Teaching tool to develop competencies in teaching management in the Medicine career

Authors

Keywords:

competency-based education; professional competence; education, medical

Abstract

Background: the description of competencies to manage the teaching process in the Medicine career, the correspondence between their knowledge, performance criteria and monitoring evidences require attention from academic directors and professors.

Objective: to design a teaching tool to develop competencies in teaching management in the Medicine career based on the teaching structure proposed by Rodríguez and other authors.

Methods: a descriptive study with a mixed approach was conducted at the University of Medical Sciences in Holguín from September 2017 to 2023. Analysis-synthesis, inductive-deductive, historical-logical and systemic structural-functional approach were used as theoretical methods; documentary review, questionnaire for teachers, interviews and critical reflection workshops were used as empirical ones.

Results: cognitive, attitudinal and procedural dimensions of the competencies to manage the teaching process were explored. The greatest difficulties were found in the cognitive and procedural aspects. Interviewees expressed the need to train novice teachers in pedagogical topics due to their lack of familiarity with the governing documents, difficulties in developing methodological work as well as difficulty in handling teaching management methods. Therefore, a teaching tool was designed applying the four basic elements of the teaching structure of Rodríguez and contributors. Performance criteria and monitoring evidences were compiled.

Conclusions: knowledge and skill gaps were identified in the teaching and methodological areas. The designed structure was assessed as a contextualized tool that could be used for continuous improvement among teaching staff.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabeth Katiuska Leyva Sánchez, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

No existen conflictos de intereses.

Pedro Augusto Díaz Rojas, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Doctor en Ciencias de la Educación Médica. Especialista en Histología. Profesor Titular.

Agustin Guillermo Vicedo Tomey, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana

No existen conflictos de intereses.

María Rita Concepción García, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

No existen conflictos de intereses.

References

1. Torres Álvarez A, Álvarez Escobar MC. Exigencias al desempeño profesional docente en Medicina para un proceso formativo de calidad. RIED [Internet]. 2021 [citado 09/01/2022];2(2):67-76. Disponible en: https://doi.org/10.58663/riied.v2i2.21

2. Álvarez de Zayas CM. Cap. 4. Componentes operacionales del proceso docente-educativo. En: La escuela en la vida. Didáctica [Internet]. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1998. p. 22-46. Disponible en: http://www.conectadel.org/wp-content/uploads/downloads/2013/03/La_escuela_en_la_vida_C_Alvarez.pdf

3. Leyva-Sánchez E. Calidad Universitaria. CCM [Internet]. 2021 [citado 09/01/2023];26(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4327

4. Trejo Sánchez K. Competencias docentes para la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje a partir de una visión integradora de las principales tendencias didácticas. Rev Boletín Redipe [Internet]. 2019 [citado 10/01/2023];8(12):36-49. Disponible en: https://doi.org/10.36260/rbr.v8i12.871

5. Ponce Ruiz DV, Albarracín Zambrano LO, Jalón Arias EJ. La gestión docente de escenarios integrados en la formación del perfil profesional por competencias en la universidad. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 10/01/2022];17(S3):153-61. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2152

6. Castañeda Chingay AN. Modelo de Gestión por Competencias para mejorar el desempeño docente de la Institución Educativa “Pedro Abel Labarthe” Chiclayo, Perú [tesis]. Chiclayo: Universidad Cesar Vallejo; 2020 [citado 12/02/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/43033

7. Salas Perea RS, Salas Mainegra L, Salas Mainegra A. Las competencias y la educación médica cubana. [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022. 134 p. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2022/04/01/las-competencias-y-la-educacion-medica-cubana/

8. Véliz Martínez PL, Blanco Aspiazu MA, Ortiz García M, Díaz Hernández L, Blanco Aspiazu O. Resultados de trabajo del Grupo para el Estudio de las Competencias en Salud. Educ Med Super [Internet]. 2017 [citado 09/01/2023];32(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1269

9. Tobón S. Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. [Internet]. España: Universidad Complutense de Madrid; 2016. Disponible en: https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S.-Formacion-basada-en-competencias.pdf

10. Espinoza Freire E, Zúñiga Reyes G, Calvas Ojeda M. Las competencias para la gestión Científico-Pedagógica del profesional de la educación. Opuntia Brava [Internet]. 2019 [citado 13/01/2023];11(2):292-306.Disponible en: https://doi.org/10.35195/ob.v11i3.814

11. Rivadeneira EM. Competencias didácticas-pedagógicas del docente en la transformación del estudiante universitario. Orbis: Rev Científica de Ciencias Humanas [Internet]. 2017 [citado 02/06/2023];13(37):41-55. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/709/70952383003.pdf

12. Rodríguez Expósito FT, Concepción García RM. Diseño curricular para el enfoque de competencias resultados de aprendizaje y evidencias en educación superior. Holguín. Universidad de Holguín; 2022.

13. Jiménez Leyva MM, Leyva Sánchez E, González Marrero JM, Abrante Jiménez D, Abrante Cabrera D. Acciones para desarrollar competencias directivas en los gestores docentes de la Atención Primaria de Salud. CCM [Internet]. 2022 [citado 09/01/2023];26(2):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4129

14. Leyva Sánchez EK, Díaz Rojas PA, Ramírez Ramírez G, Ardevol Proenza E, Jiménez Leyva MM. Competencias de dirección para la gestión del proceso docente en escenarios docente-asistenciales. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 16/01/2023];13(4):75-93. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2078/pdf

15. Leyva Sánchez EK. Metodología para el desarrollo de competencias para la gestión del proceso docente por los profesores de la carrera de medicina [tesis]. Holguín: Universidad Ciencias Médicas de Holguín; 2023.

Published

2025-09-01

How to Cite

1.
Leyva Sánchez EK, Díaz Rojas PA, Vicedo Tomey AG, Concepción García MR. Teaching tool to develop competencies in teaching management in the Medicine career. EDUMEC [Internet]. 2025 Sep. 1 [cited 2025 Oct. 9];17(1):e3180. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3180

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL