Job competency system for health technologists licensed in Optometry and Optics
Keywords:
Optometry, training courses, professional training, education, medicalAbstract
Background: the quality of a health service is based on the level of competence and performance of its workers in fulfilling their job and social functions.
Objective: to develop a system of job skills for health technologists Bachelors in Optometry and Optics.
Methods: a technological development investigation was carried out in the field of medical education, from January 2021 to January 2022 in secondary level institutions of the Holguín municipality. Theoretical, empirical and statistical methods were used that allowed the methodological contrast of the results. The criteria of specialists was taken into account for the assessment of the developed competency system.
Results: insufficiencies were identified to carry out optical-optometric procedures, limited participation in scientific research activities, low teaching and research ranking, weaknesses in the teacher-tutor function and little permanent improvement activity. A system of job competencies was developed for health technologists with degrees in Optometry and Optics designed in accordance with the exercise of their duties.
Conclusions: the diagnosis carried out demonstrated the need for a system of work competencies to contribute to the improvement of the work performance of these professionals, which was valued as feasible, relevant and useful to be applied.
Downloads
References
1. Pérez Fernández A, Suárez Cuza I, Zazo Enríquez R, Ocaña Bobadilla I, Perche Álvarez A, Abreu Carbonell O. Labor del tecnólogo en Optometría y Óptica en tiempos de Covid-19. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2021 [citado 04/01/ 2023];12(2):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sd.cu/index.php/tec/article/view/2317
2. Muñoz Lazo A. Mena Lorenzo JA. Conill Armenteros JA. La superación profesional en lentes de contacto en Pinar del Río. Evolución histórica. Rev Mendive [Internet]. 2020 [citado 25/02/2023];18(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-769620200002001&lng=es
3. Solís Solís S, Pupo Poey Y, Rodríguez Gómez A, Hernández Muñiz V, Olivares Paizan G, López Banteurt A. Competencias y desempeño profesional desde la Educación Médica. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet].2019 [citado 02/05/2023];10(1):[aprox. 11 p.].Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1382
4. Salas Perea RS, Salas Mainegra L, Salas Mainegra A. Las competencias y la educación médica cubana. [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/las-competencias-y-la-educacion-medica-cubana
5. Alonso Betancourt LA, Leyva Figueredo PA. Mendoza Tauler LL. La formación laboral en los estudiantes de técnico medio en Mecánica Industrial en las aulas anexas de las empresas. En: Ciencia e Innovación Tecnológica. Vol. 2. Cuba: Editorial Academia Universitaria; 2018. 67-79.
6. Rodríguez Gómez AM, Cabrera Díaz de Arce I, Caballero Rubiella KM, Solis Solis S, Brito Menédez DI. Desempeño profesional en Logofonoaudiología. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2020 [citado 18/05/2023];11(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sd.cu/index.php/tec/article/view/1686
7. Zazo Enríquez R, Pérez Fernández A, Suárez Cuza I, González Medina J, Bustamante López T, Sosa Núñez C. Desempeño profesional del Licenciado en Optometría y Óptica en el diagnóstico y, manejo del estrabismo. Rev Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2021 [citado 24/01/2023];13(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sd.cu/index.php/tec/article/view/3842
8. Robles Mirabal V, Serrano Díaz C, Estrada García A, Miranda Veitía Y. Competencias investigativas en profesionales de Enfermería de la Atención Primaria de Salud: necesidad inaplazable. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 15/02/2023];14:e1719. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1719
9. Bequer Mendosa L, Gómez Hernández T, Hernández Moreno V, Valdés Utrera J, Ojito Ramos K, Boffill Cárdenas M. Formación investigativa en profesionales de ciencias médicas y especialidades afines en vínculo docencia-investigación-sociedad. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 20/07/2023];15(1):e2525 . Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2555
10. Ávila Seco Y, Aranda Cintra B, Paz Domínguez I, Durán Rengifo D. Metodología para la formación de competencias sobre orientación educativa en docentes de las carreras de tecnología de la salud. MEDISAN [Internet]. 2019 [citado 24/05/2023];23(6):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2492
11. Pérez Vázquez N, León Veitía L, Vázquez Bermúdez A, Ferriol Rodríguez M, Gutiérrez Pérez E, Negrin Jurajuria A. Sistema de acciones educativas para la evaluación integral del residente de Oftalmología. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 15/02/2023];15(1):e2358. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2358
12. Brown León J, Brown Jaquinet B, Valcárcel Izquierdo N, Rodríguez Díaz C, Hernández Casa J. La superación para el desempeño docente de los profesores en Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2021 [citado 04/01/2023];12(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sd.cu/index.php/tec/article/view/2356
13. Oviedo Cáceres MP, Hernández Padilla ML, Suárez Escudero JC. Percepción de la rehabilitación visual: una mirada desde las personas con baja visión. Rev Cuid [Internet]. 2021 [citado 24/01/2023];12(1):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-0973202100010021&Ing=es
14. Lazo Pérez MA. Tecnología de la Salud desde una mirada de ciencia. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2019 [citado 24/01/2023];10(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sd.cu/index.php/tec/article/view/1368
15. Columbié Pileta M, Ramos Suárez V, Lazo Pérez MA, Morasen Robles E, Solís Solís S, González García TR. A propósito de la nueva universidad innovadora en Tecnología de la Salud. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2018 [citado 04/01/2023];9(3):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sd.cu/index.php/tec/article/view/1272
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).