Problem-based learning as a didactic tool for performance improvements in postoperative peritonitis
Keywords:
education, distance, learning, training, educational measurement, medicalAbstract
Background: problem-based learning is a didactic tool for distance professional improvement that is rarely used in Surgery.
Objective: to analyze problem-based learning as a relevant virtual didactic tool for the development of clinical and surgical skills in postoperative peritonitis.
Method: a descriptive qualitative research was carried out at the Hospital "Dr. Ambrosio Grillo" of Santiago de Cuba, from May to July 2022. Methods of the theoretical level were used for the foundation of the research, empirical (performance test with the application of 20 health problems (14 in Spanish and 6 in English) for the theoretical-practical final evaluation of a virtual training in postoperative peritonitis; and mathematics.
Results: it was found that problem-based learning in distance professional improvement in Surgery represents a motivational didactic tool for the development of clinical and surgical skills in postoperative peritonitis and solves deficiencies in the performance of professionals who treat this complication. The use of ICT in contemporary learning facilitates self-preparation through the design of simulated health problems.
Conclusions: problem-based learning is a pertinent tool that contributes to improvements in professional performance when facing serious surgical complications such as postoperative peritonitis, from distance professional improvement.
Downloads
References
1. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución 82/2020. [Internet]. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba; 2020. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2020-ex19_0.pdf
2. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Orientaciones Metodológicas curso académico 2020-2021. [Internet]. Dirección de Docencia Médica. La Habana: Minsap; 2020 [citado 01/08/2022]. Disponible en: http://ftp.scu.sld.cu/galen/gestion/Orientaciones%20Curso%2020202021%20Pre%20y%20Posgrado.pdf
3. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Resolución No. 140/2019. [Internet]. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba; 2019. Disponible en: http://www.gacetaoficial.gob.cu/pdf/GOC-2019-065.pdf
4. Laguna Maldonado KD, Matuz Mares D, Pardo Vázquez P. El aprendizaje basado en problemas como una estrategia didáctica para la educación médica. Rev de la Facultad de Medicina de la UNAM [Internet]. 2020 [citado 01/08/2022];63(1):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2020.63.1.07
5. Manso López AM, Garrido Tapia EJ. Aprendizaje Basado en Problemas: una estrategia en la educación médica superior cubana. [Internet]. En: X Jornada Científica de la Sociedad de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín. EdumedHolguin2021. Holguín: Universidad de Ciencias Médicas de Holguín; 2021. Disponible en: https://www.edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/paper/viewFile/219/121
6. Varela de Moya HS, García González MC, Correa Simón Y. Aprendizaje basado en problemas para la enseñanza de las ciencias naturales. Hum Med [Internet]. 2021 [citado 01/08/2022];21(2):[aprox. 20 p.]. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1758
7. Manso López AM, Garrido Tapia EJ, Estrabao Rodríguez S, Pupo Micó AR. Aprendizaje basado en problemas de enfermedades cerebrovasculares. CCM [Internet]. 2022 [citado 01/08/2022];26(1):[aprox. 16 p.]. Disponible en: https://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3782
8. Morán Barrios J, Ruiz de Gaunab P, Ruiz Lázaro PM, Calvo R. Metodologías complementarias de aprendizaje para la adquisición de competencias en la formación de especialistas y actividades profesionales confiables. Educ Med [Internet]. 2020 [citado 01/08/2022];21(5):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.02.001
9. Meza Morales SN, Zárate Depraect NE, Rodríguez CL. Impacto del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de salud humana. Educ Med Super [Internet]. 2019 [citado 01/08/2022];33(4):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1588/897
10. Martínez C, Salmerón D, Morales-Delgado N, Alonso A. El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en el diseño de prácticas de Laboratorio Clínico y Biomédico. Rev Española de Educación Médica [Internet]. 2020 [citado 01/08/2022];2:[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://doi:10.6018/edumed.455021
11. Guerra Macías I, Domínguez Pérez R, Martínez Sariol E, Travieso Ramos N, García Céspedes ME. PeritonitiSoft, una herramienta para el aprendizaje de la peritonitis aguda. Rev Cuba Med Milit [Internet]. 2022 [citado 01/08/2022];51(2):e02201945. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/1945/1343
12. Guerra-Macías I. Uso de la imagen como herramienta de enseñanza aprendizaje en peritonitis aguda. Educ Med Super [Internet]. 2022 [citado 01/08/2022];36(3):e2775. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2775
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).