Development of oral interaction in students that pursue medical studies

Authors

Keywords:

communication; education, medical; learning; professional competence; students, Medical

Abstract

Abstract

 

The development of oral interaction in English is an increasingly important requirement for students who aspire to enter medical careers, given the internationalization of science and the need to communicate in globalized academic and professional contexts. For this reason, it is a real necessity for twelfth-grade graduates who choose a medical career to reach a level of oral interaction development in accordance with the descriptors outlined by the Common European Framework of Reference by the end of their pre-university studies, as this would facilitate their performance in higher education. The objective of this article is to share teaching experiences with the application of activities designed for the development of oral interaction in English for twelfth-grade graduates from the "Héctor Ruíz Pérez" School of Sports Initiation in Villa Clara who wish to pursue medical careers.

 

MeSH: development; oral interaction; English; students; medical careers.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noelis Barreto Rodríguez, Escuela de Iniciación Deportiva “Héctor Ruiz Pérez". Villa Clara.

Licenciada en Educación. Especialidad Lengua Inglesa. Especialista Principal. 

Bertha Gregoria Salvador Jiménez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara. Cuba.

Doctora en Ciencias. Profesora Titular. Departamento de Lenguas Extranjeras. Facultad Educación Media.

References

1. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudios E de la carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2019.

2. Mayedo Núñez Y, Núñez Rojas Y, Moreno Pupo J, Martínez Lozada P, Aguilar Romero DR. Concepción de evaluación del inglés con fines específicos en la carrera de Estomatología. Correo Cient Méd [Internet]. 2021 [citado 03/11/2023]:25(4):[aprox. 17 p.]. Disponible en:

https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3938/2001

3. Bermello Lastra G, González Pérez ML. La expresión escrita en inglés y las necesidades comunicativas de los estudiantes de preuniversitario en Cuba. Varona [Internet]. 2020 [citado 03/11/2023];71:[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n71/1992-8238-vrcm-71-81.pdf

4. González Felipe J, Gutiérrez López RA. La expresión oral en inglés en la carrera de Medicina, un reto actual. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 03/11/2023];15:[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v15/2077-2874-edu-15-e2669.pdf

5. Centro Virtual Cervantes [Internet]. Madrid: Instituto Cervantes; 2024. Capítulo 1. El Marco de referencia europeo en su contexto político y educativo. 12 noviembre 2024 [citado 14/11/2024]. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cap_01.htm

6. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Orientaciones generales para la implementación de la Política de perfeccionamiento del proceso de formación en idioma inglés de los estudiantes de la educación superior cubana. La Habana: MES; 2019.

7. Council of Europe [Internet]. Strasbourg: Council of Europe; 2020. Common European Framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume; April 2020 [citado 10/01/2022]. Disponible en: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4

Published

2025-12-01

How to Cite

1.
Barreto Rodríguez N, Salvador Jiménez BG. Development of oral interaction in students that pursue medical studies. EDUMEC [Internet]. 2025 Dec. 1 [cited 2025 Dec. 3];17(1):e3209. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/3209

Issue

Section

COMUNICACIÓN