Developing skills in students of the Bachelor's Degree in Medical Imaging and Radiophysics through the Radiotherapy subject

Authors

  • Maurice José González Basulto Camagüey University of Medical Sciences
  • Darliana Batista Mestre Camagüey University of Medical Sciences.

Keywords:

radiotherapy, medical informatics application, programs, students, education, medical

Abstract

Background: Radiotherapy is the treatment of diseases using ionizing radiation from generating machines or sealed radioisotopes. Its main application is in cancer treatment.
Objective: to determine the contribution of the Radiotherapy subject to the achievement of the skills expected for radiotherapy during the third year of the Bachelor's Degree in Medical Imaging and Radio-physics.
Methods: a descriptive research was carried out following the scientific logic and the foundations that characterize pedagogical research at the Faculty of Health Technology of the University of Medical Sciences of Camagüey, during the 2024 school year. The theoretical methods used were: analysis-synthesis and induction-deduction to analyze and present the results; and as empirical methods: documentary analysis of the Study Plan E Program of the Bachelor's Degree in Medical Imaging and Radio-physics and that of the Radiotherapy subject.
Results: It was found that topics II and III of the Radiotherapy subject, related to orientations on in-service training, and where more varieties of organizational forms of teaching are used, facilitate the formation of intellectual and practical skills or those specific to science, teaching or study skills, and dialectical practices stated in the Study Program of Plan E of the career.
Conclusions: It was concluded that the indicated skills are feasible and attainable through the teaching-learning process in which the Radiotherapy subject is developed, specifically from topics II and III.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maurice José González Basulto, Camagüey University of Medical Sciences

Bachelor's Degree in Medical Radiophysics. Master's Degree in Environmental Education. PhD in Educational Sciences. Full Professor. Faculty of Health Technology, Camagüey.

Darliana Batista Mestre, Camagüey University of Medical Sciences.

Bachelor's Degree in Medical Imaging and Radiophysics. Instructor. Faculty of Health Technology, Camagüey.

References

1. Perez Olmedo M. Evaluación del dolor oncológico en paciente paliativo en un servicio de radioterapia [tesis]. España: Universidad de Valladolid; 2023 .Disponible en: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/60664/TFG-M2991.pdf?sequence=1

2. Zevallos C, Raul J. Control loco regional, eqd2 y toxicidad asociada a tratamiento con teleterapia y braquiterapia intracavitaria en pacientes con cáncer de cervix en el servicio de radioterapia del hospital “Carlos Alberto Seguin Escobedo” del año 2017 al 2018 [tesis]. Perú: Universidad Católoca de Santa María; 2023 [citado 09/02/2024]. Disponible en: https://repositorio.ucsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12920/12802/H7.0769.SE.pdf?sequence=1

3. Nuñez S, León B. Revisión sistemática de la implementación de la técnica de radioterapia Lattice en el manejo del cáncer. Rev Colomb Cancerol [ Internet]. 2023[citado 09/02/2024];27(2):204-214. Disponible en: https://www.cancer.org/content/dam/CRC/PDF/Public/9474.00.pdf

4. Reyes G, Valdés N, Cardoso C. La evaluación del desempeño profesional pedagógico de docentes universitarios para el mejoramiento profesional y humano. La Habana: Instituto de Farmacias y Alimentos; 2021. Disponible en: https://promociondeeventos.sld.cu/educavanzada2021/files/2021/12/88.pdf

5. Candelaria Brito JC, Ferro González B, Gutiérrez Gutiérrez V, Alonso Ayala O. Desempeño profesional del médico de familia en Nefrogeriatría en la Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2021 [citado 06/02/2024];25(1):e4672. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4672

6. Colectivo de autores. Programa de la Asignatura Radioterapia.Plan de estudio E. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020.

7. Olivares Paizan G, Travieso Ramos N, González García TR, Novo Rodriguez E. La actuación profesional como dimensión de la profesionalización docente en la educación médica. Rev. Maestro y Sociedad. [Internet].2021 [citado 02/02/2024];18(3):[aprox. 3 p.]. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5380

8. Cancer.org. Cómo se usa la radioterapia para tratar el cáncer. American Cancer Society. [Internet]. USA: Instituto Nacional del Cáncer; 2019 [citado 09/02/2023];18(3). Disponible en : https://www.cancer.org/content/dam/CRC/PDF/Public/9474.00.pdf

9. Pineda Duran GA, Castro Pérez M, Pérez Recio Y, Chang Velázquez J, Tamayo Lamothe E, Machín Pérez J. Sistema de competencias laborales para tecnólogos de la salud licenciados en Optometría y Óptica. EDUMECENTRO [Internet]. 2024 [citado 20/04/2024];16:e2630. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742024000100001&lng=es

10. Rodríguez S, Breijo T, Gato CA. Estrategia para lograr la profesionalización en función del desarrollo social comunitario. Avances [Internet]. 2019 [citado 20/04/2024];16:e2630. Disponible en: http://www.ciget.pinar.cu/ojs/index.php/publicaciones/article/view/436/1422

11. Escorcia Guzmán J, Barros Arrieta D. Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: caracterización desde una reflexión teórica. Rev de Ciencias Sociales (Ve) [Internet]. 2020 [citado 1404/2024];26(3):[aprox. 16 p.] Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28063519013/html/

12. Enríquez Clavero JO, Cabrera Chaviano L, Cabrera García AG, Herrera Gómez M. La profesionalización pedagógica y su necesidad en los docentes de la educación médica cubana. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 15/01/2023];13(2):287-300. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1664/pdf_58

13. Rodríguez Fernández Z, Soler Morejón CD. Dimensiones de la educación en el trabajo en la docencia médica cubana. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 19/01/2023];12(4):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1540/pdf_526

14. Abrante Cabrera D. Competencias profesionales en los procedimientos de alta tecnología del egresado de Imagenología y Radio Física Médica. Acciones para su desarrollo [tesis]. [Internet]. Holguín: Universidad de Ciencias Médicas de Holguín; 2019. Disponible en: https://tesis.hlg.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=1625

15. Ramos Argilagos ME, Prado Quilambaqui JV, Poveda Paredes F. Estrategia educativa para el desarrollo de las competencias investigativas en los estudiantes de la carrera medicina. Conrado [Internet]. 2022 [citado 15/06/2024];18(87):251-7. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2525/24513

16. Ayala Garcia RJ, Huamaní Huamán LG. Vocación médica, más allá del deber de cuidar: Revisión de la literatura desde el aspecto ético y filosófico. Rev Fac Med Hum [Internet]. 2023 [citado 15/06/2024];23(3):156-61. Disponible en : https://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5635

Published

2025-04-01

How to Cite

1.
González Basulto MJ, Batista Mestre D. Developing skills in students of the Bachelor’s Degree in Medical Imaging and Radiophysics through the Radiotherapy subject. Edumecentro [Internet]. 2025 Apr. 1 [cited 2025 Jun. 27];17(1):e3048. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e3048

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL