Assessment of knowledge in basic sciences and subsequent academic performance in medical students
Keywords:
aprendizaje, evaluación educacional, estudiantes de Medicina, educación médica.Abstract
Background: the academic performance of the medical graduate depends on the acquisition of knowledge during his university education.
Objective: to determine the relationship between the level of knowledge in basic sciences and the subsequent academic performance in students of Human Medicine of the National University of Central Peru (UNCP), Continental University (UC) and Universidad Peruana Los Andes (UPLA).
Methods: a non-experimental, descriptive and longitudinal study was performed. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical; empirical: documentary analysis and examination of the students when they were in the fourth year of study, then the weighted average of the entire undergraduate was obtained and related to the result of the selection test for the medical internship.
Results: among the 168 students evaluated, the average of the basic science exams, final weighted and selection exam for the medical internship was 5.9; 14.3 and 12.5 respectively, according to the vigesimal scale from 0 to 20. Knowledge in basic sciences (RR: 4.1; p <0.001) and the final weighted average> 14.0 (RR: 5.8; p <0.001) were factors that were related to the good academic performance in the selection test to perform the medical internship.
Conclusions: the level of knowledge of basic sciences influenced the subsequent academic performance in medical students.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).