The 2030 Agenda for Sustainable Development: an imperative for university students

Authors

Keywords:

government programs; students; education, higher

Abstract

Background: Representatives of governments, civil society, academy, and the private sector must embrace the 2030 Agenda and its sustainable development goals and use it as a tool for building inclusive and fair societies.
Objective: To determine university students' knowledge of the 2030 Agenda and its sustainable development goals.
Methods: A cross-sectional descriptive study was carried out at the Faculty of Dentistry of the University of Medical Sciences of Villa Clara and the Faculty of Early Childhood Education of the Marta Abreu Central University of Las Villas, from October 2023 to January 2024. Theoretical methods were used: analytical-synthetic and inductive-deductive; empirical methods (an online survey); and mathematical-statistical methods.
Results: Out of the 98 students who responded to the survey, 48.97% acknowledged having a first understanding of the 2030 Agenda and its Sustainable Development Goals because they had heard or read about it. The rest indicated they had no knowledge of it. 34.69% recognized it as an Action Plan led by the United Nations; the 17 Sustainable Development Goals were partially identified by the students.
Conclusions: University students' knowledge of the 2030 Agenda and its Sustainable Development Goals was determined, but deficiencies were found regarding the aforementioned United Nations development program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mavel Moré Estupiñán, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Educación, Educación Primaria, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, Profesora Consultante. Facultad de Estomatología.

Liuva Cabrera Chaviano, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Ingeniera en Mecanización Agropecuaria, Máster en Educación Médica Superior, Profesora Auxiliar, Investigador Agregado.  Facultad de Estomatología.

Cándida Rosa Orizondo Crespo, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Educación, Pedagogía Psicología, Máster en Educación Avanzada, Profesora Auxiliar, Profesora Consultante. Facultad de Estomatología.

Merling Murguia Moré, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Licenciada en Educación, Educación Primaria, Doctora en Ciencias de la Educación, Profesora Titular. , Centro de Estudios de Educación “Gaspar Jorge García Galló”, Facultad de Educación Infantil.

Dunieski Villarino Domínguez, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciado en Atención Estomatológica, Doctor en Ciencias de la Educación, Profesor Auxiliar, Investigador Agregado. Facultad de Estomatología.

References

1. Organización de las Naciones Unidas. Agenda 2030. Objetivos de Desarrollo Sostenible. [Internet]. USA: ONU; 2016. [Citado 18/10/2023]. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollosostenible/

2. Villalba-Arias J, Sanabria G, Barrios I, Torales J. Conocimientos de estudiantes de medicina sobre la Agenda 2030 de la ONU. Med Clín Soc. [Internet]. 2022. [citado 02/02/2024];6(1):37-42. Disponible en: https://www.medicinaclinicaysocial.org/index.php/MCS/article/view/238

3. Cuba. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta 2030. [Internet].La Habana: Ministerio de Economía y Planificación; 2019. [Citado 21/10/2023]. Disponible en: https://www.mep.gob.cu/sites/default/files/Documentos/Archivos/

4. Cuba. Informe Nacional sobre la implementación de la Agenda 2030. [Internet]. La Habana: Cepei; 2019. [Citado 18/10/2023]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/3336/informe-nacional-implementacion-agenda-2030/

5. Cobas ME. La universidad cubana y su vinculación con la sociedad por el desarrollo sostenible. EDUMECENTRO. [Internet]. 2018. [citado 12/11/2023];10(2):1-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200001

6. León NI, Castellanos MI, Curra D, Cruz M, Rodríguez MI. Investigación en la Universidad de Holguín: compromiso con la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Actualidades Investigativas en Educación [Internet]. 2019. [citado 12/11/2023];19(1):1-29. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/447/44759854014/html/

7. Gosling SD, Vazire S, Srivastava S, John OP. Should We Trust Web-Based Studies? A Comparative Analysis of Six Preconceptions About Internet Questionnaires. Am Psychol. [Internet]. 2004. [citado 05/11/2023];59(2):93-104. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.2.93

8. Smaniotto C, Batírtela C, Brunelli L, Ruscio E, Agodi A, Auxilia F, et al. Sustainable Development Goals and 2030 Agenda: Awareness, Knowledge and Attitudes in Nine Italian Universities, 2019. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2020. [citado 08/11/2023];17(23):8968. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph17238968

9..Aparicio Chofré L, Bohorques Marchori L, De Paredes Gallardo C, Escamilla Robla C, Giménez Fita E, Quilez Moreno JM. Los ODS como instrumento de aprendizaje: una experiencia multidisciplinar en los estudios universitarios. REYD [Internet]. 2022 [citado 02/01/2024];(1 Extraordinario):307-32. Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/37706

10. Gómez-Gómez M, García-Lázaro D. Concienciación y conocimientos sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la formación del profesorado. Profesorado. Rev de Currículum y Formación del Profesorado [Internet]. 2023. [citado 25/01/2024];27(3):243-264. Disponible en: https://doi.org.10.30827/profesorado.v27i3.27948

11. Mallow S, Toman I, Van´t Land H. Higher Education and the 2030 Agenda: Moving into the ‘Decade of Action and Delivery for the SDGs'. [Internet]. París: International Association of Universities; 2020. [citado 1201/2024]. Disponible en: https://www.iauaiu.net/IMG/pdf/iau_hesd_survey_report_final_jan2020.pdf

12. Arora-Jonsson S. The sustainable development goals: A universalist promise for the future. Futures [Internet]. 2023. [citado 15/11/2023];146, 1-14. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.futures.2022.103087

13. Androshchuk I V, Androshchuk I P, Komochkova O O. Building the Content of Teacher Training in the Context of Education for Sustainable Development. Rev Romanesca Pentru Educatie Multidimensionala [Internet]. 2020 [citado 15/01/2024];12(1Supl. 1):19-36. Disponible en: https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/221

14. Kagawa F. Dissonance in students’ perceptions of sustainable development and sustainability: Implications for curriculum change. Int J Sustain High Educ. [Internet]. 2007. [citado 05/01/2024];8(3):317-38. https://doi.org/10.1108/14676370710817174

15. Seva-Larrosa P, Marco-Lajara B, Úbeda-García M, García-Lillo F, Rienda L, Zaragoza-Sáez PC, et al. Conocimiento y percepción de los alumnos en el ámbito universitario sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). En: Satorre R (Coord.), Menargues A, Díez R, Pellín N (Eds.). Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria. Universidad de Alicante: Instituto de Ciencias de la Educación; 2021. 161-170.

Published

2025-08-01

How to Cite

1.
Moré Estupiñán M, Cabrera Chaviano L, Orizondo Crespo CR, Murguia Moré M, Villarino Domínguez D. The 2030 Agenda for Sustainable Development: an imperative for university students. EDUMEC [Internet]. 2025 Aug. 1 [cited 2025 Aug. 5];17(1):e3136. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3136

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL