The researching abilities in the Medicine curriculum. A necessary diagnostic valuation
Keywords:
Researching abilities, medical teaching, curriculum, Methodology of ResearchingAbstract
A qualitative study was carried out in order to characterize the formation of research abilities of the General Doctor at the Medicine Faculty of the Medical Sciences University in Villa Clara. The analysis units taken into consideration were: plan of studies, subjects and disciplines programs, criteria of professors and students about research abilities. A documentary analysis of macro and microcurriculum was performed as well as surveys applied to directives, experienced professors, students and FEU leaders, in a saturation sampling. In order to obtain information from different perspectives a methodological triangulation was carried out. There was an existing contradiction between what was declared in the macrocurriculum for this function and how the microcurriculum conceives it. The deficient abilities in the research-scientific formation were: incorrect formulation of the scientific problem, objectives and hypotheses, and in a lesser degree those related to the scientific communication of the results.Downloads
Download data is not yet available.
Published
2013-02-08
How to Cite
1.
González Capdevila O, González Franco M, Cobas Vilches ME. The researching abilities in the Medicine curriculum. A necessary diagnostic valuation. EDUMEC [Internet]. 2013 Feb. 8 [cited 2025 Jul. 9];2(2):66-78. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/75
Issue
Section
ARTÍCULO ORIGINAL
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).