Postgraduate course to establish peer tutoring in primary health care

Authors

Keywords:

education, medical, graduate, training courses, students

Abstract

Background: the training process of the medical student is directed from a healthcare perspective, without taking into account the role of tutor in education and work.
Objective: to design a postgraduate course on peer tutoring for primary health care tutors.
Methods: a qualitative investigation was carried out in the “José Jacinto Milanés” and “Carlos Verdugo” community teaching polyclinics in the city of Matanzas, from January to December 2022. Theoretical and empirical methods were used to substantiate the research and collect data information respectively. The consultation method was used with 15 experts according to established criteria.
Results: in normative documents it was evident that there is no emphasis on preparing the student for the work of tutor, despite having teaching-educational as one of the functions of the professional profile; the questionnaire applied demonstrated cognitive and methodological deficiencies in teachers to prepare students for this future role, so a postgraduate course was designed, which was evaluated by expert criteria.
Conclusions: the design of a postgraduate course aimed at establishing peer tutoring in primary health care offers a response to cognitive and methodological shortages. Therefore, it was evaluated by the experts consulted as Very Adequate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liuba Mella Herrera, University of Medical Sciences of Matanzas.

Bachelor's degree in Education. Specialty Mathematics-Computing. Master's degree in Educational Research. Assistant Professor. Research Associate.

Beatriz Consuegra Lozano, University of Medical Sciences of Matanzas.

Bachelor's degree in Education. Specialty Physics. PhD in Pedagogical Sciences. Full Professor.

Arístides Lázaro García Herrera, University of Medical Sciences of Matanzas.

Doctor of Medicine. Specialist in Angiology and Surgery. Doctor of Medical Sciences. Full Professor. Full Researcher.

Kenia Rodríguez Cabrera, University of Medical Sciences of Matanzas.

Bachelor's degree in Education. Specialty Primary. PhD in Pedagogical Sciences. Assistant Professor.

References

1. Ministerio de Educación Superior. Resolución No 47-22. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico de las carreras universitarias. La Habana: MES; 2022. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/4355/resolucion-472022-reglamento-proceso-docente-direccion-trabajo-carreras-universitarias

2. González Sánchez A. El desempeño profesional por competencias del tutor en la carrera de Enfermería [tesis doctoral]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2016. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=309

3. Lobato C, Guerra N. La tutoría en la educación superior en Iberoamérica avances desafíos. Educación [Internet]. 2016 [citado 03/07/2024 ];52(52):379-398. Disponible en: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v52-n2-lobato-guerra/401875

4. Amor MI, Dios I. La tutoría universitaria: un espacio para la orientación personal, académica y profesional en la formación inicial del profesorado. ROP [Internet]. 2018 [citado 05/07/204];28(1):119-130. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.redalyc.org/pdf/3382/338252055009.pdf&ved=2ahUKEwicoobc-MeIAxUbRjABHdghMMAQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw0TRuZuIBrBpSefMGcs

5. Domínguez Y, Roja LA. La tutoría de acompañamiento desde un enfoque inclusivo, en la formación del profesorado en la educación superior. RUS [Internet]. 2021[citado 10/07/2024];13(5):12-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n5/2218-3620-rus-13-05-223.pdf

6. Rojas LA, Nieto EL, Domínguez Y. Gestión tutorial en el postgrado: Percepción de graduado de la maestría en educación mención orientación educativa. RUS [Internet]. 2022 [citado 10/07/2024];14(2):20-28. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n2/2218-3620-rus-14-02-20

7. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio E de la carrera de Medicina. La Habana: Minsap; 2019. Disponible:https://instituciones.sld.cu/ucmc/files/2024/03/PLAN-E-PLAN-ANALITICO-MEDICINA.pdf

8. Alzate MG, Peña BL. La tutoría entre iguales: una modalidad para el desarrollo de la escritura en la Educación Superior. RCALCEP [Internet]. 2010 [citado 10/07/2024];9(1):123-192. Disponible en: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.timd

9. Hidalgo Valdés MC, Carrasco-Velar R, Diaz-Bravo T. La tutoría entre iguales desde una nueva perspectiva. Rev Cubana Edu Superior [Internet]. 2020 [citado 10/07/2024];39(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000100015&lng=es&nrm=iso

10. Castellanos D, Castellanos B. Aprender y Enseñar en la escuela: Una concepción desarrolladora. [Internet]. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2005.

11. Clerice C, Lucca L. La tutoria entre pares y la figura del tutor en el primer año de la formación docente no universitaria: la mirada del ingresante. RAES [Internet]. 2020 [citado 10/07/2024];12(20):13-26. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7592058.pdf&ved=2ahUKEwjXuaDt-ceIAxWjQjABHfE8EiYQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw1ed-S9T4jaNPMClNoc2

12. Martínez E, Duran D. Efectos de la tutoría entre iguales como estrategia de educación inclusiva en el alumnado con trastorno de espectro autista de educación infantil y primaria. [Internet]. 2021 [citado 10/07/2024];15(2):1-10. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v15n2/0718-7378-rlei-15-02-227.pdf

13. Ordoñez JM, Torres T. Modelo de tutoría entre pares, una alternativa para la formación de los estudiantes bajo la política de cuotas de la Universidad Politécnica Salesiana Sede Cuenca. RCES [Internet]. 2018 [citado 10/07/2024];37(3):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n3/0257-4314-rces-37-03-e15.pdf

14. Sanahuja A, Moliner O, Moliner L. Tutoría entre iguales como práctica inclusiva en la educación primaria: la participación del alumnado y de las familias. EPV [Internet]. 2022 [citado 12/07/2024];48(1):1-10. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/estped/v48n1/0718-0705-estped-48-01-109.pdf

15. Chacón-Vargas E. La tutoría entre iguales y su incidencia sobre el rendimiento académico en un curso de Matemática universitaria. REE [Internet]. 2021 [citado 12/07/2024 ];16(1):1-18. Disponible en: https://doi.org/10.7440/res64.2018.03

16. Martinez E, Duran D. Efectos de la tutoría entre iguales como estrategia de educación inclusiva en el alumnado con trastorno del espectro autista de educación infantil y primaria. Rev Latinoam Educ Inclusiva [Internet]. 2021 [citado 10/07/2024];15(2):227-246. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782021000200227&lng=es&nrm=iso

Published

2024-10-01

How to Cite

1.
Mella Herrera L, Consuegra Lozano B, García Herrera AL, Rodríguez Cabrera K. Postgraduate course to establish peer tutoring in primary health care. EDUMEC [Internet]. 2024 Oct. 1 [cited 2025 Jul. 1];16(1):e2909. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2909

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL