Gender equality: a current issue from the work of university extension

Authors

  • Magalis María Díaz Eizaguirre "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.
  • Elisa Echevarría Rodríguez "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara. https://orcid.org/0000-0003-0820-9397
  • Marlenes Cárdenas Flores "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.
  • Noelvis Véliz Echevarría "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.
  • Domingo Roque Rios "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.
  • Yonel Jova Machín “Marta Abreu” Central University of Las Villas.

Keywords:

gender and health, strategies, education, medical

Abstract

Background: the formation of adolescents must be comprehensive; in such a way that they achieve a conscious regulation of their behavior, where gender equality becomes relevant.
Objective: to design a socio-community strategy to promote gender equality in adolescents, from the work of university extension.
Methods: a descriptive study was carried out from January 2021 to March 2022 in the Peoples Council of Calabazar de Sagua, Encrucijada, Villa Clara. Theoretical and empirical methods were used: document analysis, survey of adolescents and interviews with the Integrated Community Work Group, and with people with responsibilities in political and mass organizations in the community. Experts were selected to assess the proposal.
Results: the socio-community strategy to promote gender equality for adolescents from the Peoples Council of Calabazar de Sagua used sexist language that projects respect. It had an alternative, participatory and developing character, and promoted changes that guarantee gender equity and equality in the community society at present.
Conclusions: the socio-community strategy favors gender equality in adolescents, by emphasizing the need to train them for an equitable social life. It was valued by specialists who recognized its relevance, originality, relevance, coherence and scientific-pedagogical value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magalis María Díaz Eizaguirre, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.

Graduate in Social Work. Instructor. Teacher. “Abel Santamaría†Municipal University Center. Crossroads. Villa Clara.

Elisa Echevarría Rodríguez, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.

Graduate in Education. Master in Educational Sciences. Assistant Professor. Director. Municipal University Center of Encrucijada. Villa Clara.

Marlenes Cárdenas Flores, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.

Graduate in Primary Education. Instructor. Teacher. “Abel Santamaría†Municipal University Center. Crossroads.

Noelvis Véliz Echevarría, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.

Graduate in Physical Culture. Instructor. Teacher. “Abel Santamaría†Municipal University Center. Crossroads.

Domingo Roque Rios, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Villa Clara.

Graduate in Mathematics. Assistant teacher. Teacher. “Abel Santamaría†Municipal University Center. Crossroads.

Yonel Jova Machín, “Marta Abreu” Central University of Las Villas.

Graduate in Physical Culture. Instructor. Encrucijada Municipal Sports Directorate. Villa Clara.

References

1. Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Orientaciones técnicas internacionales sobre la educación integral en sexualidad. Un enfoque con base en la evidencia. Nueva York: Unesco; 2018. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0026/002653/265335s.pdf

2. Comisión económica para América Latina y el Caribe. Estrategia de Montevideo para la Implementación de la Agenda Regional de Género en el Marco del Desarrollo Sostenible hacia 2030. Uruguay: Cepal; 2017. Disponible en: https://www.cepal.org/es/publicaciones/41011-estrategia-montevideo-la-mplementacion-la-agenda-regional-genero-marco

3. Comisión Económica para America Latina y del Caribe. XV Conferencia Regional sobre la mujer de América Latina y del Caribe. Buenos Aires: Cepal; 2022

4. Organización de Naciones Unidas. Informe de la Cuarta Conferencia Mundial sobre la Mujer. Beijing, China: ONU; 1995

https://www.un.org/womenwatch/daw/beijing/pdf/Beijing%20full%20report%20S.pdf

5. Mosqueda Padrón L, Rafael Martínez L, Díaz Cantillo C. La educación de la sexualidad desde la diversidad de género para la formación integral del estudiante de pedagogía psicología. Didasc@lia [Internet]. 2020 [citado 07/04/ 2023];11(4):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1065

6. Cuba. Consejo de Estado. Constitución de la República de Cuba. La Habana: Editora Política; 2019.

7. Asamblea Nacional del Poder Popular. Código de las Familias. Ley No. 156. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba; 2022. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2022-o99.pdf

8. Berdeal Vega IJ, Ramos Reyes AT, Gutiérrez de la Cruz I. La lectura dialógica: alternativa de intervención para la formación de una cultura de igualdad de género y la no violencia. Conrado [Internet]. 2022 [citado 07/04/ 2023];18(85):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200142&lng=es&nrm=iso

9. Fleitas Suárez Y, Rodríguez Arias K, Cañete Cruz EE, González Sánchez AL. Una propuesta metodológica para el tratamiento a la equidad de género en la Universidad. Rev Publicando [Internet]. 2020 [citado 07/04/ 2023];7(27):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/2129

10. Baute Rosales M, Pérez Payrol VB. Estudios de educación desde la perspectiva de género. Cienfuegos, Cuba: Editorial Universo Sur; 2018.

11. UNFPA. Estrategia de Igualdad de Género del UNFPA. Nueva York: Fondo de Población de las Naciones Unidas; 2019. Disponible en:

https://www.unfpa.org/es/publications/estrategia-de-igualdad-de-genero-del-unfpa

12. Federación Internacional de Planificación Familiar. Estrategia para la Igualdad de Género y Plan de Implementación. Londres: Newhams Row; 2017. Disponible en: https://www.ippf.org/sites/default/files/2018-04/IPPF%202017%20Gender%20Equality %20Strategy%20-%20Spanish.pdf

13. Institudo de las Mujeres. Estrategia de igualdad de género. Unión Europea: Eige; 2022. Disponible en:

https://www.inmujeres.gob.es/areasTematicas/Internacional/EstrategiaIgualdadGenero.htm

14. Barreno Salinas Z, Astudillo Cobos A, Barreno Salinas MM. Hacia una estrategia de intervención en la comunidad: referentes teóricos metodológicos. Conrado [Internet]. 2018 [citado 09/04/2023];14(62):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000200039&lng=es&nrm=iso

Published

2023-11-01

How to Cite

1.
Díaz Eizaguirre MM, Echevarría Rodríguez E, Cárdenas Flores M, Véliz Echevarría N, Roque Rios D, Jova Machín Y. Gender equality: a current issue from the work of university extension. EDUMEC [Internet]. 2023 Nov. 1 [cited 2025 Nov. 18];15(1):e2660. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2660

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL