Student perceptions of the relevance of admissions content for pursuing a medical degree

Authors

  • Celia Tognetti National University of Río Negro.
  • Mariela Ines Bellotti National University of Río Negro.

Keywords:

education, medical, undergraduate, learning, students

Abstract

Background: continuous student assessment provides direct feedback on the teaching-learning processes, which promotes pedagogical improvement and the adaptation of curricular spaces to the real training needs of the medical program.
Objective: to analyze student perceptions of the usefulness of the introductory course content for first-year medical courses at the Universidad Nacional de Río Negro–Andina Campus.
Methods: a descriptive, quantitative, census-based, retrospective, and cross-sectional research study was carried out at the Universidad Nacional de Río Negro–Andina Campus from 2022 to 2023 academic years. Theoretical methods were used: documentary analysis of the introductory course booklet; empirical methods: a structured survey validated by experts; and mathematical and statistical methods: descriptive analysis of frequencies, means, and standard deviations, grouping responses by degree of perceived usefulness according to a Likert scale.
Results: the majority of students perceived the introductory course content as highly useful for addressing first-year subjects. Differences were observed between cohorts and between subjects, with Biology being the most highly valued. There were suggestions for new content to be incorporated into the introductory course.
Conclusions: student perceptions show that the introductory course plays a significant educational role, especially in relation to Biology content. Continuous assessment allows for curricular adjustments and strengthens in the teaching-learning processes in medical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celia Tognetti, National University of Río Negro.

Interim Professor with a Research Profile. Part-time in the Medicine program.

Mariela Ines Bellotti, National University of Río Negro.

Medical Program Admissions Coordinator. National Atomic Energy Commission. Bariloche Atomic Center - Cavitation and Biotechnology Laboratory.

References

1. Fasanando Puyo T, Yalta Flores B. Revisión sistemática del proceso de adaptación a la vida universitaria. Rev Cient Episteme y Tekne [Internet]. 2025 [citado 25/04/2025];4(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://revistas.unsm.edu.pe/index.php/rceyt/article/view/778/1361

2. Figueroa DT. Dificultades durante la transición de la escuela secundaria al nivel superior: desde la mirada de los estudiantes [Internet]. Argentina: Universidad Abierta Interamericana de Argentina; 2025. Disponible en: https://dspaceapi.uai.edu.ar/server/api/core/bitstreams/c0623c15-056e-4e03-b4cc-793688fd42f0/content

3. Bellotti M, Tognetti C, Guaresti G. Evaluación de prácticas docentes según percepción de aspirantes a Medicina, Universidad Nacional de Río Negro. Delectus [Internet]. 2023 [citado 25/04/2025];6(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revista.inicc-peru.edu.pe/index.php/delectus/article/view/214/263

4. Universidad Nacional de Río Negro. Consejo Superior de Docencia, Extensión y Vida Estudiantil de la Universidad Nacional de Río Negro. Resolución N°0042. Creación de la Carrera de Medicina. [Internet]. Argentina: UNRN; 2020. Disponible en: https://www.unrn.edu.ar/carreras/Medicina-8

5. Salas RG. Relación entre la formación pedagógica de los profesores y las trayectorias educativas de los estudiantes universitarios. Caso de la carrera de Ciencias Médicas de la Universidad de Mendoza, Argentina [Internet]. Tesis de licenciatura. Buenos Aires: Pontificia Universidad Católica Argentina; 2024. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/18183

6. Palacios Núñez ML, Toribio López A, Deroncele Acosta A. Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Rev Univ Soc [Internet]. 2021 [citado 25/04/2025];13(5):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n5/2218-3620-rus-13-05-134.pdf

7. Leon Barua R, Berendson Seminario R. Medicina teórica. Definición de la medicina y su relación con la biología. Rev Med Hered [Internet]. 1996 [citado 25/04/2025];7(1):[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v7n1/v7n1e1.pdf

8. Perrenoud P. Construir las competencias ¿es darle la espalda a los saberes? Doc Univ [Internet]. 2008 [citado 25/04/2025];6(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revistas.um.es/redu/article/view/35261/33781

9. Viniegra Velázquez L. Evolución y enfermedad. Bol Med Hosp Infant Mex [Internet]. 2023 [citado 25/04/2025];80(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/bmim/v80n3/1665-1146-bmim-80-03-165.pdf

10. Rodríguez ME. La matemática y su relación con las ciencias como recurso pedagógico. Números Rev Didáct Matemát [Internet]. 2011 [citado 25/04/2025];77:[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/18tYt_xKVd_fG-8N5TgBfxkFzV82REWQE/view

11. Carnelli G. Matemática en el ingreso a la universidad [Internet]. Buenos Aires: Ediciones UNGS; 2021. Disponible en: https://repositorio.ungs.edu.ar/bitstream/handle/UNGS/653/9789876305297.pdf?sequence=5&isAllowed=y

12. Vicens J. El valor de la salud. Una reflexión sociológica sobre la calidad de vida. Madrid: Siglo XX; 1995.

13. Echeverri Hernandez JV. Relaciones entre las ciencias sociales y el campo de la salud. Rev Psicol Univ Antioq [Internet]. 2010 [citado 25/04/2025];2(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpsua/v2n2/v2n2a5.pdf

14. Mejía Rubio JA, Pino V LE. El encuentro entre la medicina y la matemática. Medicina [Internet]. 2021 [citado 25/04/2025];43(4):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://revistamedicina.net/index.php/Medicina/article/view/1640/2121

Published

2025-07-03

How to Cite

1.
Tognetti C, Bellotti MI. Student perceptions of the relevance of admissions content for pursuing a medical degree. EDUMEC [Internet]. 2025 Jul. 3 [cited 2025 Jul. 9];17(1):e3102. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3102

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL