Factors related to Medical Genetics content retention in medical training
Keywords:
Genetics, learning, strategies, education, medicalAbstract
Background: the assimilation of the contents of the Medical Genetics subject requires meaningful learning to respond to the demands of the professional model and the accelerated development of science itself.
Objective: to identify the factors which hinder the assimilation of the contents of Medical Genetics in medical students.
Method: a cross-sectional descriptive study was carried out at “M D. Zoilo Marinello Vidaurreta” University of Medical Sciences from Las Tunas province, during the 2016-2017 academic year. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive and systemic-structural; and empirical ones: pedagogical test, questionnaire survey and group interview, which contributed to the foundation and elaboration of results.
Results: difficulties were observed in the retention of the contents of Medical Genetics in the students; factors that affect were recognized they are the inadequate methods and teaching aids, inadequacies of bibliography and its complexity, and the decontextualization of the problem solving situations with those of future professional performance.
Conclusions: the factors that hinder the assimilation of the contents of Medical Genetics are conditioned by the deficient use of teaching-learning strategies, in which active methods and innovative and motivating teaching methods must predominate.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).