The methodological treatment of the evaluation taking into account its educational function

Authors

  • Solvey del Río Marichal Holguín University of Medical Sciences.

Keywords:

educational measurement, evaluation studies as topic, faculty, students, education, medical

Abstract

Background: the methodological treatment of the evaluation taking into account its educational function contributes to student learning and the quality of the pedagogical process in the Medicine degree.
Objective: design a system of actions for the methodological treatment of evaluation taking into account its educational function.
Methods: a development investigation was carried outin the Faculty of Medical Sciences at "Mariana Grajales Coello" University of Medical Sciences of Holguín, during the year 2022. Analysis-synthesis, induction-deduction and modeling were used as theoretical methods; empirical the review of documents and the specialists criteria. The research was carried out in three stages and the mixed approach was used to obtain evidence of its viability.
Results: the psychopedagogical mechanism that underlies the educational function of the evaluation was explained. The system of actions for the methodological treatment of the evaluation was defined taking into account its educational function, according to the content to be learned and the characteristics of the model of the Medicine degree professional; To achieve this, actions were required in the order of knowledge, skills and habits, students' relationships with the world, and the experiences of creative activity.
Conclusions: a system of actions was designed for the methodological treatment of the evaluation taking into account its educational function. The opinion of the specialists was adequate in relation to the system of actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Solvey del Río Marichal, Holguín University of Medical Sciences.

Degree in psychology. Doctor in Educational Sciences. Master in Community Development. Associate Professor. “Mariana Grajales Coello†Faculty of Medical Sciences. Holguin.

References

1. González Soca AM, Recarey Fernández S, Addine Fernández F. La dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante sus componentes. En: Addine Fernández F, Recarey Fernández S, Fuxa Lavastida M, Fernández González S, editores. Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2015. p. 56-74.

2. Neciosup Mendoza L. Roles del docente en la evaluación formativa. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 24/10/2022];13(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000200245

3. López Hurtado J, Esteva Boronat M, Rosés MA, Chávez Rodríguez J, Valera O, Ruiz Aguilera A. Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. En: G. García Batista G, editor. Compendio de Pedagogía. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008. p. 45-60.

4. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución Ministerial No. 47/22. La Habana: MES; 2022.

5. Pérez Pino M, Enrique Clavero JO, Carbó Ayala JE, González Falcón M. La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 24/10/2022];9(3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300017

6. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Evaluación para el aprendizaje en ciencias de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 20/10/2022];9(1):[aprox. 19 p.]. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v9n1/edu13117.pdf

7. Mena Camacho E. La autoevaluación en la formación profesional pedagógica. En: Addine Fernández F, Recarey Fernández S, Fuxa Lavastida M, Fernández González S, editores. Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2015. p. 211-224.

8. Unesco. La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Conferencia Mundial Sobre la Educación Superior, octubre 1998. [Internet]. París: Unesco.org; 1998. Disponible en:

http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm

9. Montalvo Otivo R, Ninahuanca Huamán C, Montalvo Otivo J, Custodio Villanueva M. Evaluación del conocimiento en ciencias básicas y el posterior rendimiento académico en estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 24/10/2022];12(2):[aprox. 16 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200008

10. Rodríguez Amador T, Díaz Rojas PA, Olivera Campaña M, Valdés Silva Y. Caracterización de los instrumentos de evaluación de la disciplina Morfofisiología. Facultad de Ciencias Médicas. Holguín, Cuba. CCM [Internet]. 2019 [citado 17/10/2022];23(3):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000300782

11. Rodríguez Cárdenas M, Paz Paz O, Sánchez Pérez II, Pérez Rodríguez LA. Portafolio de evaluación: una experiencia novedosa en la asignatura Introducción a la Medicina General Integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 24/10/2022];12(4):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400235

12. Rodríguez Cárdenas M, Paz Paz O, Orozco Muñoz C, Iglesias López P, Fanjul Losada N, Garcés Guerra O. Guía de evaluación del portafolio de la asignatura Introducción a la Medicina General Integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 24/10/2022];14:[aprox. 13 p.] . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100076&lng=es&nrm=iso

13. Torres Guerra A, Ochoa Ardite Y, Iralda Oro JC, Machín Batista D, Robles García R. La evaluación del aprendizaje formativo contextualizado en la disciplina Filosofía y Sociedad. CCM [Internet]. 2019 [citado 17/10/2022];23(2):[aprox. 30 p.]. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200542

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
del Río Marichal S. The methodological treatment of the evaluation taking into account its educational function. EDUMEC [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2025 Jul. 12];15(1):e2599. Available from: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2599

Issue

Section

ARTÍCULO ORIGINAL