Research skills in Anesthesiology and Resuscitation residents: a necessity in their professional training
Keywords:
internship and residency, professional development, learning, students, education, medicalAbstract
Background: research skills are fundamental tasks in the teaching-learning process as they allow for the solution of health problems through the scientific method. The deficiencies in the development of research skills among Anesthesiology and Resuscitation residents led the authors to carry out this study.
Objective: to characterize the research skills of Anesthesiology and Resuscitation residents in the province of Villa Clara, Cuba.
Methods: a cross-sectional descriptive study was carried out at the Arnaldo Milián Castro University Clinical and Surgical Hospital in Santa Clara, from September 2023 to December 2024. Theoretical methods were used: historical-logical, analytical-synthetic, and inductive-deductive; empirical methods: document analysis and the technique for analyzing the results of the activity; mathematical-statistical methods: percentage calculations; and descriptive statistics, tables, and figures expressing the values of the variable attributes.
Results: difficulties in the research skills of Anesthesiology and Resuscitation residents were identified. The most affected were: adequate literature review, use of bibliographic records, and operationalization of variables, written report preparation, and use of the Vancouver Standards.
Conclusions: the research skills of Anesthesiology and Resuscitation residents in Villa Clara Province were characterized, allowing their main strengths and weaknesses to be identified.
Downloads
References
1. Cordero Escobar I, Quesada Peña S. La actividad investigativa en los residentes de Anestesiología y Reanimación. Rev Cuba Anestesiol Reanim [Internet]. 2020 [citado 27/11/2024];19(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-67182020000300004&lng=es
2. Bustos-Viviescas BJ, Romero Cuestas CA, García Yerena CE, Villamizar Navarro Aa, García Galviz JA. La docencia e investigación en la educación superior: dualidad-rivalidad para los docentes universitarios. REMS [Internet]. 2024 [citado 12/02/2025];38:[aprox. 18 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412024000100014&lng=es
3. Álvarez de Zayas C. La escuela en la vida. La Habana: Félix Varela;
1992.
4. Carlín Chávez EL, Gónzalez Gónzalez R, Herrera Rivas KK, Álvarez Beltrán RJ, Carballosa Gonzalez A. La cultura investigativa colaborativa desde la perspectiva de la formación superior tecnológica en el Ecuador. SEUG [Internet]. 2022 [citado 27/11/2024];52(3):[aprox. 18 p.]. Disponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/22278
5. Álvarez Ochoa R, Torres Criollo L, Heredia Cabrera G, Zhindón Arévalo C. Impacto de las habilidades investigativas en la productividad científica. INSPILIP [Internet]. 2022 [citado 27/11/2024];6(1):26-31. Disponible en: https://www.inspilip.gob.ec/index.php/inspi/article/view/273
6. Endo Milan JY, Toledo Méndez MÁ, Leyva Haza J. La preparación investigativa de los tutores de residentes de Medicina General Integral, una necesidad ineludible. EDUMECENTRO [Internet]. 2024 [citado 02/12/2024];16:[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742024000100026&lng=es
7. Auza-Santiváñez JC, Dorta-Contreras AJ, Carvajal Tapia AE, Sánchez Escalante C. ¿Publicar o perecer? La investigación marca la diferencia en la formación del residente. Rev Cuba Anestesiol Reanim [Internet]. 2021 [citado 05/02/2025];20(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-67182021000100012&lng=es
8. Fernández Rodríguez Y, Sarduy Lugo M, Sarduy Lugo A. Publicaciones científicas sobre Anestesiología y Reanimación en las revistas médicas seriadas de Villa Clara. Rev Cuba Anestesiol Reanim [Internet]. 2023 [citado 21/01/2025];22:[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/856
9. González Capdevila O, González Franco M, Cobas Vilches ME. Las habilidades investigativas en el currículo de Medicina. Una valoración diagnóstica necesaria. EDUMECENTRO [Internet]. 2010 [citado 05/02/2025];2(2):[aprox. 14 p.] . Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/75
10. World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA [Internet]. 2013 [citado 02/11/2024];310(20):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jama.2013.281053
11. Alvarez-Ochoa R, Cabrera-Berrezueta L, Mena-Clerque S. Competencias investigativas en estudiantes de Educación Superior: aproximaciones desde estudiantes de Medicina. Digital Publisher CEIT [Internet]. 2022 [citado 24/01/2025];7(4-2):[aprox. 16 p.]. Disponible en: https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/1425/1188
12. Puicón-Lluén M, Gonzales-Bernal J, Castro-Tiznado M, Cajo-LLaguentoJ. Habilidades investigativas en educación superior a nivel de Latinoamérica. Digital Publisher CEIT [Internet]. 2022 [citado 02/12/2024];7(6-2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/1560/1347
13. Aparicio Morales AI. Anestesiología, investigación y publicación científica en entornos de recursos limitados. Rev Cuba Anestesiol Reanim [Internet]. 2023 [citado 15/09/2023];22(1):[aprox. 4 p.]. Disponible en: https://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/862/1184
14. Velázquez-Tejeda ME, Cruzata-Martínez A, Flores-Chirinos JO, Jiménez-Chumacero RV. El pensamiento crítico: un reto de la enseñanza actual. Conrado [Internet]. 2023 [citado 12/11/2024];19(91):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000200125
15. Perdomo B, Morales OA. Errores y dificultades en la elaboración de las tesis de pre y postgrado del estudiantado peruano: Implicaciones pedagógicas. Educare [Internet]. 2022 [citado 05/02/2025];26(1):[aprox. 21 p.]. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v26n1/1409-4258-ree-26-01-380.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).