Training guidance on early stimulation for mothers with children with psychomotor development disorders

Authors

Abstract

Background: timely awareness of problems related to children's psychomotor development improves their quality of life in early childhood.

Objective: to describe results of a training approach to modify knowledge related to early stimulation in mothers with children suffering from psychomotor development disorders.

Methods: a quasi-experimental pre-test and post-test study was carried out at "José Martí Pérez" Teaching Polyclinic in Santiago de Cuba during April and July 2024, where a formative orientation was implemented. Theoretical methods were used to substantiate the research; questionnaire were used as an empirical method and percentage as a summary measure and the McNemar's test as statistical ones in which there were conditions for its application with a statistical significance of p <0.05.

Results:  25- to 29-year-old age group and university education level predominated; however, only 1 mother (4.0%) showed adequate knowledge on psychomotor development disorders and 7 (28.0%) on early stimulation before the training guidance.  A number of 21 mothers (87.5%) after the training guidance increased their knowledge on psychomotor development disorders and 16 (88.8%) on early stimulation.

Conclusions: a training approach was developed to increase knowledge related to early stimulation in mothers with children under two years of age who suffered from psychomotor development disorders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isis Mercedes García Wilson, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba.

No existen conflictos de intereses.

Ventura Puente Sani, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba.

No existen conflictos de intereses.

Arletis Rodríguez Carrazana, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba.

No existen conflictos de intereses.

Mileidy Cordovi Hierrezuelo, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba.

No existen conflictos de intereses.

Naifi Hierrezuelo Rojas, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba.

No existen conflictos de intereses.

Pedro Oropesa Roblejo, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba.

No existen conflictos de intereses.

References

1. red.aeiotu.org. La importancia de los primeros años de vida en el ser humano. [Internet]. 2024. [Actualizado 04/08/2023; citado 15/05/2024]. Disponible en: https://red.aeiotu.org/la-importancia-de-los-primeros-anos-de-vida-en-el-ser-humano/

2. Monge Zamorano A, López Mendoza S, Méndez Abad ME, Hernández González MJ, Viota Puerta E, Montes de Oca Alfonso MR. La importancia de los 1000 primeros años de vida. Canar Ped [Internet]. 2020 [citado 15/05/2024];44(1):[aprox. 10 p.] Disponible en: file:///C:/Users/AppData/Local/Temp/DialnetLaImportanciaDeLos1000PrimerosDiasDeVida-7810445.pdf

3. Valores Encalada CM, Celis Roja SZ, Rodríguez Guerrero DB, Sánchez Gahona VC. Caracterización general y evolución de la personalidad en la primera infancia. Rev Invest Cien Sal [Internet]. 2020 [citado 19/05/2024];4(16):[aprox. 12 p.] Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S261679642020000400010&script=sci_arttext

4. Paredes Otiniano NA. Efectividad de un programa educativo en el nivel de conocimiento materno sobre estimulación temprana [tesis]. Perú: Universidad Nacional de Trujillo; 2019. Disponible en: https://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/15500

5. Romero Zumba NN. La Estimulación Temprana en el Desarrollo Psicomotor de los Niños de 0 a 2 años [proyecto de titulación].Cuenca, Ecuador: Universidad Católica de Cuenca; 2024. Disponible en: https://dspace.ucacue.edu.ec/server/api/core/bitstreams/bb1094e1-9bac-434d-8e31-22f860f85d03/content

6. Quintero Trujillo MM, Neira Camacho SM, Olarte Rueda G. Estrategia educativa para contribuir al desarrollo en la primera infancia, basada en las actividades rectoras. CBS [Internet]. 2024 [citado 19/05/2024];2(1):1-18. Disponible en: https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cbs/article/view/2767

7. Calle Poveda AG. Una mirada a la estimulación temprana en el lenguaje. Rev Dom Cien [Internet]. 2019 [citado 15/05/2024];5(2):[aprox. 8 p.] Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/895

8. Figueroa KF, Berrezueta Fernández MB, Loja Pañi JG, Conce Zaruma MA. Evaluación del desarrollo psicomotor a prescolares que asisten a Centros de Desarrollo Infantil en Cuenca, Ecuador. Rev Imaginario Social [Internet]. 2024 [citado 15/05/2024];7(4):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.59155/is.v7i4.233

9. Franco PD. Docentes de la Educación en el nivel Inicial: enseñar a través de la multitarea. RLCE [Internet]. 2024 [citado 18/05/2024];1(2):16-21. Disponible en: https://alumnieditora.com/index.php/ojs/article/view/10

10. Bassante Arcentales AM, Campodónico N. Funcionamiento Familiar en el desarrollo psicológico de la infancia: una revisión sistemática. Uleam Bahia Magazine [Internet]. 2024 [citado 15/05/2024];5(8):65-80. Disponible en: https://revistas.uleam.edu.ec/index.php/uleam_bahia_magazine/article/view/440

11. Soto Insuga V, Gózales Algualcil E, García Peña JJ. Detención y manejo del retraso psicomotor. Ped Integ [Internet]. 2020 [citado 15/05/2024];14 (6):[aprox. 11 p.] Disponible en: https://www.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2020/xxiv06/01/n6-303-315_VictorSoto.pdf

12. Briones Tigrero AF, Matías Prudente EF. Estimulación temprana en el desarrollo de las destrezas motoras en niños de 1 y 2 años [tesis]. Ecuador: Universidad Estatal de Santa Elena; 2024. Disponible en: https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/12140/1/UPSE-TEI-2024-0028.pdf

13. Casco Rosales GA. Factores maternos e institucionales y desarrollo psicomotor del preescolar [tesis] Perú: Universidad de Trujillo; 2020. Disponible en: https://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/15932/1914.pdf?sequence=1&isAllowed=y

14. Sifuentes Frioso LA. Estimulación temprana familiar y el desarrollo psicomotor de los niños de la institución educativa inicial No. 461. Medallita Milagrosa Huaura, 2020 [tesis]. México: Universidad Nacional “José Faustino Sánchez Carrión”; 2021. Disponible en: http://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/UNJFSC/5449/LUCIA%20ANTONIA%20SIFUENTES%20FRIOSO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

15. Montero Cabrera ID, Gómez Vázquez YE, Góngora Gómez O. Efectividad de la estimulación temprana en lactantes con riesgo de retardo en el desarrollo psicomotor. CCM [Internet]. 2020. [citado 15/05/2024];24(2):[aprox. 12 p.] Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3446/1533

16. Callejo Mora A. Como mejorar la relación entre madre e hijo. [Internet]. 2018 [citado 15/05/2024]: Disponible en: https://cuidateplus.marca.com/familia/nino/2018/05/04/como-mejorar-relacion-madre-e-hijo-162563.html

17. Escalona Aguilera JR, Díaz Rojas P, Piris Assa A, Rodríguez Ramírez RE, Hernández Pupo E. Evaluación de un programa de estimulación temprana en el bajo peso al nacer. CCM [Internet]. 2019 [citado 15/05/2024] 23(2):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://r.issu.edu.do/PR

18. Cueva Quevedo J, Bayas Machado J, Ávila Mediavilla C. Las habilidades motrices básicas en la Educación Física en la infancia. Polo del Conocimiento [Internet]. 2024 [citado 15/05/2024];9(5):192-214. Disponible en: https://doi.org/10.23857/pc.v9i5.7108

Published

2025-09-15

How to Cite

1.
García Wilson IM, Puente Sani V, Rodríguez Carrazana A, Cordovi Hierrezuelo M, Hierrezuelo Rojas N, Oropesa Roblejo P. Training guidance on early stimulation for mothers with children with psychomotor development disorders. EDUMEC [Internet]. 2025 Sep. 15 [cited 2025 Oct. 9];17(1):e3076. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3076

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL