Elective course on theoretical-practical bio-security for clinical-surgical nursing career

Authors

Keywords:

allied health personne; programs; nursing; education, medical

Abstract

Background: elective subjects allow students to increase their formation options and applicable practical tools in their future professional career, that’s why, they are selected to be studied in a compulsory structure.

Objective: to design a program of elective course on biosecurity with a theoretical-practical basis for clinical-surgical nursing career.

Methods: A crossed descriptive study was carried out in the Faculty of Health Technologies of Camaguey University of Medical Sciences, during 2023-2024 educational course. Theoretical methods of analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic approaches were used ; as well as empiric ones like, documental analysis of the program of the career, questionnaire to students, interviews to key individuals and valuation for specialists of the designed program.

Results: the diagnosis showed that only seven students (15,5 %) got an Appropriate level of knowledge, and 18 (40,0 %) were placed among Fairly Appropriate and Not Appropriate.

The elective program was carried out based on general contents on biosecurity, organized in five topics, with attending character and a duration of 30 hours.

Conclusions: the design of an elective course on biosecurity in Nursing Career responded to an academic requirement, and in the educational practice, it reinforced the theoretical base for the acquisition of knowledge of the Clinical-surgical Nursing career for the best performance in its students when they are exposed to biological risks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yudeisi Castro Rivera, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

No existen conflictos de intereses.

Nubia Blanco Barbeito, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

No existen conflictos de intereses.

Elizabeth Caridad López Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

No existen conflictos de intereses.

Amalia Mercedes Frómeta Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

No existen conflictos de intereses.

Silvia Marlen Pupo Jorge, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

No existen conflictos de intereses.

Yoraysis de la Caridad Sardain Valdes, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

No existen conflictos de intereses.

References

1. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento sobre aspectos organizativos y de dirección del trabajo docente y metodológico para el nivel de educación superior de ciclo corto. Versión 21 de diciembre de 2021. La Habana: MES; 2021.

2. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución 47/22. La Habana: MES; 2022.

3. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la educación superior de ciclo corto. Resolución 98/2018. La Habana: MES; 2018. Disponible en: https://www.umcc.cu/wp-content/uploads/2020/06/Resoluci%C3%B3n-No.98-2028-Ciclo-Corto-del-MES.doc

4. Almuiñas Rivero JL, Rivero Almuiñas J, Iñigo Bajo E. Contribuciones a la gestión de la calidad en las instituciones de educación superior en Cuba. Rev Cubana Educ Sup [Internet]. 2023 [citado.12/05/2025];42(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142023000200008&script=sci_arttext

5. Alarcón Ortiz R, Pichs Herrera BM, Iñigo Bajo E. Seis décadas de Educación Superior cubana en revolución: Una visión desde la calidad. Rev Cubana Educ Sup [Internet]. 2023 [citado 12/05/2025];42(2):59-73. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142023000200004&script=sci_arttext

6. Cuba. Viceministerio de docencia. Programa Analítico de la Asignatura Enfermería Clínico Quirúrgica I y II. Plan de estudios D. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2018.

7. Gonçalves-Cardoso MR, Saramago de Olivera G, Mendoça Ghelli KG. Análise de conteúdo: Uma metodologia de pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp [Internet]. 2021 [citado 30/09/2025];20(43):98-111. Disponible en: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2347/1443

8. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para la investigación médica en la que participan seres humanos [Internet]. New York: AMM; 2024. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/#

9. Lorenzo Pérez E, Saladrigas Sarduy S, Batista Hernández I, Villazón Castro N, Varcasia Machado I. Curso Optativo Elementos de Morfofisiología como base científica para la impartición de Fundamentos de Enfermería. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 12/05/2025]; 11(3): [aprox. 13 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1185

10. Wilson Donet M, López Martínez E, Castro Rivera Y, Lahera Basulto M. Diagnóstico de preparación sustentada en teorías y modelos enfermeros en profesionales de servicios de Neonatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 12/05/2025];15(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2466

11. Nápoles Salas J. Conocimientos de bioseguridad en los estudiantes de ciencias médicas para realizar la pesquisa de la COVID-19. Progaleno [Internet]. 2022 [citado 12/05/2025];5(1):[aprox. 2 p.]. Disponible en: https://revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/3

12. Aguilera Díaz R, Castro Rodríguez A, Meireles Ochoa M. Aplicación de programa educativo sobre bioseguridad en los laboratorios de Microbiología. MULTIMED [Internet]. 2019 [citado 12/05/2025];23(5):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1347

13. Cobos Valdés D. Bioseguridad en el contexto actual. Rev Cubana Hig Epidemiol [Internet]. 2021 [citado 21/05/2025];58:[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30032021000100015&lng=es

14. Artola Pimentel ML, Tarifa Lozano L, Finale de la Cruz L. Planes de estudio e en la educación superior cubana: una mirada desde la educación continua. Universidad y Sociedad [Internet]. 2019 [citado 12/05/2025];11(2):364-371. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000200364&lng=es&nrm=iso

15. Araneda Flores J, Luengo Martínez C, Quezada Figueroa G, Cardona Valencia M. Autopercepción de las competencias en salud pública adquiridas por estudiantes de carreras de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2024 [citado 12/09/2025];16:[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742024000100052&lng=es

16. Falcón Nápoles A, Lahera Basulto M, Aller Lahera OR. Curso optativo Examen Físico General para la asignatura Bases para el Cuidado de Enfermería I. EDUMECENTRO [Internet]. 2024 [citado 21/05/2025];16(1):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2655

17. Olivares Paizan G. Satisfacción con el curso optativo Farmacoeconomía en la carrera de licenciatura en Enfermería. Rev Cuban Med Milit [Internet]. 2024 [citado 21/05/2025];53(1):[aprox. 16 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572024000100023&lng=es

18. Candia N. Curso aula expandida: importancia de la farmacología en las prácticas del estudiante de Enfermería en la administración segura de medicamentos [tesis]. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata; 2024. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/170135

19. Alpízar Santana M, Villavicencio MV, García-Báez R. Internacionalización y calidad de la educación superior en Cuba: desafíos y estrategias. Rev Política Internacional [Internet]. 2023 [citado 21/05/2025];5(3):[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://rpi.isri.cu/index.php/rpi/article/view/413

Published

2025-12-01

How to Cite

1.
Castro Rivera Y, Blanco Barbeito N, López Martínez EC, Frómeta Martínez AM, Pupo Jorge SM, Sardain Valdes Y de la C. Elective course on theoretical-practical bio-security for clinical-surgical nursing career. EDUMEC [Internet]. 2025 Dec. 1 [cited 2025 Dec. 12];17(1):e3179. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3179

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL