Dynamics of the systematization of the chronopathogram contents in the subject Pathological Anatomy

Authors

Keywords:

Patology, education, medical, anatomy, teaching, learning

Abstract

Quality in the training of general practitioners is a necessity for the satisfaction of the population with health services. It is essential in undergraduate training that the medical student reaches the necessary preparation for the development of professional skills during the teaching-learning process of the subject Pathological Anatomy. The authors have proposed as an objective to socialize about the dynamics of the systematization of the contents of the chronopathogram, based on its interdisciplinary functional structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Damarys Emelina Socorro Palomino, Ciego de Ávila University of Medical Sciences

First-Level Specialist in Pathological Anatomy and Comprehensive General Medicine. Assistant Professor. Research Associate. Dr. Antonio Luaces Iraola General Teaching Hospital

Adelaida María Ballbé Valdés, Ciego de Ávila University of Medical Sciences

PhD in Pedagogical Sciences. Master's Degree in Higher Education Sciences. Bachelor's Degree in Chemistry. Full Professor. Consulting Professor.

Hipólito Peralta Benítez, Ciego de Ávila University of Medical Sciences

PhD in Agricultural Sciences. Bachelor's Degree in Chemistry. Full Professor. Consulting Professor.

Dunia Sotolongo Díaz, Ciego de Ávila University of Medical Sciences

PhD in Educational Sciences. First-Level Specialist in Dermatology. Full Professor. Full Researcher. Dr. Antonio Luaces Iraola General Teaching Hospital

References

1. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio E de la carrera de Medicina [Internet]. La Habana: MINSAP; 2019 [citado 06/09/2024]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmc/files/2024/03/PLAN-E-PLAN-ANALITICO-MEDICINA.pdf

2. Aldama del Pino MA, Suarez García I. El aprendizaje desarrollador en la educación superior. Filosofía, Historia y Salud [Internet]. 2024 [citado 06/09/2024];2:[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://revfhs.sld.cu/index.php/fhs/article/view/413/72

3. Roque Herrera Y, Tenelanda Lopez DV, Basantes Moscoso DR, Erazo Parra JL. Teorías y modelos sobre los estilos de aprendizaje desde una visión holística. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 06/09/2024];15:[aprox. 19 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2362/pdf

4. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Modelo de certificado médico de defunción [Internet]. La Habana: MINSAP; 2019 [citado 06/09/2024]. Disponible en: https://files.sld.cu/dne/files/2019/06/28-dias-y-mas.pdf

5. Organización Mundial de la Salud. Recomendaciones de la OMS para realizar la inspección externa de un cadáver y completar el certificado médico de causa de muerte [Internet]. Ginebra: OMS; 2022 [citado 12/08/2024]. Disponible en: https://cdn.who.int/media/docs/default-source/classification/icd/cause-of-death/recomendaciones-de-la-oms-para-realizar-la-inspeccion-externa-de-un-cadaver-y-completar-el-certificado-medico-de-causa-de-defuncion_sp-bis.pdf?sfvrsn=edaa1998_32&download=true

6. Fuentes González HC. Pedagogía y didáctica de la educación superior. [Internet]. 1a ed. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2009 [citado 23/09/24]. 296 p. Disponible en: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/34047183/P_E_S_09_-libre.pdf?1403804031=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DUNIVERSIDAD_DE_ORIENTE.pdf&Expires=1745105230&Signature=KVoFq6r5JkV9vo1oxdBbYUorTQEi0eOrfFlGC765Clm4nXUo~X8UQvMl2lsHAZB-ld5gcpSJvYG8Qi6-hOBAoOOfFfJSUpdWT53hFqFIZ4h5zGui5xv2UZA5QLLEdWhBXntH2mA3Z0e9Y5WXQSRhmh4D5TvS3pRO1XM0h7fW1n1L3GQWFBn6qwf~Z5f5XoyTH7L3w4AlHC~thMvOrg1tmdkaQ7MyYgRFaupLiC~VDqlGYNpU7vL0pnkKgYCg0g7jn3IESBUGIIpxeHaXL-Zz~0jg2n0lpqD-CL07wbWYP~R~lljEa1cthRxuOSBe2o0ZC8WfWEbyiY75bOUt48EdxA__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

7. Fergusson Ramírez EM, Alonso Berenguer I, Gorina Sánchez A. Una alternativa didáctica para perfeccionar las habilidades investigativas del licenciado en Ciencia de la Computación. Roca [Internet]. 2020 [citado 12/11/2024];16:[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8372417

8. Sotolongo Díaz D, Diéguez Batista R, García Pérez RP, Montes de Oca Álvarez M, García Martín D. Concepción didáctica del proceso formativo interdisciplinar de la habilidad diagnosticar enfermedades para residentes de Dermatología. Gac Méd Espirit [Internet]. 2023 [citado 23/03/2024];25(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2486/pdf

9. Ríos Hidalgo NP, Martínez Martínez Díaz G, Añorga Morales J. Sistema de superación con enfoque interdisciplinario para los docentes de Anatomía Patológica de la carrera de Medicina. Panorama Cuba y Salud [Internet]. 2020 [citado 30/09/2024];15(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/884/pdf_386

Published

2025-06-15

How to Cite

1.
Socorro Palomino DE, Ballbé Valdés AM, Peralta Benítez H, Sotolongo Díaz D. Dynamics of the systematization of the chronopathogram contents in the subject Pathological Anatomy. EDUMEC [Internet]. 2025 Jun. 15 [cited 2025 Jul. 9];17(1):e3033. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e3033

Issue

Section

COMUNICACIÓN