Optional course General Physical Examination for the subject Foundations for Nursing Care I
Keywords:
programs, nurse´s role, students, education, medicalAbstract
Background: the elective subjects are intended to broaden and update students on scientific or technological topics related to the profession.
Objective: to design a program for the elective course General Physical Examination whose contents constitute a scientific basis for teaching the subject Foundations for Nursing Care I.
Methods: a development research was carried out at the Faculty of Technology of Camagüey University of Medical Sciences, during the 2020-2021 academic year. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and inductive-deductive and the systemic approach; and empirical methods: documentary analysis of teaching programs, and questionnaire to students and teachers to determine the contents to be introduced in the program. Nine specialists with 10 years of experience in teaching were selected, three with a scientific degree of PhD. and six associate professors, who, based on analysis and argumentation, provided evaluative criteria on its relevance and methodological structure.
Results: the program was designed based on the contents of the general physical examination structured in four topics, with a face-to-face course and a duration of 40 hours. It contains general educational and instructive objectives, specific objectives, content, methodological guidelines and an evaluation system. It was evaluated by specialist criteria.
Conclusions: the optional course contains essential knowledge that optimizes the development of the teaching-learning process. Its creation responded to a need and in practice reinforced the scientific basis for the acquisition of knowledge of the governing subject.
Downloads
References
1. Elers Mastrapa Y, Sixto Pérez A, González Delgado O. Plan de Estudio E. Carrera: Licenciatura en Enfermería. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2020.
2. Lorenzo Pérez E, Saladrigas Sarduy S, Batista Hernández I, Villazón Castro N, Varcasia Machado I. Curso Optativo Elementos de Morfofisiología como base científica para la impartición de Fundamentos de Enfermería. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 4/03/2023];11(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1185
3. Ministerio de Educación Superior. Reglamento para el trabajo docente y metodológico en la educación superior. Resolución 2/18. La Habana: MES; 2018.
4. Ministerio de Educación Superior. Reglamento sobre aspectos organizativos y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución 47/22. La Habana: MES; 2022.
5. Programa Analítico de la Asignatura Curso Optativo Examen Físico General. Plan de estudios E. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2020.
6. George-Carrión W, Bell-Castillo J, García-Céspedes ME, Fernández-Duharte J. Contradicciones de la formación clínica del Residente de Medicina Interna en Dengue. M y S [Internet]. 2020 [citado 16/05/2024];17(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5153
7. Wilson-Donet M, López-Martínez E, Castro-Rivera Y, Lahera-Basulto M. Diagnóstico de preparación sustentada en teorías y modelos enfermeros en profesionales de servicios de Neonatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 16/05/2024];15(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2466
8. Programa Analítico de la Asignatura Bases para el Cuidado de Enfermería I y II. Plan de estudios E. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020.
9. LLanio Navarro R, Perdomo González G. Propedéutica Clínica y Semiología Médica. T1. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2003.
10. Pérez Guerrero M C, Casas Olazabal I, López López D. Trabajo metodológico en la universidad médica en tiempos de COVID-19. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 16/052024];34(4):[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400001&lng=es
11. Ministerio de Educación Superior. Planes de estudio. La Habana: Ministerio de educación Superior; 2020. Disponible en: https://.mes.gob.cu/es/planes-de-estudio
12. Díaz L. Propuesta de curso optativo: Actividad deportiva y salud bucodental en la adolescencia. La Habana. Cuba: Congreso Virtual de Estomatología 2020; 2020. Disponible en: http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/57
13. Álvarez Hernández J C, Guzmán López A, Ramón Góngora-Ávila C, Morales Cabrera M. Programa de curso optativo sobre atención estomatológica integral en pacientes con trastornos de la coagulación. Rev Estomatol Herediana [Internet]. 2022 [citado 16/05/2024];32(2):189-196. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552022000200189&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).