The preparation of the tutor for Dentistry assistant student in the development of researching skills
Keywords:
mentoring, schools, dental, learning, professional development, education, medicalAbstract
Background: higher education requires continuous preparation of the teaching staff in pedagogical, methodological, didactic and researching matters, because the training of future professionals depends on it.
Objective: to characterize the current state of the tutor preparation for student assistant student in the development of researching skills.
Methods: a descriptive research with a quantitative approach was carried out at Ciego de Ávila University of Medical Sciences, from April to July 2023. Theoretical methods were used: historical-logical, analysis-synthesis, inductive-deductive; empirical ones : semi-structured interview, questionnaire and observation; and mathematical-statistical for the analysis of the data found.
Results: it was evident that half of the tutors of assistant students were evaluated as adequate in terms of the mastery of advice from a research point of view, and in relation to guiding them in the preparation of reference works for the student forum. 66.7% of the controled tutors linked researching knowledge to practice during the activities they carry out with their students. Only 22.2% presented difficulties in the use of methods to evaluate the researching kills to be developed by assistant students.
Conclusions: the current state of the preparation of tutors of assistant students in the development of investigative skills was characterized, which evidenced the needs to develop activities aimed at improving the levels of knowledge about these skills to increase the number of motivated tutors in the investigation of new topics and promoting the desire to investigate in assistant students.
Downloads
References
1. Yaques de la Rosa MR, Navas López AI, Peña Fernández JM, Peña Santiesteban A. Las habilidades investigativas. Una lógica sistematizada para la formación de competencias profesionales en la educación superior. Cienc y Educ [Internet]. 2023 [citado 24/07/2023];(Edición Especial): 6-7. Disponible en: https://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/210
2. Ministerio de Educación Superior. Resolución No.140 de 2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba [Internet]. La Habana: MES; 2019. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
3. Piñera Castro HJ, Saborit Rodríguez A. Caracterización de la actividad investigativa de los alumnos ayudantes en la Facultad “Victoria de Girón”. Educ Med Super [Internet]. 2023 [citado 17/06/2023];37(2):1-21. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3643
4. Rueda Milachay LJ, Torres Anaya L, Córdova García U. Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de una universidad peruana. Rev Conrado [Internet]. 2022 [citado 19/06/2023];18(85):66-72. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2261
5. Curbelo Nuñez L. La superación de tutores de Alumnos Ayudantes de Medicina en el desarrollo del componente investigativo [tesis] Ciego de Ávila: Universidad “Máximo Gómez Báez”, Sede “Manuel Ascunse Domenech; 2016.
6. Rizo Vázquez AC, Pérez Lemus JF, Taureaux Díaz N, Gasca Hernández E, Román Pleins R, Cejas Valdés LA. Caracterización del tutor como figura central en la formación del médico general integral. Educ Med Super [Internet]. 2021[citado 17/04/2023];35(3):e2248. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000300004&lng=es
7. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B. La didáctica particular del proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología: una fundamentación necesaria. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 17/04/2023];12(3):131-148. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000300131&lng=es
8. Navaza Buzón DA, Barocela Arguelles B, Rodríguez Oliva SI, Ruiz Fuentes D, Martinola Meléndez JR, Romero Hernández L. Preparación del tutor para la formación del especialista en Medicina General Integral. EdumedHolguín 2019; Sept- dic 2018. [Internet]. Holguín: 2019. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/view/356/229
9. Álvarez Ochoa R, Román Collazo CA, Conchado Martínez J, Cordero Cordero G. Habilidades investigativas en docentes de educación superior: un acercamiento a la realidad. Rev Ciencias Pedagógicas e Innovación [Internet]. 2020 [citado 05/06/2023];8(1):70-77. Disponible en: https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/370
10. Luna Mazzola I, Zamora RL, Mattos Vela MA. Investigación formativa y producción científica del docente odontológico peruano. Rev Cient Odontol [Internet]. 2022 [citado 09/02/2023];10(2):e109. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/361669450_Investigacion_formativa_y_produccion_cientifica_del_docente_odontologico_peruano
11. Cruz Noa L, Remedios J, Rojas Hernández M. La orientación educativa desde un enfoque creativo: un reto para el docente en la modernidad. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 4/06/2023];14:e2327. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2327
12. Plain Pazos C, Carmona Pentón CR, Pérez de Alejo Plain A, Domínguez Moralobo R, Agramonte Arbalat B, Mata Fleites IC. Propuesta de programa de superación profesoral para la profesionalización docente del médico en la APS en el municipio de Sagua la Grande. [Internet]. La Habana: IV Convención Internacional de Salud; 2022 [citado 17/06/2023]. Disponible en: https://convencionsalud.sld.cu/index.php/convencionsalud22/2022/paper/download/320/90
13. Leyva Sánchez E, Díaz Rojas P, VicedoTomey A. Necesidades sentidas de preparación profesoral para la gestión del proceso docente. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 4/08/2023];15(1):1-15. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2532
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).