Characterization of learning styles in third year students of Medicine
Keywords:
Medicine students, learning, neural networks (computing), medical educationAbstract
Background: knowledge of students' learning styles makes a positive impact on their academic performance.Objective: to characterize the learning styles in third year students of the Medicine career of the University of Medical Sciences of Holguín.
Methods: a descriptive investigation with quantitative approach was carried out. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and historical-logical, empirical: Honey Alonso questionnaire to determine learning styles, and mathematical-statistical: the score for the four styles, the mean and their standard deviation was calculated, and formed the neural networks from the answers.
Results: the students' learning styles manifested with very similar average values, except for the reflexive one that was characterized by high percentages of response in items that refer to prudence. The centrality of the data is present in the four styles, with greater impact on the reflexive with only two peripheral items and three cores whose approaches are closely related.
Conclusions: the reflexive style prevailed in the sample studied, with a tendency to change according to the intellectual maturity that the students achieve during the course of the career.
Downloads
Download data is not yet available.
Published
2019-07-01
How to Cite
1.
Díaz Rojas PA, Leyva Sánchez EK, Angulo Zaragoza A, Marrero Estrada A. Characterization of learning styles in third year students of Medicine. EDUMEC [Internet]. 2019 Jul. 1 [cited 2025 Jul. 2];11(3):61-76. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1243
Issue
Section
ARTÍCULO ORIGINAL
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).