Internet]. 2020 [citado 16/04/2024];12(1):386-389. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100386&lng=es&nrm=iso

11. González Flores P, Luna de la Luz V. La transformación de la educación médica en el último siglo: innovaciones curriculares y didácticas (parte 1). Investigación Educ Med [Internet]. 2019 [citado 16/04/2024];8(30):95-109. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572019000200095&lng=es

12. Carmona Pentón CR, Plain Pazos C, Agramonte Albalat B, Paz Treto JL. Bajo rendimiento académico en estudiantes de Medicina asociado a deficientes hábitos de estudio. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 16/04/2024];13(1):290-294. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000100290&lng=es

13. Gutiérrez Cirlos C, Naveja JJ, Sánchez Mendiola M. Modelos de educación médica en escenarios clínicos. Investig Educ Med [Internet]. 2020 [citado 16/04/2024];9(35):96-105. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572020000300096&lng=es

14. Rodríguez Gallo EB, Parra Vargas M. Enseñanza de la salud pública en la formación del pregrado de enfermería en una universidad colombiana. Rev Fac Med [Internet]. 2019 [citado 16/04/2024];67(1):83-89. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112019000100083&lng=en

15. Torres Calixto MG. Trends and challenges of medical education. Rev Fac Med [Internet]. 2021 [citado 16/04/2024]; 69(3):e301. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112021000300301&lng=es

Published

2024-10-15

How to Cite

1.
Gallego Sánchez JA, Román Rodríguez A, López Milanés R, García Gallego C, Hernández Peña A, Silva Lago R. Morphophysiology of the Nervous System: essential content in basic biomedical sciences. EDUMEC [Internet]. 2024 Oct. 15 [cited 2025 Jul. 15];16(1):e3012. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e3012

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL