Main needs of teacher preparation for the management of the teaching process

Authors

  • Elizabeth Katiuska Leyva Sánchez Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. https://orcid.org/0000-0002-1512-4757
  • Pedro Díaz Rojas Holguin University of Medical Sciences.
  • Agustín Vicedo Tomey University of Medical Sciences of Havana

Keywords:

training, health postgraduate programs, education, professional, medical

Abstract

Background: the management of the teaching process requires the preparation of teachers in certain areas of knowledge.
Objective
: to diagnose the preparation needs of the professors of the Medicine degree for the management of the teaching process.
Methods
: a descriptive investigation was carried out at the Holguín Faculty of Medical Sciences from September 2021 to February 2022. Theoretical methods were applied: historical-logical, analysis-synthesis and induction-deduction; and empirical, documentary review and questionnaire to teachers.
Results
: the teachers considered that several areas of knowledge need attention in their preparation to favor the management of the teaching-learning process. They stand out in order of priority: pedagogy and didactics, methodological work, language, use of information and communication technologies and scientific research; the first three were the most heartfelt regardless of their teaching categories. Some alleged deficiencies in the knowledge of governing documents, and management methods and techniques, which directly contribute to their comprehensive training and the quality of teaching.
Conclusions:
the perception of the teachers of the cognitive areas deficient to fulfill the managerial function confirmed that the teaching-methodological preparation of the faculty requires priority attention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabeth Katiuska Leyva Sánchez, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín.

Doctor in medicine. Second Degree Specialist in Histology. Associate Researcher. Master in Medical Education. Assistant Professor. School of Medicine.

Pedro Díaz Rojas, Holguin University of Medical Sciences.

Doctor in medicine. Second Degree Specialist in Histology. Associate Professor. Master in Education. Doctor of Medical Education Sciences. School of Medicine.

Agustín Vicedo Tomey, University of Medical Sciences of Havana

Doctor in medicine. II Degree Specialist in Clinical Biochemistry. Associate Professor. Doctor in Basic Sciences.

References

1. Trejo Sánchez K. Competencias docentes para la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje a partir de una visión integradora de las principales tendencias didácticas. Redipe [Internet]. 2019 [citado 11/11/2021];8(12):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/871

2. Ponce Ruiz DV, Albarracín Zambrano LO, Jalón Arias EJ. La gestión docente de escenarios integrados en la formación del perfil profesional por competencias en la universidad. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 10/01/2022];17(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en:

https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2152?articlesBySameAuthorPage=2#articlesBySameAuthor

3. Chávarry Ysla PR. Modelo de gestión pedagógica según competencias para mejorar el desempeño del docente de la escuela de enfermería de una Universidad Privada de Lambayeque. Rev Tzhoecoen [Internet]. 2016 [citado 11/11/2021];8(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://revistas.uss.edu.pe/index.php/tzh/article/view/399

4. Santos Martínez R, Alfonso Hidalgo A, Quintanilla Opizo OO, Chaviano Herrera O, García Ávila I, Valdés Utrera JR. Trabajo metodológico: reclamo para lograr interdisciplinariedad desde el colectivo año de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 12/02/2021];9(1):[aprox. 18 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000100011&lng=es

5. González Rodríguez NA. El desarrollo de competencias docentes para el fortalecimiento de la calidad educativa en la enseñanza superior. Rev Científ Ecociencia [Internet]. 2019 [citado 12/12/2020];6:[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://revistas.ecotec.edu.ec/index.php/ecociencia/article/view/250

6.Álvarez de Zayas CM. La escuela en la vida. 3ed. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1999.

7. Bonal-Ruiz R, Valcárcel-Izquierdo N, Roger-Reyes M. De la educación médica continua al desarrollo profesional continuo basado en competencias. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 28/09/2022];34(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2160

8. Valcárcel Izquierdo N, Suárez Cabrera A, López Espinosa GJ, Pérez Bada E. La formación permanente y continuada: principio de la educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 12/02/2021];11(4):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742019000400258

9. Mendioroz Lacambra A, Rivero Gracia P, Aguilera E. Una propuesta de formación docente para responder a las altas capacidades en la escuela inclusiva. Profesorado. Rev de Currículum y Formación de Profesorado [Internet]. 2019 [citado 22/03/2021];23(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9154

10. Vega Gutiérrez LV. Gestión educativa y su relación con el desempeño docente. Ciencia y Educación [Internet]. 2020 [citado 02/06/2021];1(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: doi.org/10.48169/Ecuatesis/0102202008

11. Vaillant D. Políticas para un desarrollo profesional docente efectivo. En: Aprendizaje y Desarrollo Profesional Docente. Vélaz de Medrano C, Vaillant D. Madrid: OEI- Fundación Santillana; 2021.

12. Castañeda Chingay AN. Modelo de Gestión por Competencias para mejorar el desempeño docente de la Institución Educativa “Pedro Abel Labarthe” Chiclayo [tesis]. Perú: Universidad Cesar Vallejo; 2020.

13. Escalona-Fernández LA, Pérez-Pérez SM. Alternativa didáctica para estimular el pensamiento creativo de los profesores y estudiantes. AMC [Internet]. 2019 [citado 12/01/2022];23(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552019000100075&lng=es

14. Zaldivar M, Quiles OL. Percepción de competencias docentes en profesores universitarios de Ciencias de la Salud. Educ Med [Internet]. 2021 [citado 12/01/ 2022];22(5):[aprox. 4 p.]. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-avance-resumen-percepcion-competencias-docentes-profesores-universitarios-S1575181321000218

15. Serra-Valdes M, González de la Oliva G. La investigación en la formación de profesionales y en el profesorado de las ciencias médicas. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 10/01/2021];31(4):[aprox. 18 p.]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1194/592

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Leyva Sánchez EK, Díaz Rojas P, Vicedo Tomey A. Main needs of teacher preparation for the management of the teaching process. Edumecentro [Internet]. 2023 Jan. 15 [cited 2025 Jun. 27];15(1):e2532. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2532

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL