Customized record in Microsoft Word for the teaching student evaluation process

Authors

  • Taymi Wong Martínez Villa Clara University of Medical Sciences.
  • Mayelin Ferrer García Villa Clara University of Medical Sciences.
  • Ana Loreta Higuera Rodríguez Villa Clara University of Medical Sciences.

Keywords:

students, information technology, educational measurement, evaluation studies as topic, education, medical

Abstract

Background: the teaching student evaluation process requires a technological resource designed to optimize and guarantee the quality of the evaluation. In this context, tools such as Microsoft Word can be used to create digital resources that facilitate the management and monitoring of this activity.
Objective: to design a customized Microsoft Word record for the teaching student evaluation process in the Health Rehabilitation program.
Methods: a development study was carried at the Faculty of Health Technology and Nursing of Villa Clara University of Medical Sciences in 2024. Theoretical methods were used: historical-logical, analytical-synthetic, and modeling; empirical methods: analysis of methodological documents related to the evaluation of teaching student , a questionnaire for the 11 tutor professors and six specialists to evaluate the resource; and mathematical methods: descriptive statistics.
Results: a customized Microsoft Word record was designed for the teaching student evaluation process, considering their year within the assistantship program. Based on the analyzed dimensions, indicators and specific tasks for students to accomplish
Conclusions: the designed product contains tasks whose complexity increases according to the requirements of the established documents and after consultation with the tutors. It was satisfactorily evaluated by the specialists and is useful because it allows teachers to quickly and easily create the teaching student development plan. It is relevant and feasible to implement as it is a resource created in Microsoft Word.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taymi Wong Martínez, Villa Clara University of Medical Sciences.

Bachelor's Degree in Health Technology. Profile: Physical Therapy and Rehabilitation. Master's Degree in Satisfactory Longevity. Assistant Professor. School of Health Technology and Nursing.

Mayelin Ferrer García, Villa Clara University of Medical Sciences.

Bachelor's Degree in Education. Specialization: Computer Science. Master's Degree in Psychopedagogy. Assistant Professor and Research Associate. School of Health Technology and Nursing.

Ana Loreta Higuera Rodríguez, Villa Clara University of Medical Sciences.

Bachelor's Degree in Nursing. Master's Degree in Bioenergetic and Natural Medicine for Primary Health Care. Assistant Professor. School of Health Technology and Nursing.

References

1. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Documento base para la elaboración de los planes de estudio E [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2016 [citado 16/04/2025].

2. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Plan de estudio E. Carrera Rehabilitación en Salud. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2020.

3. Smith-Groba J, Piñera-Castro HJ. El Movimiento de Alumnos Ayudantes “Frank País” en el ámbito de la educación médica superior. Educ Med Super [Internet]. 2021 [citado 26/10/2024];35(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000200017&lng=es

4. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Indicación sobre el Movimiento de Alumnos Ayudantes “Frank País García”. La Habana: Minsap; 2019.

5. Rojas Martínez MA, Revé Columbié Y, Paneque Gómez A, Velázquez Morales Y. Estrategia de Formación Pedagógica en alumnos ayudantes de docencia en la carrera Enfermería Educalixto2023. [Internet]. II Simposio para el Desarrollo de las especialidades de Enfermería. La Habana: Facultad Calixto García; 2023. Disponible en: https://eventosfacultadcg.sld.cu/index.php/EduCalixto/2023/paper/view/126/91

6. Otto AI, Bakieva Karimova M, García Laborda J. Evaluación formativa a través de herramientas informáticas: nuevos enfoques y perspectivas. TCE [Internet]. 2023 [citado 15/04/2025];(26):7-8. Disponible en: https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/19285

7. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución 47/22. La Habana: Departamento Jurídico del MES; 2022.

8. Calán Xiloj MS. Integración de las TIC en el proceso enseñanza-aprendizaje en docentes de Bachillerato en Computación. Rev Gua Cul [Internet]. 2024 [citado 16/04/2025];4(1):12-8. Disponible en: https://revistaguatecultura.com/index.php/revista/article/view/37

9. Espinosa-Martínez K, Zequeira-Corzo M, Espinosa-Martínez P, Hernández-Rodríguez D. Los alumnos ayudantes de las ciencias médicas y la necesidad de su preparación pedagógica. Rev Med Electron [Internet]. 2022 [citado 26/10/2024];44(1):212-9. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=378277400018

10. Ochoa Gómez L. Ferreiro González LR. Ramírez Calvo K. El movimiento de alumnos ayudantes integrado a la Especialidad de Imagenología. 2do congreso virtual de Ciencias Básicas Biomédicas en Granma. [Internet] Granma: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; Nov 2021 [citado 26/10/2024]. Disponible en: https://cibamanz2021.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2021/paper/viewFile/293/213

11. Rodríguez Rojas IL. Solución informática para la gestión de alumnos ayudantes en la gestión académica de pregrado [tesis]. La Habana: Universidad de las Ciencias Informáticas; 2012. Disponible en: https://repositorio.uci.cu/bitstream/ident/TD_05238_12/2/TD_05238_12.pdf

12. Romo Padilla G, Rubio Caicedo C, Gómez Rodríguez V, Nivel Cornejo M. Herramientas digitales en el proceso enseñanza-aprendizaje mediante revisión bibliográfica. Polo del Conocimiento [Internet]. 2023 [citado 26/10/2024];8(10):313-44. Disponible en: https://doi.org/10.23857/pc.v8i10.6127

13. Benalcázar-Bosmediano EJ, Valencia-Mesia KO, Vázquez-Zubizarreta G, Tapia-Bastidas T. Evaluación del aprendizaje en estudiantes con escolaridad inconclusa mediante recursos digitales. MQRInvestigar [Internet]. 2024 [citado 26/10/2024];8(1):2859–78. Disponible en: https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.2859-2878

14. Colectivo de autores. Instructivo de ayudantías. [Internet]. Santiago: Universidad SEK; 2023 [citado 16/04/2025; actualizado 2023]. Disponible en: https://usek.cl/wp-content/uploads/2023/07/INSTRUCTIVO-DE-AYUDANTIAS_ACT_2023.pdf

15. Martínez-López J. Obregón-Colina DR. Aplicación móvil para la gestión de registros de asistencia y evaluaciones de los estudiantes universitarios. Educación y Sociedad [Internet]. 2020 [citado 26/10/2024];18(3):97-111. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8329312

Published

2025-06-01

How to Cite

1.
Wong Martínez T, Ferrer García M, Higuera Rodríguez AL. Customized record in Microsoft Word for the teaching student evaluation process. Edumecentro [Internet]. 2025 Jun. 1 [cited 2025 Jun. 27];17(1):e3094. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e3094

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL