Distance learning: reflections from the work of Ph D. Juan Virgilio López Palacio
Keywords:
educación a distancia, proyectos de tecnologías de información y comunicación, docentes, superación profesional, educación médicaAbstract
Introduction: it refers to the importance of the use of information and communication technologies in distance learning, considering the reflections of Ph D. López Palacio, Professor of Merit of “Marta Abreu” Central University of Las Villas, who has committed himself with the quality of education in this modality.
Objective: to base the use of information and communication technologies in distance learning, according to the reflections of Ph D. López Palacio.
Methods: a literature review was carried out from January to March 2019. Original and review articles in electronic and printed texts, in Spanish, were considered. Electronic articles were selected in SciELO, Dialnet and Google Scholar databases. The following criteria were included: mention of the use of information and communication technologies and distance learning.
Development: criteria of several authors are presented, and especially the reflections of Ph D. López Palacio; the development of science and technology in Cuba and its influence in the educational field, its application in pedagogy from a theoretical and practical point of view, and the characteristics of distance learning and its perspectives in the Cuban educational context are based.
Conclusions: the use of these technologies at present supports the work with the distance learning modality in higher education; it constitutes a renewal approach that favors the autonomous and independent study of students in training.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).