Use of social networks and communities of practice for scientific publication

Authors

Keywords:

information management, publication, social media, students, faculty

Abstract

Social networks and communities of practice are resources to make visible the knowledge generated in the university, but their potential for the management of scientific publication is little recognized and exploited. The integration of scientific communication, information management, participation in professional and non-professional social networks, communities of practice and scientific journals constitute a theoretical-practical perspective that favors publication management. The purpose of the authors is to socialize the actions developed by the Provincial Center of Medical Sciences Information of Ciego de Avila in the preparation of teachers and students of medical sciences for their participation in social networks and communities of practice in the management of scientific publication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María de Jesús Pérez Herrera, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Facultad de Ciencias Médicas Dr. José Assef Yara. Licenciado en Psicología, Máster en Longevidad Satisfactoria, Profesor Adjunto. Director del Centro Provincial de Información.

Martha María Ávila Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Facultad de Ciencias Médicas Dr. José Assef Yara. Licenciado en Psicología, Máster en Longevidad Satisfactoria, Profesor Adjunto. Director del Centro Provincial de Información.

Reinaldo Pablo Garcí­a Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Facultad de Ciencias Médicas Dr. José Assef Yara. Licenciado en Psicología, Máster en Longevidad Satisfactoria, Profesor Adjunto. Director del Centro Provincial de Información.

References

1. Mesa Vázquez J, Pardo Gómez ME, Cedeño Marcillo GE. Competencias informáticas e informacionales en la gestión de información científica en la formación del posgrado. Estud Pedagóg [Internet]. 2022 [citado 04/01/2025];48(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/estped/v48n2/0718-0705-estped-48-02-103.pdf

2. Pérez Herrera MJ, Ávila Rodríguez MM, García Pérez RP. Publicaciones científicas de los docentes de la carrera de Medicina en Ciego de Ávila. Educac y Soc [Internet]. 2023 [citado 04/01/2025];21(3):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/7995/4941

3. Grotz S. Identidad digital y redes sociales académicas. Perspectivas [Internet]. 2020 [citado 04/01/2025];3(2):[aprox. 18 p.]. Disponible en: https://revistas.ub.edu.ar/index.php/Perspectivas/article/view/111/110

4. Artigas W, Casanova I. Influencia de las redes sociales académicas en la construcción de la identidad digital latinoamericana. Anales de Documentación [Internet]. 2020 [citado 04/01/2025];23(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/397551/282471

5. Alcívar Alcívar AM. Usos educativos de las principales redes sociales: el estudiante que aprende mientras navega. Ecociencia [Internet]. 2020 [citado 04/01/2025];7:[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://revistas.ecotec.edu.ec/index.php/ecociencia/article/view/294/227

6. Gil Fernández R, Calderón Garrido D. El uso de las redes sociales en educación: una revisión sistemática de la literatura científica. Dig Educ Rev [Internet]. 2021 [citado 03/02/2025];40:[aprox. 28 p.]. Disponible en: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/12552/33337-Article%20Text-96782-1-10-20211227%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

7. Orihuela Coliva JL. Internet: la hora de las redes sociales. Nueva Revista [Internet]. 2008 [citado 03/02/2025];119:[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://dadun.unav.edu/server/api/core/bitstreams/f51e46b7-e35b-4a06-b2e2-d464732fa70b/content

8. Díaz Díaz AA, Ramos Hernández R, Oramas González R. Desarrollo de la formación de los docentes en la educación médica. En: Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 03/02/2025]. p. 77-84. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/epistemologia-de-las-ciencias-de-la-educacion-medica-sistematizacion-cubana-2/

9. Ávila Rodríguez MM, Pérez Herrera MJ, Estrada Guerra Y, Zamora Viera Y. Referentes teóricos sobre lectura y escritura en la formación académico-investigativa de los profesionales de la salud. Rev Inf Cient. [Internet]. 2024 [citado 03/02/2025];103:[aprox. 18 p.]. Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4375/6108

10. Ávila Rodríguez MM, Pérez Herrera MJ y García Pérez RP. Propuesta de actualización del curso optativo de escritura científica para estudiantes de medicina. UISRAEL [Internet]. 2024 [citado 03/02/2025];11(1):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/view/1062/988

Published

2025-06-15

How to Cite

1.
Pérez Herrera M de J, Ávila Rodríguez MM, Garcí­a Pérez RP. Use of social networks and communities of practice for scientific publication. EDUMEC [Internet]. 2025 Jun. 15 [cited 2025 Jul. 9];17(1):e3083. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e3083

Issue

Section

COMUNICACIÓN