Environmental health from university extension to promote environmental awareness in a special primary school
Keywords:
environmental management, environmental quality, learning, students, education, medicalAbstract
Background: the global environmental crisis characterized by climate change and ecosystem degradation demands urgent responses from all spheres of society. In this context, Cuban universities assume a leading role by transferring knowledge and promoting sustainable practices in the educational community through their university extension work.
Objective: to propose pedagogical actions that strengthen the environmental health of primary school children through university extension.
Methods: a descriptive and cross-sectional study was conducted at the "Fructuoso Rodríguez" Special Primary School during the 2022-2023 academic year. Theoretical methods were used: historical-logical, analysis-synthesis, and induction-deduction; empirical methods: documentary analysis of the curriculum and a student questionnaire; and statistical-mathematical methods. Teachers acted as experts to validate the proposals.
Results: students demonstrated a high level of environmental awareness overall, although deficiencies in waste management were identified. Based on the diagnosis, university extension pedagogical actions were proposed that link medical sciences with environmental education in special primary schools. These actions promote environmental awareness in the school setting, extending to home. These include the creation of interest groups, nature walks, recycling, and energy-saving campaigns, among others, with the participation of university students.
Conclusions: levels of environmental awareness among third-grade students at the "Fructuoso Rodríguez" Special Primary School were determined, and a proposal was made for pedagogical actions involving the participation of university students to promote environmental awareness among students and schools.
Downloads
References
1. Sánchez-Moreno AR. Salud y medio ambiente. Rev Fac Med Mex [Internet]. 2022 [citado 01/02/2025];65(3):8-18. Disponible en: https://www.revistafacmed.com/index.php?option=com_phocadownload&view=file&id=1519:salud-y-medio-ambiente&Itemid=79
2. Cisnero K, Bermúdez-Gonzalo MA. El huerto escolar agroecológico como recurso de enseñanza y escenario de aprendizaje en una escuela primaria de Córdoba, Argentina: experiencia de un proyecto de extensión universitaria. Rev Educ Biol [Internet]. 2022 [citado 10/02/2025];25(2):43-57. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/35426
3. Medina M, Pineda-Falconett M, Castro-González AA. Extensión universitaria: innovación en la enseñanza de geografía e historia para enriquecer la educación primaria. Vinculación Univ Soc [Internet]. 2025 [citado 15/02/2025];1(2):195-220. Disponible en: https://revistas.up.ac.pa/index.php/vinculacion_universidad_sociedad/article/view/6963
4. Montero-Esteva A, Montero-Cabrera LA. Un espejo entre la universidad y la sociedad: la extensión universitaria. Univ Habana [Internet]. 2017 [citado 18/02/2025];1(283):114-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762017000100008
5. González-González GR, González-Fernández M. A propósito de la Reforma de Córdoba: aproximación al origen y evolución de la extensión universitaria en América Latina y Cuba. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2018 [citado 17/03/2025];37(1):75-93. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es
6. Ochoa-Ávila E, Mirón-Juárez CA, Díaz-Grijalva GR. Perspectiva ambiental en niños de primaria. Contacto con la naturaleza y práctica docente. Trayectorias Humanas Trascontinentales [Internet]. 2020 [citado 10/01/2025];7(1):90-106. Disponible en: https://www.unilim.fr/trahs/2143
7. Villanueva-Blas HD, Medina-Moreno OA, Sánchez-Huarcaya AO. Estudio documental: importancia de la educación ambiental en la educación básica. Rev Iberoam Ambient Sustentabilidad [Internet]. 2020 [citado 10/04/2025];3(1):6-14. Disponible en: https://ambiente-sustentabilidad.org/index.php/revista/article/view/4/74
8. Roque-Molina MG. La educación ambiental: acerca de sus fundamentos teóricos y metodológicos. Cub@ Medio Amb Desarrollo [Internet]. 2001 [citado 23/02/2025];1(1):18-26. Disponible en: https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/20
9. Estupiñán MM. La incorporación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la didáctica de las ciencias de la naturaleza, en la educación primaria de Villa Clara, Cuba: alternativas para su evaluación. Rev Iberoam Eval Educ [Internet]. 2013 [citado 18/04/2025]; 6(1):115-34. Disponible en: https://revistas.uam.es/riee/article/view/3845
10. Cruz-Castro Y, Pulido-Acanda E, García-Rodríguez BD. El tratamiento de la educación ambiental en la educación primaria. Mendive Rev Educ [Internet]. 2021 [citado 14/03/2025]; 19(1):257-71. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2095.
11. Bonilla-Vichot AL, Arencibia-Castro M, Pereda-Cuesta IF. La educación ambiental: un componente esencial de la formación inicial del licenciado en Educación Primaria. Rev Iberoam Ambient Sustentabilidad [Internet]. 2020 [citado 19/02/2025];3(1):26-34. Disponible en: https://rias.unesum.edu.ec/index.php/revista/article/view/72
12. Santos-Abreu I, López-Bastida EJ, Laportilla-Estévez ND, et al. Actualización de la educación para el desarrollo sostenible como política pública en Cuba: XIV Taller Internacional “Universidad, Medio Ambiente, Energía y Desarrollo Sostenible”. Congreso Universidad [Internet]. 2024 [citado 25/02/2025];11(1):e4. Disponible en: https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/4.
13. Ruiz-Calderón MV, Ordaz-Hernández M. La formación en la Universidad de promotores de estilos de vida saludables. Rev Cienc Med Pinar Río [Internet]. 2019 [citado 17/01/2025];23(6):918-32. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=95096
14. Sotolongo-Acosta MM, Delgado-Acosta HM, Valdés-Vales V. Promoción y educación de salud desde el trabajo educativo en la carrera de Medicina, Cienfuegos, Cuba. Rev Cient Cult Comunic Desarro [Internet]. 2025 [citado 15/02/2025];10:e726. Disponible en: https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/726
15. Cuba. MINED. Programas de estudios educacion primaria. La Habana: MINED; 2019. Disponible en: https://www.mined.gob.cu/primaria/plan-de-estudio/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).