Didactic model for integrating basic biomedical sciences content into the Dentistry degree program
Keywords:
students, dental, mainstreaming, learning, education, medicalAbstract
Background: facilitating the integration of basic biomedical science content by students is a complex area, rarely addressed in its natural process and with limited treatment in Dentistry.Objective: to develop a didactic model for the integration of basic biomedical sciences based on the teaching-learning process in the Biological Basis of Dentistry discipline.
Methods: a qualitative research study was carried out at the Faculty of Dentistry of Camagüey from 2022 to 2023. Theoretical methods were used: historical-logical, analytical-synthetic, and inductive-deductive; and documentary analysis was used as an empirical method. The structural-functional systemic method allowed for the support of the systemic nature of the model and its modeling, and for its construction based on its distinctive features and relationships. The expert criteria method allowed for theoretical assessment in terms of relevance and applicability, and the Kendall concordance test determined the agreement of criteria among experts.
Results: the teaching model was comprised of three subsystems that constitute the following processes: projection of physiomorphological integration, management of integrative learning of basic biomedical sciences, and implementation of physiomorphological integration as an internal process. The resulting synergy of these relationships determines the quality of appropriation of physiomorphological knowledge integrated by students in the Dentistry program. (Kendall W. 0.901).
Conclusions: a teaching model for the integration of basic biomedical sciences in the Dentistry program was developed. This model provides a solid theoretical foundation for the integration of content as a process and allows for its practical implementation in the teaching-learning process of basic biomedical sciences.
Downloads
References
1. Ministerio de Salud Pública. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Programa de la Disciplina Bases Biológicas de la Estomatología. Plan de Estudio E. carrera Estomatología. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020.
2. Aldana JJ, Vallejo PA, Isea J. Investigación y aprendizaje: retos en Latinoamérica hacia el 2030. ALTERIDAD [Internet]. 2021 [citado 30/11/2024];16(1):78-91. Disponible en: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86422021000100078
3. Cabrera M, Valarezo A, Casanova I, Quintero T. Estrategia de integración curricular: una mirada desde los talleres de odontología conservadora. Telos [Internet]. 2022 [citado 18/12/2024];24(1):139-156. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8482879
4. Betancourt Valladares M, García González MC, Bermejo Correa RM, Cadenas Freixas JL, Betancourt Gamboa K. Estado actual de la integración de contenidos de las ciencias básicas biomédicas en Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 13/07/22];13(2):89-107. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000200089
5. Betancourt Valladares M, Bermejo Correa RM, García González MC, Betancourt Gamboa K. Análisis histórico de la enseñanza- aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas y su integración en Estomatología. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [citado 25/09/22];22(1):103-125. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2230/1417
6. Vicedo A. Enseñanza de las Ciencias Básicas Biomédicas. Viejas deudas y nuevos retos. Rev Habanera de Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado 18/12/2024];19(5):[aprox. 4 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000600001
7. Betancourt Valladares M, Méndez Martínez MJ, Domínguez Montero G, Arzuaga Hernández I, Brunet Bernal G, Cadenas Freixas JL. La integración básico-clínica en el Curso propio Interpretación del proceso inflamatorio pulpar y del dolor. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 04/12/2024];12(4):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400170
8. Santos-Velázquez T, Reyes-González JI, Sánchez-Rojas M. Estudio histórico de la atención a la diversidad de estudiantes de Estomatología en el proceso enseñanza aprendizaje. Rev E Zoilo Marinello [Internet]. 2020 [citado 15/11/2024];45(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/viewFile/2105/pdf_662
9. Cardentey J, López M, Vinent R. Integración de contenidos desde la asignatura Rehabilitación hacia otras materias en la carrera Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 04/12/2024];12(2):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1376/html_556
10. Cruz Rodríguez J. El criterio de expertos en la investigación (Conferencia). Morfovirtual 2022. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2022. Disponible en: https://morfovirtual.sld.cu/index.php/morfovirtual22/2022/paper/view/9/15
11. Chávez L M, Chávez RL. Neurodidáctica como alternativa innovadora para optimizar el aprendizaje. Rev Varela [Internet]. 2020[citado 18/12/2024];20(56):145-157. Disponible en: http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/17/21
12. Betancourt Valladares M. La integración de las ciencias básicas biomédicas en la disciplina Bases Biológicas de la Estomatología [tesis doctoral]. Camagüey. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”; 2023.
13. Gary M, Vicedo A. Algoritmo para desarrollar habilidades de razonamiento clínico en los estudiantes noveles de medicina. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 18/12/2024];34(1):e1871. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000100015
14. Cañizares O, Saraza NL, Morales X. Didáctica de las ciencias básicas biomédicas. Un enfoque diferente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas. 2018.
15. Betancourt M, Barciela J, Betancourt K, Bermejo RM, García MC. Valoraciones de estudiantes sobre el tratamiento didáctico de la integración morfofuncional en el aparato masticatorio. Morfovirtual 2022. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2022. Disponible en: https://morfovirtual.sld.cu/index.php/morfovirtual22/2022/paper/viewPaper/191
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).