Quality management as a tool in the evaluation of organizational performance in the medical university
Keywords:
management indicators, quality control, total quality management, professional competence, education, professional, medicalAbstract
Background: in the context of higher education institutions, organizational performance becomes relevant due to the fundamental role that these organizations have in the formation of human capital. Its link with quality underlies organizational, scientific and intellectual improvement.
Objective: to base the application of tools derived from quality management systems in the evaluation of organizational performance from the scientific-researcing component.
Methods: a descriptive study was carried out at Matanzas University of Medical Sciences, from 2018 to 2020. Theoretical methods were applied for the foundation of the investigation, and empirical ones: documentary review of work reports and the analysis of organizational performance indicators.
Results: the diagnosis revealed non-conformities associated with the efficiency and effectiveness of the academic processes, the scientific-methodological work, and the mechanisms for analysis, measurement, and improvement of the functioning of the scientific-researching component. Consequently, the design of instruments to evaluate performance with the integration of tools such as audits and quality costs were pointed out as research opportunities.
Conclusions: the study revealed the opportunity and scientific value of addressing the scientific-researching performance management of the medical university, based on quality management tools.
Downloads
References
1. Castanedo Abay A. Modelo conceptual descriptivo para ejecutar una eficaz gestión por procesos, con garantía de calidad, en la Universidad del siglo XXI. Educ Med Super [Internet]. 2019 [citado 20/04/2021];38(2):[aprox. 21 p.]. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000200011
2. Machorro F, Romero MV. Propuesta de un Instrumento de Autoevaluación del Desempeño Organizacional en Instituciones Públicas de Educación Superior en México. Form Universit [Internet]. 2017 [citado 25/03/2021];10(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://doi:10.4067/S0718-50062017000300002
3. Ajripour I, Asadpour M, Tabatabaie L. A Model for Organization Performance Management Applying MCDM and BSC: A Case Study. J of Applied Research on Industrial Engineering [Internet]. 2019 [citado 25/03/2021];6(1):[aprox. 18 p.]. Disponible en: https://doi:10.22105/jarie.2019.171886.1080
4. Barra AM. La Importancia de la Productividad Científica en la Acreditación Institucional de Universidades Chilenas. Form universit [Internet]. 2019 [citado 20/04/2021];12:[aprox. 10 p.]. Disponible en:
https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062019000300101&nrm=iso
5. Oficina Nacional de Normalización (ONN). Norma ISO 9000. Sistemas de gestión de la calidad ― fundamentos y vocabulario. La Habana: ONN; 2015. Disponible en: www.nconline.cubaindustria.cu/
6. Bahari Yaakub K, Samsudin N. The development of measurement instruments for total quality management practices in higher education institution Advances in Social Science, Education and Humanities Research [Internet]. 2018 [citado 20/04/2021];239:[aprox. 4 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.2991/upiupsi-18.2019.20
7. Ramos Castro G, González Sánchez A, Hernández Nariño A, Prado González GL, Garay Crespo MI, Scull Martínez M. La auditoría académica como herramienta para evaluar la calidad y apoyar la acreditación institucional. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 20/04/2021];34(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1903/985
8. Peters MA. Global university rankings: Metrics, performance, governance. Educational Philosophy and Theory [Internet]. 2019 [citado 20/04/2021];51(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.1080/00131857.2017.1381472
9. Díaz Rojas PA, Leyva Sánchez EK, Carrasco Feria MÁ, Velázquez Zúñiga G, Galcerán Chacón G. La acreditación como expresión de la calidad en la Educación Médica Superior. Una visión desde la UCM de Holguín. Edumed Holguin. 2019. VIII Jornada Científica de la SOCECS [Internet]. 2019 [citado 20/04/2021]:[aprox. 15 p.]. Disponible en:
http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/view/202
10. Nogales González J, Medina León A, Nogueira Rivera D. El Enfoque de Marco Lógico como herramienta de diagnóstico y formulación del problema científico. Ingeniería Industrial [Internet]. 2009 [citado 20/04/2021];30(2):[aprox. 6 p.]. Disponible en:
http://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/252/244
11. Ministerio de Educación Superior. Resolución No.150/18. Subsistema de Evaluación y Acreditación de Instituciones de Educación Superior (SEA-IES). La Habana: MES; 2018. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones.
12. Cancino VE, Márquez TS. Evaluación de Desempeño de la Función Académica: Análisis de un Sistema en el Contexto Universitario Chileno. Form universit [Internet]. 2015 [citado 20/04/2021];8:[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062015000300005&nrm=iso
13. Veliz Briones VF, Alonso Becerra A, Alfonso Robaina D, Fleitas Triana MS, Michelena Fernández E. Procedimiento de gestión para asegurar la calidad de una universidad. Caso de estudio Universidad Técnica de Manabí. Rev Chilena de Ingeniería [Internet]. 2020 [citado 20/04/2021];28(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/341038300
14. Linares Cordero IM, Mendoza Tano II R, Martínez Díaz PA, Martínez Quesada JA, Jannette GR. Estudio comparativo del proceso de acreditación en la Facultad de Ciencias Médicas Victoria de Girón. Rev Invest Medicoquir [Internet]. 2019 [citado 20/04/2021];11(1):[aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/view/452
15. Chase RB, Jacobs FR. Administración de operaciones. Producción y cadena de suministro 13ed. México: McGraw-Hill/Interamericana Editores; 2014. 780 p.
16. López-Ibañez SS, Haumán-Núñez J. Gestión de calidad y satisfacción de necesidades en la Universidad Nacional “Micaela Bastidas”. Investigación y Postgrado [Internet]. 2018 [citado 20/04/2021];33(2):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6736287.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).